Gå til innhold
Arkivverket

Skannet emigrasjonsprotokoll for Trondheim


Øyvind Langsrud
 Del

Recommended Posts

Finnes det tilgang på nettet til skannet eller eventuelt transkribert emigrantprotokoll for Trondheim (og andre steder). Jeg har mistanke om et par konkrete feilregistreringer. Generelt har jo registreringene temmelig variabel kvalitet og er gjort etter litt forskjellige regler. Kvalitet og søkbarhet blir jo ikke bedre av at man lager en felles database av disse håndskrevne protokollene, tvertimot. Generelt mener jeg at Digitalarkivet ALLTID skulle gi tilgang til skannet versjon av den egentlige kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe skanna emigrantmateriale i Digitalarkivet, men det overlapper knapt med det transkriberte materialet.

 

Jeg er i prinsippet enig i at skanna versjon bør være tilgjengelig, men ressursene er svært begrensede. I de tilfellene hvor en transkripsjon foreligger fra før, hvilket er tilfelle med mye emigrantmateriale, vil skanning ofte ikke bli prioritert høyt, tatt i betraktning hvor mye arkivmateriale som ønskes digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Skjønner. Jeg får se om jeg stikker innom Dora-bunkeren i Trondheim ved leilighet og sjekker et par detaljer. Jeg regner med det ligger der og er mulig å få se.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.