Gå til innhold
Arkivverket

Ferdaskrin 1893


Odd Annar
 Del

Recommended Posts

Her er Bastianne omtalt.   Samt på bildet fremme t.v. Johanne Brunstad, kanskje Bastiannes mor, ferdaskrinets tidligere eier?

http://www.nb.no/nbsok/nb/91fc3ed3c9f02da844e1433f82648a1e?index=3#115

 

Jeg får en følelse av at denne familien døde ut, uten etterkommere....  Hmmmm.

Endret av Erling T. Endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Odd Annar skrev:

Da fikk jeg kontakt med etterkommere i Ørsta.

 

De var svært overrasket og glad.

 

Takk igjen til dere som gjorde dette til en god dag.

 

Så moro ! 

 

Bra at  det løste seg!  :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bedre enn dette kunne det ikke bli. 

 

Men uten dere tre hadde det kanskje drøyd lenge før jeg kunne ta denne samtalen til Ørsta.

 

Prøvde å ringe deg for 15 min. siden. Men det jo midt i Anno, så da kan jeg ikke regne med respons.

 

Takk Ann-Mary :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si nok en gang takk til dere tre som hjalp meg med dette. Den som overtar dette skrinet skal få oppgitt navnene på hjelperne. Takk takk til dere flotte mennesker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I dag hadde jeg den store glede av og overrekke ferdaskrinet/jordmorkofferten til to meget takknemlige søstre fra Sykkylven.

 

Dette ble en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fikk før helga en koselig melding fra etterkommere etter eieren av ferdaskrinet. Og de ba meg formidle dette:

 

Kjære Odd Annar Tangen!

Vi i slekta er så takknemmelige for at det gamle skrinet som ein gong var i  familiens eige, har funne vegen heim.

At skrinet som ein gong tilhøyrde søstera til oldemor vår, skulle kome tilbake, hadde vi aldri forestilt oss.

Det har nok vore ute på ei lang vandring, for vi veit at Johanne og familien ei tid budde på østlandet.

Ho, ektefallen og dottera gjekk for det meste til Drammen-området med mellom anna eit par kyr.

Det var helsemessige grunnar- astma hos ektefellen- som gjorde at dei ville forsøke eit tørrare klima enn her på 

Nord-Vestlandet, er det fortalt. Skrinet har nok blitt med.

Takka vere deg som har syn for at eldre eignelutar kan ha ei tilhørighet, har vi fått det tilbake.

For ein generøsitet å overføre det til oss etter at søstera di som hadde skrinet, gjekk bort.

ingen av Johhanne`s barn fikk eigne barn, så vi er dei nærmeste.

Skrinet er laga av tippoldefar Zakarias Ringstad. Vi forstår at du har hatt mange medhjelparar som gjorde at du 

til slutt fann fram til oss. Vi håpar at du kan formidle ei varm helsing til all gode medhjelparar på Brukarforumet i Digitalarkivet,

og takke kvar og ein for engasjement og god hjelp. Uten dei hadde det vore vanskeleg å finne tak i oss!

Dette viser kor fantastisk forumet fungerer, og for oss er det eit rørande døme på at folk der ute gjerne gir ei hjelpande 

hand når uerstattelege og kjære gjenstander frå farne år, kan kome tilbake til slekta. Det er ein del av våre eigne slektsrøter.

Skrinet har stor, stor affeksjonsverdi og skal bli tatt godt vare på! No har det til vår store glede og begeistring vore på rundtur til eldre og yngre 

i familien. I dag står det trygt hos Heidi i Ørsta. For eit flott og viktig arbeid de gjer!  Tusen takk !

Med venleg helsing Sissel og Heidi og resten av den store slekta som Johanne Zakariasdotter Ringstad i si tid tilhøyrde i Stranda og Sykkylven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd Annar

 

Dette står det respekt over . Returnere ting til der de hører hjemme.

 

Å gjøre den store jobben med å finne etterkommere , utrolig.

 

Jeg har levd etter dette prinsipp i maange år ,med å returnere personlige ting

 

til familien eller til nærmeste lokal-museum.

 

Jeg håper flere følger ditt eksempel med å sende lokalhistorie hjem igjen !

 

hilsen Odd Einar Tømmerås

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.