Gå til innhold
Arkivverket
Magnus Barth

Registrering av forsvunnede personer

Recommended Posts

Magnus Barth

Jeg har over flere år lett etter min tippoldefar Hans Eriksen Barth f. 1865 i arkivene, som etter sigende skal ha «forsvunnet» uten familiens vitende omkring 1912.

Mitt siste spor etter ham er fra valgmantallet for Porsgrunn  fra 1921, hvor det i margen ved siden av navnet til hans kone er notert at «mannen reiste til sjøs i 1912 og ikke har latt høre fra seg siden, hans oppholdssted er ukjent». Kona er oppført som «hustru» i manntallene frem til 1921, men som «enke» i 1924. I lovverket ser det ved lov av 1961 kunne avsies såkalt «dødsformodningsdom» om man antok at vedkommende var død. Hvordan var praksis i slike saker rundt 1920?

Endret av Magnus Barth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag T. Hoelseth

Ser at den nå opphevete lov 23. mars 1961 nr. 1 om forsvunne personer m.v. hadde henvisninger til følgende tidligere lover om samme tema:

Norske Lov (NL) 3-18-15 og NL 5-2-6 til 11, lov 24. juli 1827, lov 12. oktokber 1857 (tilleggslover 3. mars 1866, 7. juli 1922 nr.. 5), midl. lov 10. oktober 1947.

De kan jo være verdt å sjekke opp. Lovene finnes i Norsk Lovtidend (fra 1877) eller diverse lovsamlinger, se Bokhylla.no og www.nb.no/statsmaktene

DTH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive