Gå til innhold
Arkivverket

Sigrid Knudsen, f. 16.02.1905 Fjære, Aust-Agder - hvor ble det av barnemoren?


Øystein Vestre
 Del

Recommended Posts

Sigrid Knudsen ble født 16. 02.1905 i Fjære, Aust-Agder (Klokkerbok for Fjære - B12 - 1902-1925, s. 51.  Foreldre ungkar konditor Sigurd Knudsen (fra Larvik) og pige Karen Andrea Knudsen, bosted Killegaard.  Disse ble trolig aldri gift.  Barnefaren giftet seg i november 1905 med en annen kvinne, og merkelig nok het hun også Karen.    Vi kjenner foreldrene til Karen Andrea - Knud Nerisen og Anne Jakobsdatter, men mitt spørsmål gjelder ikke disse.  Jeg lurer kort og godt på hvor det blir av barnemoren, fordi Sigrid bodde ikke sammen med verken mor eller far, men ble satt bort.  Hun vokste opp hos forsterforeldre og bodde hos samme familie til voksen alder.  Etter hva familien har fortalt døde barnemoren - Karen Andrea som for øvrig ikke er funnet død i Fjære hvor jeg har lett i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg fant om damen det spørres etter:

Karen Andrea, født Fjære 30.5.1885 (kirkebok Fjære) - foreldre: Stenarbeider Jnud Nerisen, f. 1836 og Anna Jacobsdatter, f. 1846.

Folketelling 1900 Grimstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg fant om damen det spørres etter:

Karen Andrea, født Fjære 30.5.1885 (kirkebok Fjære) - foreldre: Stenarbeider Jnud Nerisen, f. 1836 og Anna Jacobsdatter, f. 1846.

Folketelling 1900 Grimstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva jeg fant om damen det spørres etter:

Karen Andrea, født Fjære 30.5.1885 (kirkebok Fjære) - foreldre: Stenarbeider Jnud Nerisen, f. 1836 og Anna Jacobsdatter, f. 1846.

Folketelling 1900 Grimstad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk noe fryktelig galt, så jeg får fullføre innlegget mitt:

Folketelling 1900 Grimstad: Karen Andrea Knudsen, født Fjære 1885. Tjenestepike Grimstad. Fødested: Fjære.

Dødsfallsprotokoll Bergen: Død 3.5.1911: Rørleggerhustru Karen Knudsen, 24 år. Ektemann: Nils Oskar Knudsen. 1 umyndig barn (vanskelig å tyde  navnet). Hvis alder 24 er korrekt, skulle det bety fødsel 1887. Og fra kilder ellers nevnt i denne debatten finner vi både 1885 og 1886 som fødselsår for damen. Jeg kan imidlertid ikke finne noen Karen Andrea døpt i Fjære i 1886.

Så helt enkel synes ikke denne saken, men jeg skulle vel tro at damen du leter etter nettopp er hun som endte sine dager i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjekk hva stiftspresten har i sin bok:  Hun er her f. 1885, og bare samboende med Nils Oskar Knudsen.  Hun er derimot separert fra sin mann Sigurd Bjarne Knudsen.  Altså blir samboerens ekteskap i Stavanger i 1915 hans første.  At de er gift i 1910, må da være feil opplyst.

https://media.digitalarkivet.no/view/3698/21473/57

 

Er dette hennes ektemann?

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036615021271

Endret av Erling T. Endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er  i alle fall sikkert: Barnemoren er funnet, og skal vi tro prestens siste kommentarer ved Karen Andreas bortgang i 1911 så var mannen hun da levde sammen med kun hennes samboer siden skilsmissen fra ektemannen Sigurd Bjarne Knudsen ikke var ordnet. Det som gjenstår er å finne ekteskapet det refereres til (nov. 1905.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dette ble oppklart!  Hjertelig takk til dere - Carsten, Bjørn og Erling -  for bidragene her.  Og omsider fant jeg vielsen - Kampen kirke i Oslo - 3. des. 1905 så da ble de gift likevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.