Gå til innhold
Arkivverket

Hva er en rådmann?


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Jeg har alltid trodd at en rådmann tidligere var omtrent det samme som nå, men så fant jeg dette da jeg leste om Stend gård:

 

"Fra slutten av 1600-tallet var det vanlig for det bergenske borgerskapet, som bodde i byen, å kjøpe eiendommer på landet. De hadde store økonomiske interesser i disse eiendommene. De fleste ble leid ut, så de tjente penger på dem, men noen ble også brukt som avlsgårder og senere tatt i bruk som lystgårder. En avlsgård var “en gård eller et bruk som byfolk drev for egen regning”, men de bodde ikke der selv.

Gården ble forvaltet av en såkalt rådmann, som hadde folk ansatt under seg til å gjøre mye av arbeidet på gården. Fra avlsgårdene fikk eierne forsyninger til husholdet i byen, og overskuddet solgte de. Her var det kun de økonomiske fordelene som stod i fokus (Myking 1990, 59)."

 

Var det kun dette som ble kalt rådmann, eller var det rådmenn i kommunene sånn som nå?

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor hadde Rådmann som mellomnavn. Navnet kom fra Sverige og ble forklart som at den opprinnelige innehaveren av navnet var rodeforstander, en som hadde med utskriving til soldat-tjeneste å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Mamen skrev:

Min svigermor hadde Rådmann som mellomnavn. Navnet kom fra Sverige og ble forklart som at den opprinnelige innehaveren av navnet var rodeforstander, en som hadde med utskriving til soldat-tjeneste å gjøre.

 

Den svenske titelen rådman forklares slik i Svenska Akademiens Ordbok:

titel för de (efter 1948 alltid lagfarna) personer som jämte borgmästaren bilda magistraten i en stad (o. som jämte borgmästaren o. i vissa fall assessorer äro domare i rådhusrätt); 
[RÅDMAN.sbst2 0] förr om vald medlem av rådet i en stad l. om bisittare i gruvrätt. Illitterat rådman, om förh. före 1948: icke lagfaren ledamot av magistraten
 
Så har man også titelen roteman som forklares slik i ordboken:
om var o. en av de kommunalt avlönade funktionärer vilka 18771926 hade att ombesörja folkbokföringen inom var sin rote i Sthm.
 
Svensk wikipedia forklarer roteman slik:

Rotemansinstitutionen var en kommunal organisation för folkbokföring i Stockholm som inrättades 1878 och avvecklades 1926.

Då församlingsprästerna i Stockholm inte mäktade med sina folkbokföringsuppgifter indelades staden i rotar under en roteman för att komplettera kyrkans folkbokföring. Rotemännen hade ansvar för att registrera alla de händelser i roten som tillhör folkbokföringen såsom in- och utflyttningar.

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utgreiing om disse svenske ordene. Jeg gjenga bare det som svigermor hadde å fortelle om opphavet til navnet. Hun var født i 1918. Tre av hennes fire besteforeldre kom fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.