Gå til innhold
Arkivverket

Feil i systemet når man forsøker å bla bakover...


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

...i skannet kildemateriale. Å ble frem i kirkebøker/folketellinger går fint, både ved bruk av piltastene i systemet og mellomromtasten. Å bla bakover går tilsvarende dårlig, både ved bruk av piltast og kortkommando; i stedet for å forflytte seg ett bilde bakover hopper den tilsynelatende ukontrollert, typisk tilbake til første bilde i kirkeboken eller liknende. Jeg har møtt problemet i hele dag, men tenkte det nok ville "gå over" av seg selv. Det har det ikke gjort, og ikke har jeg sett at noen andre har rapportert om tilsvarende problemer heller?

 

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette klarer jeg ikke å reprodusere. Har testet med både mellomrom, shift+pil begge veier, og med knappene i verktøylinja. Det er den samme programkoden som brukes for å bla fram og tilbake uansett hvilken metode du velger.

 

Har heller ikke hørt noen andre melde dette.

 

Men jeg har en teori. Den stemmer ikke helt med det du beskriver, men jeg prøver meg: Feltet mellom glidevelgeren og verktøylinja viser nummeret til siste bildet i kilden. Dette er en knapp, og hvis den klikkes går du til siste side i kilden. Denne er jo rett ved siden av bla-tilbake i verktøylinja. Kan det hende du kan ha klikket den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar. Jeg vet neimen ikke selv hva som skjedde, og i dag har jeg ikke brukt DA, så om problemet ennå er der vet jeg heller ikke.

 

Alt er selvsagt mulig, men det er jo rart at jeg aldri har opplevd liknende tidligere (jeg er en ganske aktiv bruker). På den annen side; kanskje jeg ikke hadde dagen... :-)

 

Det som vel ikke rimer helt med teorien din, er at jeg fikk samme merkelige resultat når jeg bladde bakover ved hjelp av piltastekombinasjon rett fra tastaturet. Det er denne metoden jeg pleier å bruke mest, det er bare unntaksvis jeg gidder å ty til musen for å trykke på knapper på skjermen når jeg vel er inne i en kilde og bare skal bla frem og tilbake etc.

 

Tenker jeg skal forsøke å logge meg helt ut og inn igjen og tømme kjekslageret, så får vi se. Jeg vet ikke om dette er en feil jeg kan rapportere inn via feilmeldingsfunksjonen heller siden jeg jo ikke får opp noen feilmelding på skjermen, det bare skjer.

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det et riktig at teorien min ikke stemmer helt. Kan dog ikke helt ser hva det kan skyldes. Kjeksutradering er neppe løsningen.

 

Heller en ctrl+F5 eller ctlr +r eller cmd +shift+r for å tvinge at alle javascript og css-filer. Men det ville være rart om det skulle innvirke på dette. 

 

Det er jeg som får feilmeldingen i feilmeldingsfunksjonen. Hvis det fortsetter kan du bruke feilmeldingsfunksjonen, for da får vi litt informasjon om nettleserversjon, men siden ingen andre har meldt om dette problemet spørs det om vi får reprodusert oppførselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Disse skal forsøkes dersom problemet oppstår igjen.

 

I morgen skal jeg gi et foredrag som blant annet handler om bruk av det "nye" Digitalarkivet, så vi får faktisk håpe det hele ikke skyldtes en plutselig menneskelig svikt her i heimen. Da kan det fort bli interessant ikke bare for tilhørerne under seansen... :-) !

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.