Gå til innhold
Arkivverket

Hva står i skjøte fra 1800


Bernt-Gunnar Østerkløft
 Del

Recommended Posts

Min stamfar Aanet Andersen får 1800 Kgl Skjöde på eiendommen Østerkløft nedre, løpenr 261, i Skjerstad Fierding i Nordland, men selger den et halvt år senere til Lukas Christoffersen. Senere får han selv og svogeren Niels bygselbrev hver på en halvpart av eiendommen. Jeg klarer bare tyde deler av teksten i skjøtet - for lite til å få med innholdet. Noen som kan hjelpe meg så jeg får med det vesentlige av innholdet?

Her er link til panteboka side 273 t.h.  : https://media.digitalarkivet.no/view/19031/274?indexing=

Bilde av teksten vedlagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskt gjennomlese (du finn sikkert noko smårusk om du ser etter):

Jeg Underskrevne Aanet Andersen Østerkløft i Schierstads Fierding, gjør herved Vitterligt:

at have solgt og afhendet, ligesom ieg herved sælger, skiøder og afhænder til Velagt..[??] Lukas Christopersen  Brevig 18 merker fiskeleje i Gaarden Nedre Østerkløft Mat no 139 beliggende i Schierstad fierding for den summa 35 rd, hvilken Jordepart ieg ved allernaadigste meddelte Skiøde af 7de May 1800, af Hans Majesteæt har tilforhandelt og mig [??]. Da  bemeldte Lucas Christophersen Brevig allerede til mig har betalt Kiøbsummen med 35 rd skriver 35 rd, saa maa bemeldte 18 merker Fiskeleje i gaarden Østerkløft med Ager og Eng, Skov og Mark, Fiskevand og Fæegang, saavel al anden Herlighed som nu tilligger af alders Tiid tilligget haver og med rette tilligge bør herefter følge og tilhøre Kiøberen og hans arvinger til en sand og uigienkallelig Odel og Ejendom upaanket af mig og mine Arvinger som for eftertiden ej bindes til videre Ret at have i bemeldte Gaard ... [] ved de for samme betalte 35 rd er og findes aldeeles fornøyet. Til bekræftelse udstædes dette Skiøde under min Haand og Seigl med bevidnelse at der imellem Kiøberen og mig eller andre paa vore Vegne ingen Contract eller skriftlige Conditioner er oprettet.

Tingstædet ...nes

den 6te october 1800 Aanet Andersen LS

Til vitterlighed Johannes Jacobsen Sand. Hans Lasen Brevig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.