Gå til innhold
Arkivverket

Amtmannsberetning og fylkesmannens beretning tidlig 1900.


Eivind Olmhus
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Eg lurar på kvar eg kan finne amtmannsberetningar og fylkesmannens beretningar i nevnte periode? Eg skriv bacheloroppgåve i Historie ved NTNU og skal ta for meg Storbrofos Træsliperi(Bagn i Valdres) som var i drift frå 1910-1938. Håpet er å finne noko om utviklinga av industrien beskreven av amtmann/fylksesmann.

 

Foreløpig har eg funne amtmannsberetninger fram til 1915 på SSB sine sider. Dette er samleverk for heile landet. Derfor lurar eg på om nokon veit om dette er eit slags sammendrag, og at det då er ei meir utfyllande beretninga om kun Oppland, eller om dette er heile greia. Om nokon veit kvar fylkesmannen hadde noko lignande etter 1919 og kvar eg evt. kan finne dette sett eg stor pris på tips! 

 

Edit: Om nokon skulle ha andre tips om andre åpenbare kjelder som kan være relevante sett eg stor pris på tips. Per no er NB.no sine digitaliserte utgåver av diverse aviser det eg jobbar mest med. 

 

Endret av Eivind Olmhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er for henvendelser der vi kan gjøre raske oppslag  i arkivmaterialet på helt konkrete spørsmål.

Denne forespørselen faller utenfor denne kategorien, og må tas inn i ordinær saksbehandling. Om du ønsker at vi skal se nærmere på det du spør om, foruten henvisningen du fikk i innlegget over her, må du derfor sende oss en epost: post@arkivverket.no

 

Nettstedet Arkivportalen (www.arkivportalen.no) gir en oversikt over mye av det som finnes i våre depoter over hele landet. Ved søk på Storbrofos / Storbrofoss vil du få noen treff. Det er imidlertid en del arkivmateriale i våre depoter som foreløpig ikke er registrert og lagt ut på Arkivportalen, slik at det du finner her ikke er uttømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.