Gå til innhold
Arkivverket
Leif Salicath

Docplayer.me

Recommended Posts

Leif Salicath

Jeg vet ikke hvor kjent det er, men på http://docplayer.me/

går det an å søke etter alt mulig, ikke minst på slektsnavn og personer.  Blar en litt i søkene så virker det som mye stoff kommer fra tidsskrifter, fagblader og foreningsstoff, men også mye personlige dokumenter. Jeg har hatt nytte av dette flere ganger og det er faktisk mulig å laste ned det innholdet en finner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aslak Smedal

Hei

Tusen hjertelig takk for tipset. Et lite spørsmål: Hvor langt tilbake kan man finne informasjon her, for eksempel ved personsøk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niels Hegge

Hei,

Det kanskje kan bli ett bra verktøy, men det virker ikke riktig som man er ferdig enda. Jeg har forsøkt sende tilbakemelding fra systemet, men fikk "Error". Ingen beskrivning av vad som var feil. Meldingen jeg forsøkte sende var:

"Hei, fikk informasjon om tjenesten i ett innlegg på Arkivverkets brukerforum. Det virket selvfølgelig interessant så jeg har nå prøvd. Det første var mitt etternavn Hegge. Fikk da en mengde treff der "hegge" var del av ordet. Prøvde neste, Kirksæther, Her ble resultatet motsatt, en mengde treff med "kirke". Jeg skulle gjerne hatte en mulighet å velge eksakt søk." (og ja, jeg klikket på "I'm not a robot") når jeg forsøkte sende tilbakemelding.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Det er mulig at det finnes bedre instruksjoner på den engelske versjonen http://docplayer.net/

For øvrig så finnes docplayer på en rekke språk (google på "docplayer").

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å finne den beste søkemetode.  De vanlig boolske uttrykk virker ikke, ei heller "lukking" av spørrestreng med anførselstegn. Er det noen som har knekt søkekoden?

Hittil har jeg sett meg nødt til å søke på sted eller navn som fungerer utmerket og jeg har funnet mye slektstoff på denne måten ikke minst fra lokale foreningsblad og lignende.

Innenfor et dokument så fungerer den vanlige Ctrl. + F for å få frem søkefelt og du kan da søke på den siden du er inne på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niels Hegge

Det som gjør meg negativ her er att det ikke står hvem som driver siden, og alle de andre sidene docplayer.xx rundt om i verden. Man kan registrere seg og godkjenne en avtale, men det står ikke hvem som er motpart. Jeg har forsøkt se på ip-nummer hvem som er ansvarlig for fem av de forskjellige og finner att de er registrert i Tyskland, Russland eller anonymt. Så søke kan jeg godt tenke meg å gjøre her, men gjerne fra en anonym nettleser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Leif Salicath

Mitt siste funn var etter søk på "soelgaard" som jeg har jobbet ganske mye med. Her fant jeg bl.a. omtale av et gammelt brev og skifte i Hobøl. Der omtales særlig Hans Larsen Randers 1702-1746 og hans hustru Maren Jonasdatter Soelgaard (kaldt Massi) 1715-1766 og hennes 2. ektemann Johan Pipper 1707-1768, borgermester i Christiania.  Artikkelen er fra medlemsbladet til Ski Historielag nr.1 i 2008.. De må vel selv ha lagt den ut på docplayer.me.

Endret av Leif Salicath

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.