Gå til innhold
Arkivverket

Docplayer.me


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor kjent det er, men på http://docplayer.me/

går det an å søke etter alt mulig, ikke minst på slektsnavn og personer.  Blar en litt i søkene så virker det som mye stoff kommer fra tidsskrifter, fagblader og foreningsstoff, men også mye personlige dokumenter. Jeg har hatt nytte av dette flere ganger og det er faktisk mulig å laste ned det innholdet en finner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det kanskje kan bli ett bra verktøy, men det virker ikke riktig som man er ferdig enda. Jeg har forsøkt sende tilbakemelding fra systemet, men fikk "Error". Ingen beskrivning av vad som var feil. Meldingen jeg forsøkte sende var:

"Hei, fikk informasjon om tjenesten i ett innlegg på Arkivverkets brukerforum. Det virket selvfølgelig interessant så jeg har nå prøvd. Det første var mitt etternavn Hegge. Fikk da en mengde treff der "hegge" var del av ordet. Prøvde neste, Kirksæther, Her ble resultatet motsatt, en mengde treff med "kirke". Jeg skulle gjerne hatte en mulighet å velge eksakt søk." (og ja, jeg klikket på "I'm not a robot") når jeg forsøkte sende tilbakemelding.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at det finnes bedre instruksjoner på den engelske versjonen http://docplayer.net/

For øvrig så finnes docplayer på en rekke språk (google på "docplayer").

 

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med å finne den beste søkemetode.  De vanlig boolske uttrykk virker ikke, ei heller "lukking" av spørrestreng med anførselstegn. Er det noen som har knekt søkekoden?

 

Hittil har jeg sett meg nødt til å søke på sted eller navn som fungerer utmerket og jeg har funnet mye slektstoff på denne måten ikke minst fra lokale foreningsblad og lignende.

 

Innenfor et dokument så fungerer den vanlige Ctrl. + F for å få frem søkefelt og du kan da søke på den siden du er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør meg negativ her er att det ikke står hvem som driver siden, og alle de andre sidene docplayer.xx rundt om i verden. Man kan registrere seg og godkjenne en avtale, men det står ikke hvem som er motpart. Jeg har forsøkt se på ip-nummer hvem som er ansvarlig for fem av de forskjellige og finner att de er registrert i Tyskland, Russland eller anonymt. Så søke kan jeg godt tenke meg å gjøre her, men gjerne fra en anonym nettleser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste funn var etter søk på "soelgaard" som jeg har jobbet ganske mye med. Her fant jeg bl.a. omtale av et gammelt brev og skifte i Hobøl. Der omtales særlig Hans Larsen Randers 1702-1746 og hans hustru Maren Jonasdatter Soelgaard (kaldt Massi) 1715-1766 og hennes 2. ektemann Johan Pipper 1707-1768, borgermester i Christiania.  Artikkelen er fra medlemsbladet til Ski Historielag nr.1 i 2008.. De må vel selv ha lagt den ut på docplayer.me.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har også lurt på hvem som står bak docplayer.  Han her mener å ha funnet det ut...:  En russer som kopierer alt som robotene finner av pdf-dokumenter rundt om på web'en , uten nødvendigvis at eieren av dokumentet kjenner til det...   https://sijmen.ruwhof.net/weblog/1623-one-of-the-worlds-most-visited-websites-that-nobody-is-aware-of

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at slike tenester eigentleg er robotar som surfar rundt på nettet og kopierer det dei finn. Materialet er (eller har vore) tilgjengeleg på ei eller anna nettside der det opprinneleg har blitt lagt ut.

 

Det hadde blitt svært interessant dersom wayback machine hadde hatt ein skikkeleg søkjefunksjon, eller dersom det hadde vore mogeleg å utføre google-søk som dekkar "alle tider" kombinert med oppslag i wayback machine. Men dette ville nok ha utfordringar når det gjeld personvern, i tillegg til det opphavsrettmessige. Også nb.no samlar inn data frå norske nettsider, men i motsetnad til f.eks. wayback machine er desse berre tilgjengelege for forskarar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
10 timer siden, Alfrex skrev:

Hvordan kan man få slettet personlige dokument som har havnet der?

 

Det er sikkert ikkje så enkelt. Sidan det som blir lagt ut på nett både kan og vil bli kopiert er det viktig å tenkje seg grundig om før ein legg ut ting som ein seinare kan komme fram til at andre ikkje burde hatt (fri) tilgang til.

 

Det kan kanskje stå noko her?

https://slettmeg.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Alfrex skrev:

Hvordan kan man få slettet personlige dokument som har havnet der?

Eg hadde eit dokument der eg ønkja fjerna pga opphavsrett. Eg sendte ein epost og bad dei om å ta det bort, og det vart fjerna.

Endret av Håvard Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne og lignende nettsteder finnes det flere av som helt uten tillatelse piratkopierer PDFer o.a. fra andre nettsider.

I tillegg kan brukere også laste opp.. Det de tjener penger på er nettrafikk til reklamene de har på sin nettside.

Har selv fått fjernet flere filer av publikasjoner og det har heldigvis gått bra, men å publisere andre sitt åndverk

uten tillatelse er ikke greit og spesielt ikke når man tjener penger på det.. Men har nok selv benyttet meg av

denne o.a. før jeg skjønte at det var mye som ikke skulle vært publisert der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.