Gå til innhold
Arkivverket

Margrethe Jacobsdatter Weinwig


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

På ‎01‎.‎03‎.‎2017 den 12.02, Wenche Hillstrand skrev:

Anne Jansdatter Weinwich - må vel være datter til Jan Nielsen Weinwich og Magarethe Corneliusdatter Willadsen.

Kan ikke skjønne hvem det ellers skulle være.

Begravet 12 mai 1727 i Domkirken.

https://media.digitalarkivet.no/view/8638/6

 

Her er hennes skifte.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1324&storleik

 

.

Hvor henter du navnet Anne Jansdatter Weinwich fra, jeg mener, hvor er hun ev. omtalt i tidligere innlegg i denne debatten ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Hvor henter du navnet Anne Jansdatter Weinwich fra, jeg mener, hvor er hun ev. omtalt i tidligere innlegg i denne debatten ?

.

 

I Innlegg 75 ser du oversikten over Jan Nielsens Weinwich sine barn med Margarethe Corneliussen.

Legg merke til at Delgobe skriver at hun heter Margarethe Corneliussen Dyring og ikke Willadsen.

Jeg bare sendte en oversikt over barnen til Jan Nielsen Weinwich-tenkte det kunne være intressant å

få klarhet i hans familie.

Fant også skiftet til hans sønn Jacob Jansen Weinwich som Delgobe skriver at han dør i 1733-men skiftet er

fra 1746 og han dør i Frankrike. Jacob Jansen Weinwich var Båtsmann og hadde 4 barn som alle døde tidlig-

Hans arving var søsteren Maren sin datter Else som hun fikk med Hans Didriksen Gierding.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=415&storleik

Skifte etter Jacob Jansen Weinwich

Nederst på siden på skiftet står det at det gjelder Jacob Jansen Weinwich-står X foran.

 

Hvis det er riktig som Delgobe skriver at han dør 1733 så tok det 13 år før skiftet ble avklaret. Vel nå tok det nok litt tid

den gangen når noen døde i utlandet-men 13 år var nok i det drøyeste lagt.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Ane Niemeyer som var gift med skipper Carsten Carsensen Weilandt datter av Jacob Niemeyer og Elisabeth Michelsdatter Gotzow og altså søster av Elisabeth, nevnt i #67?

 

Hvilken Elisabeth Nymeyer er det som er gift med Berent Freuchen som får tillatelse til å sitte i uskifte bo i 1740 http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=254&storleik

 

Det kan vel ikke være den samme som ble gift med Niels Sandersen Weinwich for hun begr. 3.mai 1724.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Wenche / innlegg #77:

 

Det jeg ikke riktig skjønte var teksten din i innlegg #74: 
 

"Anne Jansdatter Weinwich - må vel være datter til Jan Nielsen Weinwich og Magarethe Corneliusdatter Willadsen.

Kan ikke skjønne hvem det ellers skulle være."

 

Jeg lurte derfor på hvor du har funnet eller sett navnet 'Anne Jansdatter Weinwich' Det var tydeligvis i utgangspunktet noe uklart hvilken Jan W. hun ev. var datter av.

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Per Nermo skrev:

.

Wenche / innlegg #77:

 

Det jeg ikke riktig skjønte var teksten din i innlegg #74: 
 

"Anne Jansdatter Weinwich - må vel være datter til Jan Nielsen Weinwich og Magarethe Corneliusdatter Willadsen.

Kan ikke skjønne hvem det ellers skulle være."

 

Jeg lurte derfor på hvor du har funnet eller sett navnet 'Anne Jansdatter Weinwich' Det var tydeligvis i utgangspunktet noe uklart hvilken Jan W. hun ev. var datter av.

 

mvh

Per

Jeg sendte det innlegget før jeg var klar over at hun var datter til Jan Nielsen Weinwich

Jeg fant hennes skifte før jeg var klar over hvem hennes far var- det kunne ikke være noen andre egentlig.

Jeg har selv samtlige Weinwich som er å finne i KB-der de fleste er plassert riktig- og det finnes ingen annen Jan Nielsen Weinwich

i det tidspuntet som kunne være far til Anne, men for å ikke være så skråsikker så skrev jeg må vel være......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Leif angående Jacob Niemeyer og Elisabeth Gotzow.

 

Selv har jeg de i min slektstavle men har kun 4 barn på de, men ingen Ane

Deres barn som jeg har er 1. Henrich født 1676- 2. Michael 1677- 3. Henrich 1679- 4. Elisabeth 1681.

Alle døpt i Korskirken.

Mulig Jacob hadde noen søsken som hadde en datter med navn Ane- men Jacob Niemyer har ikke jeg fulgt opp videre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wenche Hillstrand skrev:

Svar til Leif angående Jacob Niemeyer og Elisabeth Gotzow.

 

Selv har jeg de i min slektstavle men har kun 4 barn på de, men ingen Ane

Deres barn som jeg har er 1. Henrich født 1676- 2. Michael 1677- 3. Henrich 1679- 4. Elisabeth 1681.

Alle døpt i Korskirken.

Mulig Jacob hadde noen søsken som hadde en datter med navn Ane- men Jacob Niemyer har ikke jeg fulgt opp videre.

 

 

 

Den Elisabeth Niemeyer som var gift med Berent Freuchen er nok Elisabeth Hendrichsdatter Niemeyer døpt 2.jul.1707.

 

Ane Niemeyer er selvfølgelig eldre da hun får første barn ca 1703 og er altså trolig niese av Jacob.  Basert på oppkalling så var det for fristende å tro at hun var datter av Jacob da første barn het Jacob, men neste heter Henrich og det kan passe i denne familien, dvs. at Ane trolig er Ane Henrichsdatter Niemeyer.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎03‎.‎2017 den 17.30, Wenche Hillstrand skrev:

Ifølge Delgobe hadde Jan Nielsen Weinwich og Margarethe Corneliussen Willadsen følgende barn:

1. Elisabeth død 1712 gift med Hans Middelstorp   <---klippet --->

2. Cornelius

3. Jacob død 1733 begravet 23 mars

4. Margarethe død ugift på Fosen 13 november 1720

5. Maren gift med Hans Didriksen Gierding Se skifte. Hun døde i 1735

6. Anne -begravet 12 mai 1727 i Domkirken i Bergen

7. Gierche født 1696.

.....

.

Basert på det som er fremkommet later det til at barna (nr. 2-7) kan være født fra ca. 1680 og utover (til 1696). (nr. 1 hører vel neppe hjemme her ....?)

Moren Margrethe Cornelisdatter er neppe født mye tidligere enn ca.1655.

Det er fristende å tvile på opplysningen om at hun skal ha giftet seg med Johan Nielsen Weinwich så tidlig som 1669. (1679 hadde 'passet bedre' ...).

Skal tro hvor dette årstallet stammer fra ?

 

Hvor skriver Delgobe at Margrethe brukte etter etternavnet Düring (etter stefaren) ?

.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Basert på det som er fremkommet later det til at barna (nr. 2-7) kan være født fra ca. 1680 og utover (til 1696). (nr. 1 hører vel neppe hjemme her ....?)

Moren Margrethe Cornelisdatter er neppe født mye tidligere enn ca.1655.

Det er fristende å tvile på opplysningen om at hun skal ha giftet seg med Johan Nielsen Weinwich så tidlig som 1669. (1679 hadde 'passet bedre' ...).

Skal tro hvor dette årstallet stammer fra ?

 

Hvor skriver Delgobe at Margrethe brukte etter etternavnet Düring (etter stefaren) ?

.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/43536/601

Se linken øverst på høyre side over barnens navn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 18.2.2017 den 14.37, Wenche Hillstrand skrev:

Hvilken Domkirke arbeidet Niels Thomasen Juel som Diaconus når han den 18 juli 1694

gifter seg aller nådigst med Datter til Jens Møinichen - Ingeborg i Bodø kirke -se høyre side og snu til neste side.

Jeg klarer ikke å tolke navnet på Domkirken. Noen som greier det?

https://media.digitalarkivet.no/view/16645/98?indexing=

Nederst høyre side

 

Ser ar alle jeg har vært innom skriver at Magdalene Bredal enken etter Jens Møinichen som død 1723

hvilket er feil.

Hun døde i 1724 og ble begravet 28 mars i Nykirken i Bergen.

https://media.digitalarkivet.no/view/8721/228

Nederst på venstre side.

 

Er dette begravelsen til datteren til Jens Møinichen -Johanne Margarethe som var gift med Anders Andersen Normann.

Det står et sånt salig tegn foran navnet hennes, men står ikke spesifikt at hun er død.

https://media.digitalarkivet.no/view/16638/42

Øverst høyre side. Dato 22 mai

Johanna à Møinichen blev begravet 03.04.1766 inde i Stavanger Domkirke. I kirkebogen står der, at hun var enke efter Mathias Stabell, sognepræst på Nærstrand. Hun blev 79 år og døde i sit 80. leveår (i sit Alders 80 Aar). 
Kilde: <http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?ls=1&idx_id=15875> År 1766. Side 88.

 

Mvh Bengt Mønnike, bengt.moennike@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.