Gå til innhold
Arkivverket

Korrigering av transkripsjon


Roger Staberg Jensen
 Del

Recommended Posts

Vet ikke helt om dette er riktig fora å spørre i, men moderator får flytte tråden om den passer bedre andre veier.

 

I min søken i transkriberte kirkebøker, har jeg kommet over ganske åpenbare feil transkriberinger. Jeg bruker alltid de scannede sidene som kilder, og legger inn transkribsjonen som sekundærkilde, så dette er for såvidt ikke noe stort problem for meg, men det mister jo den kildetroe transkripsjonen når jeg finner feil. Jeg legger gjerne inn en kommentar/korreksjon hvor jeg ser det er feil.

 

Spørsmålet mitt er da, hvordan blir dette håndtert? Er det den som har transkribert som får en melding om korreksjon, eller ser dere den på DA så dere kan korrigere oppføringen?

 

Mvh

Roger S. Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er korrektur i de store nasjonale folketellingene, så gjør vi systematiske runder der vi kontrollerer korrekturmeldingene, og legge inn rettelser der det skal gjøres. Vi gjør en slik runde hvert annet år for tellinger med mye korrektur, men ellers kan det går flere år. 

 

Når det gjelder transkriberinger som er gjort av Digitalpensjonatgjestene, så skal vi be dem kontrollere rettelser som kommer inn, eller vi skal spørre dem om det er ok at vi retter. Men vi har fortiden ikke kapasitet til å gjøre dette systematisk, slik at korrekturmeldingene kan bli liggende veldig lenge før rettelsen blir gjort.

 

Planen er et vi skal få bedre visning av korrekturmeldinger (nå er de virkelig nesten umulig å oppdage at de finnes), og vi skal få et bedre system for å kontrollere og rette opp avskriftene. Så svaret er at ja, vi vil gjerne at dere registrer korrektur, men vi gjør vanligvis ikke noe med det på kort sikt, men vil gjøre noe mer med det på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.