Gå til innhold
Arkivverket

Søker eventuellt slektskap mellom kammerråd Knud Nordahl, Drammen og løytnant Johan Nordahl, Trondhjem. 1700-tallet.


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en nøtt som jeg ikke er kar for å knekke.

 

Det følgende er muligens unødig omstendelig men for å vise det jeg har så langt, før ‹det endelige spørsmål› ;-) :

 

Justisråd og Magistratspresident i Trondhjem Peter Tønder Nordahl ble døpt den 18 desember 1727 i Strømsø, Drammen.
Lenke Dåp

 

Hans foreldre var Kammerråd og Toller i Drammen Knud Olsen(?) Nordahl og Gjertrud Irgens, viet i Trondhjem 1718.
Lenke Vielse

 

Hans bror Joachim er døpt i Trondhjem 1718.
Lenke Dåp

 

Peter Tønder Nordahl ble viet til Bergitte Johanna Fürstenberg på Voss 1753.
Lenke Vielse.

 

Brødrene Peter og Joachim arver en rekke eiendommer på Voss etter sin farbror Løytnant Jens Nordahl.
Lenke Vossaboki 2

 

Knud Nordahl og Gjertrud Irgens har også en datter Gischen Catharina døpt i Trondhjem 1720.
Lenke Dåp

 

En av fadderne oppgies å være «lieutn. Nordahl».

 

Og da har vi omsider kommet frem til ‹nøttens kjerne›:

Hvem er løytnanten? Løytnant onkel Jens er i 1720 Premiérløytnant ved «2. Bergenh. nasj. inf.regt.s M. Nordhordlenske komp.»
Lenke Ovenstad s. 218

 

Men der finnes òg på samme tid i Trondhjem en annen løytnant Nordahl, nemlig Johan (Jon, Johannes) Knudsen – Morfar til dikterbiskopen Johan Nordahl Brun.
Lenke Ovenstad, samme som over, samme side.

 

Hvis det er han som er fadder, kan han være bror eller onkel av Knud og Jens?

Han står også som forlover ved Knuds vielse (se over)

 

Denne Johan (Jon) sies å komme fra gården Linge i Norddalen, Synnylven, Møre og Romsdal, og skal være født i 1657.
Lenke Norddal Ættebok

 

Dette fødselsåret får jeg ikke til å stemme.

 

Løytnant Johan Nordahl vies til Cathrina Svendsdatter Busch i Trondhjem 1716, da skulle han i følge ovennevnte være 59 år gammel
Lenke Vielse

 

De får sønnen Svend i Trondhjem 1717. (senere Fogd i Namdalen.)
Lenke Dåp

 

Så skal de ha fått datteren Mette Catharina i 1721. Men jeg er ikke i stand til å finne dåpen hennes i Trondhjem.

 

Mette Catharina vies til Svend Busch Brun i 1744.
Lenke Vielse

 

Da er løytnant Nordahl forlover(?) i en alder av 87 år!

 

Og som fadder ved dattersønnen Johan Nordahl Bruns dåp i 1745 skal han altså ha vært 88 år gammel.
Lenke Dåp

 

Kan dette være riktig?

 

Får ikke bekreftet eller avkreftet alder for jeg finner ikke løytnanten død i Trondhjem. Jeg har lett både i Byneset og Domsognet fra 1745 til 1760. (Det mangler gravlagte i Domsognet mellom 1761 og 1783)

 

For å summére og forsøksvis formulere et par presise spørsmål:

 

Er brødrene Knud og Jens Nordahl beslektet med Johan Nordahl?
 

Kan løytnant Johan Nordahl virkelig være han som i Ætteboken sies å være født 1657?

 

(For ordens skyld: Jeg har vært igjennom alle nett-uetteretteligheter på MyHeritage, Geni, Ancestry osv. [Også tidligere emner her i forumet hvor det bl.a. siteres kilder som sier at Peter Tønder var bror av Mette Catharina og Svend Busch Nordahl. Hvilket han beviselig ikke var.] Likeledes Wiki, SNL, Strinda Historielag, Theodor Bulls slektsbok etc.)

 

Jeg vil bli overordentlig takknemlig for all mulig hjelp.

 

Vennlig Hilsen

Even Stormoen

 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet frå 1738 etter Margrethe Olsdtr. på garden Øye i Stranda (M&R) var arvingane nemnde å vere;

Fullsøstera Barbro Olsdtr., som var død og hadde etterlete seg 2 born, nemleg ein son (Knud Nielssen) i Romsdalen og ei dotter i Trøndelag.

Halvbroren Ole Knudsen Nordahl, som var død og etterlet seg to søner, ein i Christiania Stift og ein i Bergens Stift ("søndenfor Bergen")

Halvbroren løytnant Joen Knudsen Nordal i Trondheim.

 

Sønene til Ole Knudsen Nordahl er så vidt eg kan sjå ikkje nemnt med namn i skiftet, men det er vel fullt mogleg at dette kan vere Knud og Jens Nordahl som du nemner i innlegget ditt.

 

Elles var Margrete Olsdtr. 90 år gammal i følge kyrkjeboka når ho døydde: https://media.digitalarkivet.no/kb20070831610418

 

Det tilseier at Margrete Olsdtr. var fødd ca. 1648. Det er vel lite truleg at den yngre halvbroren Joen Knudsen skulle vere noko serleg meir enn 20-25 år yngre enn ho. Kvifor akkurat 1657 er nemnt, kjenner eg ikkje til. Men dette årstalet bør ein vel uansett rekne som omtrentleg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge!

Glemte å liste Ætteboken fra Norddalen hvor jeg har sett skiftet sitert. Men hjertelig takk for lenke til kirkeboken og ikke minst til skiftedokumentet. Det hadde jeg absolutt ikke hatt kapasitet til å spore opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.