Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om Christian ( Nelson ), født 7. mars 1855


Gro Beate Larsson
 Del

Recommended Posts

På vegne av en familie i Canada, søker jeg etter infomasjon om familiens oldefar Christian ( Nelson ) samt familiebakgrunn. Christian kom til Halifax, Nova Scotia på et skip som " 2. officer " i 1880. Da han senere søker om statsborgerskap i Canada oppgir han at han ble født i Drammen av " Kristiania " , født 7. mars 1855. Han er Norsk statsborger. Etter hva jeg kan se av søknaden kaller han seg Nelsen eller Nelson. Da han i 1883 gifter seg med Agnes Wright, oppgir han at hans foreldre heter Peter og Helen. Peters yrke oppgir han som "mariner". Familien i Canada mener han kanskje hadde en bror Nels, en søster Josephine. De tror han kom på et skip sammen ed en bror som het John eller David. Med disse opplysningene har jeg funnet en familie som kanskje kan stemme overens med de opplysningene jeg har mottatt. I folketellingen 1865 står de oppført som Petter Nielsen ( far ), Helene Svendsdatter ( mor ), samt barna Niels Pettersen, Josefine Petersdatter, Christian Petersen og Johan Petersen. Josephine giftet seg med en Carlson ( jeg tenker dette kan være Carlsen ). Jeg har klart å finne fødselsdato og noen konfirmasjonsdatoer med unntak av Christian. Han har jeg kun funnet i folketellingen 1865, og vet derfor ikke om det er rett familie. Setter stor pris på all hjelp jeg kan få for å løse mysteriet.

Legger ved noen linker til det jeg har funnet i Digitalarkivet.

 
Nils Severin. Født 18.juli 1848 Døpt på Nesodden.  
Kirkebøker: SAO, Nesodden prestekontor Kirkebøker, F/Fa ...
media.digitalarkivet.no
Ministerialbok for Nesodden prestegjeld 1848-1868 (0216P), Astaref: SAO/A-10013/F/Fa/L0007
 
Konfirmert I Hurum. 
Nils Severin Ministerialbok for Hurum prestegjeld 1861-1875 (0628P) - Digitalarkivet - Arkivverket
digitalarkivet.arkivverket.no
Digitalarkivet - The Digital Archives
 
 
Josephine 
Peter Nilsen Ministerialbok for Hurum prestegjeld 1861-1875 (0628P) - Digitalarkivet - Arkivverket
digitalarkivet.arkivverket.no
Digitalarkivet - The Digital Archives
 
Josefine Regine Carlsen - Folketelling 1910 for 0301 Kristiania kjøpstad - Digitalarkivet - Arkivverket
digitalarkivet.arkivverket.no
Digitalarkivet - The Digital Archives
 
Christian  
???? 
 
Johan  
Johan Ministerialbok for Hurum prestegjeld 1847-1860 (0628P) - Digitalarkivet - Arkivverket
digitalarkivet.arkivverket.no
Digitalarkivet - The Digital Archives
 
Sagastuen - Folketelling 1865 for 0628P Hurum prestegjeld - Digitalarkivet - Arkivverket
digitalarkivet.arkivverket.no
Digitalarkivet - The Digital Archives
 
 
Endret av Gro Beate Larsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian ble døpt eller dåpen bekreftet i Røyken 10. juni 1855: 

Buskerud fylke, Røyken i Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Fødte og døpte 1855, Side 296
Permanent bilde-ID: kb20051111020674
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051111020674

(Nr. 39)  Det står at han ble hjemmedøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne-Lise Hansen. 

 

Dersom dette er samme Christian har han oppgitt feil fødselsdato i sin søknad. Der står det tydelig 7. mars. Foreldrene stemmer jo utmerket, kan det være samme familie som jeg fant i folketellingen, eller en helt annen famile men med samme navn? 

 

Vennlig hilsen Gro Beate

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien i 1865: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038094003311

 

Det kan være han har blitt registrert med feil fødselsdato ved ankomst og har fortsatt å bruke den, siden det var mer besvær å endre den i offentlige registre.  Om feilen har oppstått ved utreise fra Norge, tenker jeg at det er lett å ta feil av tjuende og sjuende siden lyden likner. 

 

Det er nok samme familie. Åros i Røyken er ikke langt fra kommunegrensen mot Hurum, dersom det var de samme grensene som nå. 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen mulighet er at det var presten som hørte feil da de kom til kirken for å stadfeste hjemmedåpen. Kanskje mest sannsynlig? På denne tiden hadde ikke folk noe særlig oversikt over hva som ble skrevet om dem av 'øvrigheta'.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.