Gå til innhold
Arkivverket

Mysterie i Grong, Nord-Trøndelag - dødsfall 1914 og fødsel 1914


Litta
 Del

Recommended Posts

En dansk slektsforsker har et spørsmål og det har kommet frem litt uforklarlige data - og noen data mangler !

 

Jeg siterer:

"Søger oplysninger om
Karoline Kristine Marie Rasmussen født ca. 1880 – død 4.10.1914 i Gjenvik, Norge.

Hun var gift med Peder Kristian Oddershede Pedersen født i Østerild, Thisted 18.7.1882. Han bliver gift anden gang 29.10.1916 med Else Marie Mikkelsen i Skjern sogn
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=169261#169261,28423854

De eneste data jeg har på hende, er fra Peder Kristians vielse nummer to.

Peder Kristian og Karoline Kristine Marie fik en datter i Norge 
Suleima Kirstine 24.9.1914 i Gronge (familien beskriver hende som Suleima Cathrine)
Link til FT1921 Vestergade 23, Thisted, hvor Suleima bor hos faderen og hans nye kone:
http://www.myheritageimages.com/records/denmark/census/1921/00156/01082.jpg

Kan du hjælpe med:
1. Data på Karoline Kristine Marie, herunder fødselsdato / -år og forældre
2. Blev parret viet i Norge; hvis ja, hvornår?
3. Suleimas indførelse i KB, herunder hendes fulde navn"

 

Først leser jeg at det står Gjersvik og ikke Gjenvik som stedet hvor Karoline døde. Men jeg finner ikke et sted med det navnet. 

Jeg har søkt etter Suleimas dåp, men har heller ikke funnet den.

 

Så søkte jeg i Gravminner på Oddershede og her fikk jeg treff på et gravsted i Røyrvik og det ligger jo under Grong prestegjeld. Så noe er rett. Men noe er ikke rett, for her står det at Karoline er født i 1834 !?  Jeg kan heller ikke finne dødsfallet registrert. Gravstedet er fornemt, så kanskje noen vet noe om det ? Årstallet må være feil og jeg tror at hun er død i barsel, siden det er så kort tid siden fødselen til Suleima.

På toppen av det hele viser det seg også at Peder også var gift i 1911 med en Karen Kjær, som døde i 1913. Dermed er vinduet for en vielse med Karoline svært liten tidsmessig.

Om hun er født i Norge er uvisst og også om vielsen har funnet sted her.

 

Helt ærlig, så er jeg ganske forvirret og håper at noen av dere kan komme med en løsning på denne gåten. Litt spennende er det :-)

 

 

 

 

gravsted.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er DET i hvert fall avklart ! Tenkte nesten at det måtte være noe slikt, for navnet kunne jo ikke være tatt ut av løse luften.

 

Takk Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ørjan Kvaløy skrev:

Ser ut som det er dårlig med kirkebøker fra området, den aktuelle perioden. 

 

Ja, jeg har kun funnet en enkelt som strekker seg forbi 1900.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Var Karoline norsk eller dansk?

 

Det vites ikke. Enda...

Jeg heller nok mot at hun er dansk og at de var gift, da de kom til Norge. Pga. tidsaspektet.

Håpet var å finne dåpen til Suleima for på den måten å få flere opplysninger.

 

Og Ørjan, det er et interessant aspekt, for Peder Kristian er nevnt som Cementstøper ved 1. vielsen og Fabrikant ved 3. vielsen. Så det er ikke utenkelig at han har hatt forbindelse til denne gruvedriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker på Grong kommune og Røyrvik i skiftematerialet, får jeg opp Namdal sorenskriveri.  Finner dette i arkivforumet "Spør Statsarkivet i Trondheim" om arkivmaterialet etter Namdal sorenskriveri:

 

Slik jeg tolker dette, mangler det dødsfallslister for Namdal sorenskriveri i det tidsrommet din Karoline døde i Røyrvik. Synd, for jeg tenkte det kunne være et alternativ til manglende kirkebøker. Spørsmålet er da om nyere kirkebøker ikke er skannet enda eller om de kanskje befinner seg på det aktuelle menighetskontoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder det for veldig sannsynlig at en dansk familie dukker opp i ødemarka i Røyrvik ca. 1914 pga. gruvedrifta. Kan ikke tenke meg at det er noe annet. Det mangler en god del materiale i Namdal pga. bombinga av Namsos 20. april, 1940. Det er utgitt ei bok om gruvedrifta i Grong Gruber. Mulig det står noe der. 

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/0dc7be7bdfaea3fbeb7a3bc795de7e9b?lang=no#0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.