Gå til innhold
Arkivverket

Sortering av de ulike kirkebøkene etter årstall


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Tidvis opplever jeg å ikke finne det jeg leter etter, selv om jeg vet protokollene eksisterer. Årsaken ser ut til å være at søkeresultater ikke sorteres etter år. Sortering etter år (startår kanskje mest logisk) er i min verden det mest logiske, siden jeg jo har en viss formening om tidsperioden jeg er ute etter. Jeg vet om muligheten til å avgrense søk etter år, men opplever ofte at dette bare er mye unødig skriving og klikking.

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=1872P&start_year=&end_year=&text=

 

Det er tydeligvis en sortering "bak gardina" allerede, og jeg mener det kan være verdt å se litt nærmere på det. Hvordan bør søkeresultater sorteres som standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffene sorteres etter arkivreferanse, dvs. at de sorteres arkiv for arkiv, serie for serie og stykke for stykke (stykke = protokoll, eske eller pakke). Dette er globalt for alle trefflister for skanna arkivmateriale, og det som fungerer best totalt sett. Skulle et arkiv er ulogisk ordnet, vil det selvsagt forplante seg til Digitalarkivet, men da er det et spørsmål om arkivordning, og ikke et spørsmål om Digitalarkivet.

 

Akkurat for kirkebøkene har vi likevel gjort ei mindre modifisering, ved at de forskjellige kirkeboktypene (ministerialbøker, klokkerbøker osv.) er gruppert for seg innenfor hvert arkiv. Kirkeboktype trumfer altså serie (i enkelte arkiver er ulike kirkeboktyper ordnet i samme serie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.