Gå til innhold
Arkivverket

Viede på 1940-tallet


Recommended Posts

Jeg har trålet kirkebøkene i kommunen, Nes på Romerike, men kan ikke finne det i kirkebøkene. I kirkebøkene står lysninger og ekteskap frem til 1942, og da med opphold til 1945. Hvor kan jeg lete?

 

Mine besteforeldre står oppført som forlovere til et annet par, i 1946, så da er de gift.

De får en sønn i desember 1942, Arne. Hvorvidt de da er gift vites ikke, min bestemor er da 23 år, og min bestefar 33 år. 

Astrid Henriette Bredesen f. 1919, og Gunnar Olsen Dybli, f. 1909.

Nes prestegjeld i Nes i Akershus. 

 

Det er sperringer på en del opplysninger, men siden min onkel Arne er falt fra(1989) kan jeg som nær familie få kopi av dokumenter rundt fødsel?

 

mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første spørsmålet:

 

I registeret for vigselsbok (borgerlig) nr. 1.4 (1942-1943), finner jeg en Hans Dybli og Astrid Bredesen med referansenummeret 407:

Akershus fylke, Aker, Register til vigselsbok (borgerlig) nr. 1.4 (1942-1943), Protokollside, Side 18-19
Permanent bilde-ID: kb10041010120017
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10041010120017

 

Kanskje Statsarkivet kan opplyse hvor denne vielsen er å finne i vigselsbøkene fra Aker Sorenskriveri?

 

Til trådstarter. Det finnes forøvrig lysningsprotokoller etter 1942 i Nes prestegjeld:

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=0236P&start_year=1930&end_year=1960&text=

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke helt nøye tidligere. Sett en del feil i kirkebøker osv.  F. Eks så het min bestefar Olsen( etter faren Ole), men i vielsen står det Gulbrandsen, som var farens etternavn. Blir litt rot. Men ikke tvil om at det er riktig ektepar. Så tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.