Gå til innhold
Arkivverket

Skipsregister D/S Ragnvald Jarl


Caroline Klæboe Roos
 Del

Recommended Posts

Usikker på om jeg stiller spørsmål på rett plass nå, men tar en sjanse..

Finnes det registrert mannskap og tjenestefolk ombord på D/S Ragnvald Jarl på1890-tallet? I så fall hvor kan jeg finne dette?

Min tippoldemor Trine Rinnan skal ha blitt gravid med min oldefar mens hun arbeider som oppvartningspike. Han blir født på Sagene 6/7 1895. I følge kirkebøkene er det først oppgitt et farsnavn Charles Kjærem, han skal være restauratør ombord på D/S Ragnvald Jarl. Senere endres farsnavnet til Kaptein Ulrik Aagaard, som jeg senere finner som dampskipsekspeditør. 

Dette skulle jeg gjerne vite noe mer om.

Mvh Caroline Klæboe Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Oslo: Arkivene etter Oslo mønstringskontor og Oslo sjømannskontor inneholder litt om slike ting, men bemanningslister for Oslo har vi ikke før 1903.  Andre mønstringskontor har bedre dekning. Sjømannsruller (mønstringsruller) er tilgjengelige på nett og kan også ha opplysninger om hvilke skip den enkelte var på til forskjellige tidspunkter. 

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel  føyes til at det er utenriksfarten som primært dekkes i mønstringskontorenes arkiver.  Innenriksfarten har vi mindre om.

 

Vennlig hilsen Odd Halvorsen - Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har såvidt begynt å famle og fomle meg fram, ser at det er utenrikstrafikk. Veldig takknemlig for hjelp og tips fra dere!

Vet ikke sikkert hvilket skip de er på i 1894 da hun (Trine Rinnan, opvartningspige) blir gravid. Men siden "begge fedrene" knyttes til dampskip, antar jeg at de er på et dampskip. De er alle sammen tilhørende i området rundt Trondheimsfjorden, så jeg tenker at skipet muligens har vært i Trondheim.

Ulrik Aagaard får også en datter i sept 1895, som tilsier at i hvertfall han har vært "hjemom" rundt juletider i 1894.

I folketellingen for 1900 finner jeg Charles Kjærem oppført som restauratør på D/S Ragnvald Jarl og det står at han trolig er i England på det tidspunktet (så her er det utenriksfart..). 

Men det er selvfølgelig ikke sikkert at det var D/S Ragnvald Jarl de reiste med i 1894, finner minimalt med info om dette skipet på nett...

Finnes det noe register over skip som har seilt inn og ut av Trondheimsfjorden i 1894 og tiden rundt der?

Mvh Caroline Klæboe Roos

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange tips og nyttige lenker.

Veldig bra service!

Nå har jeg mye å utforske, spennende å se om jeg kommer noe videre.

Mvh Caroline Klæboe Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.