Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er 2017 - Tore Renberg


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Ikveld sendes nest siste program i denne sesongen av "Hvem tror du at du er?" på NRK, og nå er det Tore Renbergs farsslekt som skal granskes.

 

NRK skriver dette i sin forhåndsomtale:

Forfatter Tore Renberg nøster seg bakover i farsslekten for å undersøke ryktene som knytter seg til noen av forfedrene hans. Resultatet av Tores slektsgransking vil forundre, overraske og glede ham - og til slutt gi Tore et nytt bilde av mennene han stammer fra.

 

Denne tråden kan brukes til kommentarer, tilleggssopplysninger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVMX-VP8B

 

Name:    Gustaf Rehnberg
Event Type:    Marriage
Event Date:    13 Dec 1835
Event Place:    Alseda församling, Jönköping, Sweden
Residence Place:    Husquarn   
Spouse's Name:    Gustava Ahlqvist
Spouse's Residence Place:    Nybygget Alsheda Bengtsgård
Source Reference:    Födelse- och dopböcker, C:5, 1819-1839
Volume Note:    1819-01-11--1839.
Page:    396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe Johanne, 1848

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHKC-YXT

 

Buskerud fylke, Krødsherad i Sigdal, Ministerialbok nr. 2 (1829-1851), Fødte og døpte 1848, Side 77
Permanent bilde-ID: kb20051114030577
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051114030577
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20051114030577.jpg 
 

 

Jacob, 1850

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4D7-B4L

 

Buskerud fylke, Krødsherad i Sigdal, Ministerialbok nr. 2 (1829-1851), Fødte og døpte 1851, Side 96
Permanent bilde-ID: kb20051114030600
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051114030600
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-kb20051114030600.jpg 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V78P-356

 

Name:    Gustaf Svensson
Christening Date:    11 Oct 1809
Christening Place:    , GARPENBERG, KOPPARBERG, SWEDEN
Birth Date:    09 Oct 1809
Father's Name:    Sven Renberg
Father's Birthplace:    
Father's Age:    
Mother's Name:    Gretha Traug

 

Traug tror jeg er en feilstaving. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et flott program i denne serien. Jeg hadde Tores farfar, Leonard Renberg, som lærer på Stavanger Handelsgymnasium, og kan bekrefte at han var en sterk personlighet, karismatisk, krevende, med en spesiell latter og sjarme. Jeg gikk på Studentfagkurset i 1960/61, og hadde ham i regnskap og i engelsk korrespondanse. Noen var nok litt skremt av ham, men jeg likte ham godt, og ble en kløpper i bokføring under hans kyndige veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant program om Tore Renbergs farsslekt. Stusset forøvrig litt over at konsulenten på Statsarkivet kalte Trysil på Hedemarken. Det er litt upresist. Trysil i Hedmark derimot ville være mer korrekt. Ellers et veldig bra program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan Søstuen skrev:

Stusset forøvrig litt over at konsulenten på Statsarkivet kalte Trysil på Hedemarken. Det er litt upresist. Trysil i Hedmark derimot ville være mer korrekt. 

 

Hvis han sa "Trysil på Hedemarken", er det ikke bare "litt upresist"; det er direkte feil.

 

Hed(e)marken er flatbygdene på Mjøsas østside og er ett av flere distrikter i Hedmark fylke. Trysil har aldri vært en av flatbygdene på Mjøsas østside!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en annen Anton Renberg enn den vi diskuterer her ?

 

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus
001 01 Anton Renberg 1845 Krødsherred, Sigdal Logerende, hf g Veiarbeidsforstander, Inderst b
002 01 Pernille Torgalsdatter 1845 Trysil Sogn og Pr. Hans Kone g   b
003 01 Johan Ingvald Jansen 1875 Trysil Sogn og Pr. Pleiesøn   Underholdes af Fattigvæsenet b
004 01 Martinus Hansen 1846 Stange, Hedemarken Tjenestekarl ug Tjenestekarl for det meste Veiarbeide b
005 01 Maria Monsdatter 1856 Rommedal Hedemarken Tjenestepige ug Tjenestepige b

Bosted (hus/gård/tomt

B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer
0047 Løvbæksæteren  

                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne arbeideren ved Bergensbanen i 1904 ?

Fornavn: Anton Etternavn: Renberg
Gårdsnavn:   Kjønn: m
Rolle:   Stilling/stand:  
Fødselsdato: 18.09.1845 Fødselsår: 1845
Fødested: Eidsvold Alder:  
Bosted:   Hjemsted: Helleland
Dødsdato:   Håndverk:  
Arbeidslag:   Tunnelinnslag:  
Tjenesteperiode:   Framtidig tjeneste: formand
Lærlingår:   Gnr.:  
Kommune:   Kommunenr:  
Fjerding:   Skatt:  
Sted:   Ft1900-referanse, side/linje:  
Flyttet fra:   flyttet_til:  
Årsak:   Attest:  


add.png Vis flere felt
 

Person

 

Fornavn Etternavn Gårdsnavn Stilling/stand Kjønn Fødselsdato Fødselsår Fødested Bosted
Anton Renberg     m 18.09.1845 1845 Eidsvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok samme mann, han giftet seg i 1872

Daniel Anton Rehnberg

Other information in the record of Daniel Anton Rehnberg and Pernille Torgalsdr

from Norway Marriages

Name Daniel Anton Rehnberg
Spouse's Name Pernille Torgalsdr
Event Date 06 Sep 1872
Event Place Trysil,Hedmark,Norway
Father's Name Gustav Rehnberg
Spouse's Father's Name Torgal Embretsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel Anton hadde en søster som het Grethe Johanna, født i 1848 i Krødsherad. Grethe Johanna, f. 1848, giftet seg i Australia, ifølge en webside på Ancestry.
G
rethe Johanna Renberg was born in 1848 in Krødsherad, Buskerud, Norway. She married Peter Petersen on January 30, 1875, in Queensland, Australia. They had one child during their marriage. She died on March 11, 1932, at the age of 84. Her daughter Anna Maria was born on March 16, 1879, in Kolan, Queensland, Australia, she died 1953. Grethe Johanna's husband Peter passed away on January 27, 1932, in Frankston, Victoria, Australia, at the age of 81. They had been married 56 years.

Grethe Johanna Renberg 2.jpg

Grethe Johanna Renberg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av selve navnet Renberg. Tyder det mot en sørsamisk opprinnelse? Elsa Laula Renberg var samepioner og ble hyllet nå i denne måneden. Hun og ektemannen hadde tatt navnet Renberg, står det. Men hun hadde det vel et sted ifra. Ved sjøen Storuman mellom Umeå og Mo i Rana forekommer navnet. Renberg kan vel være det samme som reinfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas Anton Martin Renberg var bror av min oldefar Konrad Toven, og hadde tilhold i Vefsn. Han ble kjent med, og giftet seg med, Elsa Laula da hun flyttet til Vefsn fra Sverige. Thomas var sønn av Per Vesterfjell og Anna Olsdatter. Familien levde av reindrift, men hvor Renbergnavnet kom fra vet jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er interessant. Navnet Renberg finnes altså  i nord-Sverige. I # 6 har Grete funnet navnet Renberg i Kopparberg 1809, Det er vel Dalarne og ikke så langt fra sør-samiske områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tyvärr har jag i Sverige inte möjlighet att se programmet så jag vet inte hur mycket om Renbergs-namnets ursprung som meddelades. Jag vet dock att de som gjorde researchen till programmet hade tillgång följande:

 

Sven Renberg, Gustafs far, föddes 1778 i Alseda i Småland på en plats som kallades ”Ädelfors guldverk”. Platsen kallades just Ädelfors för att man hittat guld där. Han tillhörde en brödraskara på fem bröder som alla tog olika släktnamn: Fotmeijer (ursprungligen Fortmejer), Boman, Strömberg, Renberg och Bergman.

 

Mitt intresse i saken härrör från den äldste brodern Anders Fotmeijer som är min ana i sjätte led. Jag och min sexmänning Anita Stolt publicerade för över tio år sedan ”Släkten Fotmeijer”, sid. 139-170 i Släktforskarnas årsbok 2005, Sveriges släktforskarförbund. Där finns den information som vi stötte på om Anders bröder men vi letade inte särskilt mycket efter dem eftersom vårt syfte var ett annat. Vi kunde dock konstatera att även brodern Petter Strömberg också flyttade till Norge 1795. Möjligen finns han med i 1801 års folketelling men identifikationen är oklar. I samband med moderns död 1826 uppgavs han bo i Kristiania.

 

Utredningen finns som PDF på min hemsida http://lundholm.me mer specifik http://lundholm.me/artiklar/fotmeijer_slutversion.pdf.

 

Bifogar en bild från Alseda kyrkoarkiv (AI:6. fol. 403, 1786-1790) där man ser alla bröderna med olika namn. Först senare tar den yngste broderns släktnamn.

 

//Michael Lundholm, Stockholm

 

 

ädelfors.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Michael Lundholm skrev:

Tyvärr har jag i Sverige inte möjlighet att se programmet så jag vet inte hur mycket om Renbergs-namnets ursprung som meddelades. Jag vet dock att de som gjorde researchen till programmet hade tillgång följande:

 

Sven Renberg, Gustafs far, föddes 1778 i Alseda i Småland på en plats som kallades ”Ädelfors guldverk”. Platsen kallades just Ädelfors för att man hittat guld där. Han tillhörde en brödraskara på fem bröder som alla tog olika släktnamn: Fotmeijer (ursprungligen Fortmejer), Boman, Strömberg, Renberg och Bergman.

 

Mitt intresse i saken härrör från den äldste brodern Anders Fotmeijer som är min ana i sjätte led. Jag och min sexmänning Anita Stolt publicerade för över tio år sedan ”Släkten Fotmeijer”, sid. 139-170 i Släktforskarnas årsbok 2005, Sveriges släktforskarförbund. Där finns den information som vi stötte på om Anders bröder men vi letade inte särskilt mycket efter dem eftersom vårt syfte var ett annat. Vi kunde dock konstatera att även brodern Petter Strömberg också flyttade till Norge 1795. Möjligen finns han med i 1801 års folketelling men identifikationen är oklar. I samband med moderns död 1826 uppgavs han bo i Kristiania.

 

Utredningen finns som PDF på min hemsida http://lundholm.me mer specifik http://lundholm.me/artiklar/fotmeijer_slutversion.pdf.

 

Bifogar en bild från Alseda kyrkoarkiv (AI:6. fol. 403, 1786-1790) där man ser alla bröderna med olika namn. Först senare tar den yngste broderns släktnamn.

 

//Michael Lundholm, Stockholm

 

 

ädelfors.png

 

?

 

1801-telling for 0301 Christiania

Amt Prestegjeld Sokn By Bydel Gate Gard/hus
368 Christiania Christiania Christiania Christiania Stor-gaden, Waterlands Torv Og Fierdingen Storgaden No 26 C
  Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
4406 * Axell Pettersen Huusbonde 43 Gift i 2det ægteskab Kiøbmand M fglass.gif
4407   Birigthe Wexal Hans kone 40 Gift 1te gang   K fglass.gif
4408   Petter Strømberg Tieneste karle 26 Ugifte   M fglass.gif
4409   Erich Josephsen Tieneste karle 22 Ugifte Ved jæger corpset M fglass.gif
4410   Marthe Olsdtr Tienestepiiger 23 Ugifte   K fglass.gif
4411   Anne Bergersdtr Tienestepiiger 20 Ugifte   K fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010301&gardpostnr=368&personpostnr=4408&merk=4408#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är precis den posten jag menar. Namn och ålder stämmer men lite mer än så krävs nog för att säkerställa att det är rätt person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.