Gå til innhold
Arkivverket

Det skal brukes fullt navn i dette forumet


Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Etter forumprogramoppdateringen synes jeg det er påfallende at så mange registrerer seg som brukere med kallenavn eller bare fornavn. Hva skyldes dette? Er det en følge av registreringsprosedyren i programmet?

 

De første dagene var det 10 av 24 nyregistrerte brukere uten fullt navn som visningsnavn. Deretter fant jeg 20 av 62 og i dag 26 av 68 nye brukere på forumet, dvs. over 38%.

 

Av respekt for andre, (og andres tid),  blir det å presentere seg med fullt navn etter mitt syn en selvfølge. (Så kan jeg jo henvise til forumreglene, som krever det...)

 

Lenke til der en endrer visningsnavn: 

https://forum.arkivverket.no/settings/username/

 

.

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er heilt enig med deg. Sjølv har eg til overmål hengt på heimstadkommune også, for å gjere det enklare for folk å be om tenester i mitt kjerneområde.

 

Og med fullt namn er sjansen mykje større for å få hjelp! Eit tenkt døme: Dersom profilen Lurifaks lagar eit emne som heiter "Hvor kom oldemor fra?" er det tvilsamt om eg kjem til å lese det. Ser er derimot at personen heiter Abel Gjengedal (tenkt døme) vil eg straks klikke meg inn - aha, Gjengedal er eit namn eg kjenner her frå bygda, kanskje har eg den etterlyste informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om fullt namn er ikkje så mykje å diskutere, sidan det er krav til dette i forumreglane. Likevel meiner no eg at presise temaoverskrifter er vel så viktig for at ein tråd skal bli fanga opp av dei "rette" brukarane. Dersom "Lurifaks" hadde ei temaoverskrift som viste til ein konkret person frå Gjengedal er eg temmeleg sikker på at Aase ville ha fatta interesse for inlegget uavhengig av brot på forumretningslinjene.

 

https://forum.arkivverket.no/topic/179351-informative-overskrifter-savnes-navn-årsted-fylke-skal-man-ikke-forvente-at-dette-finnes-i-en-overskrift-nb-tyding-av-kilder-har-et-eget-forum/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig.

Det er noen som mener at visningsnavnet blir spredd på internett og da  er det lett å spore opp den enkelte. 

På den annen side kan ikke jeg se at  reglene for forumet er "låst inn" i headingen slik det var før omleggingen.

 

 

 

 

 

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Anne-Lise og tror at Leif har en god forklaring på at antall anonyme vokser. Det advares stadig om å legge igjen navnet sitt på nettet. Men det er synd at omfanget vokser. Det å stille med fullt navn gjør at man sannsynligvis behersker seg i ordvalg og omtale av andres meninger. Vi får i det minste håpe at muligheten til anonymitet i dette forumet ikke medfører samme utvikling vi bl.a. ser i ulike andre nettfora -og i aviser hvor man fortløpende kontrollerer dette - hvor man har fått altfor mye skittkasting og personkarakteristikker.

 

Men det er kanskje noen som velger å starte anonyme i et for dem noe skremmende og fremmed forum?

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en ser at mange endrer til fullt navn etterhvert. Det er imidlertid synd at vi andre må påpeke det i emne etter emne. 

 

Jeg håpet å kunne sette søkelyset på hvordan innlogginngsprosedyren kanskje er med på å skape problemet. Tidligere (2011) var den strukturert slik at en skulle 'lage' et visningsnavn 'på mellom fire og 25 bokstaver'..... (?!)  (tallene husker jeg ikke) og andre forummedlemmer fikk dermed den sure oppgaven å henstille anonyme til å bruke fullt navn.  ATTPÅTIL fikk noen av oss kritikk for det!  Det spørs om jeg kommer til å be noen om det igjen - nå kan noen andre gjøre det.

 

Jeg har ikke fått svar på om nye brukere fremdeles bes om å 'lage' brukernavn eller ikke i den klistrede tråden fra DA.  https://forum.arkivverket.no/topic/206589-oppgradert-forum-og-ny-innlogging-veiledninger-er-på-plass/?do=findComment&comment=1742833

 

 

Som Torbjørn sa, er anonymitet eller ikke i dette forumet ikke så mye å diskutere, siden det alltid har vært reglene her at man presenterer seg ved fullt navn.  

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenhet er alltid av det gode, men vi må ikke skremme bort usikre nye aktører.

Og det er min mening at vi bør overlate til Digitalarkivet selv å påpeke eventuelle regelbrudd - det blir helst litt guffent dersom vanlige brukere skal korrigere hverandre.

 

Ellers er det for meg egentlig helt OK om noen prøver å være anonyme - jeg hopper bare over innlegget.

 

Mvh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, eg kom i skade for å oppretta ny brukar med "kryptisk" brukarnamn, det var ikkje meininga. Eg skreiv jo under i innlegget mitt med fullt namn, men korleis endrar eg brukarnamnet slik at det vert skikkeleg??

 

 

mvh

Reidar Olav Meling, Bømlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er annerledes enn før, og det var poenget med innlegget mitt.

 

Per kl. 13:33 i dag, 20. februar 2017 har 45 av 105 nye brukere fra og med 6. februar ikke fullt navn. Det er 42.86% av dem og det bekymrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, romeling skrev:

Huff, eg kom i skade for å oppretta ny brukar med "kryptisk" brukarnamn, det var ikkje meininga. Eg skreiv jo under i innlegget mitt med fullt namn, men korleis endrar eg brukarnamnet slik at det vert skikkeleg??

 

 

mvh

Reidar Olav Meling, Bømlo

 

 

Det er lenke i åpningsinnlegget, men her er den igjen:

https://forum.arkivverket.no/settings/username/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er nyregistrert bruker, kan kanskje du svare på om det oppfordres til å LAGE visningsnavn i registreringsprosessen? (Jeg har, som du kan se av innleggene mine, en mistanke om at økningen er strukturelt betinget.)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Og det er min mening at vi bør overlate til Digitalarkivet selv å påpeke eventuelle regelbrudd - det blir helst litt guffent dersom vanlige brukere skal korrigere hverandre.

Høyrest for så vidt ok ut - men dette er Brukarforum, og Digitalarkivet sitt personale er sjeldan inne her. Så "justisen" bør vi stå for sjølve - og det må gjerast på ein høfleg måte (som det oftast blir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Siden du er nyregistrert bruker, kan kanskje du svare på om det oppfordres til å LAGE visningsnavn i registreringsprosessen? (Jeg har, som du kan se av innleggene mine, en mistanke om at økningen er strukturelt betinget.)

.

Jeg får ikke ny-registrert meg selv, så jeg hadde håpet en ny bruker kunne fortelle hvordan prosessen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jarleif Nordheim skrev:

Åpenhet er alltid av det gode, men vi må ikke skremme bort usikre nye aktører.

Og det er min mening at vi bør overlate til Digitalarkivet selv å påpeke eventuelle regelbrudd - det blir helst litt guffent dersom vanlige brukere skal korrigere hverandre.

 

Ellers er det for meg egentlig helt OK om noen prøver å være anonyme - jeg hopper bare over innlegget.

 

Mvh Jarleif Nordheim

 

Det beste vil etter mi meining vere å ta nye brukarar på alvor og vise at dei er velkomne, og då er det å på ein høfleg måte vise til forumreglane ei betre løysing enn å ignorere dei. Ofte har Anne-Lise eller andre prøvd å svare på det som blir spurt om, for så å nemne dette med fullt namn. Det er etter mi meining ein bra måte å gjere dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Siden du er nyregistrert bruker, kan kanskje du svare på om det oppfordres til å LAGE visningsnavn i registreringsprosessen? (Jeg har, som du kan se av innleggene mine, en mistanke om at økningen er strukturelt betinget.)

 

Jeg er ikke nyregistrert bruker akkurat, men her ligger uansett registreringsvilkår som alle som registrerer seg må hake av for at de har lest og godtatt:

https://forum.arkivverket.no/terms/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Slettet - se neste innlegg.

Endret av Anne-Lise Hansen
Svært omstendelig måte å slette vedlegg på..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2017 den 9.32, Anne-Lise Hansen skrev:

Etter forumprogramoppdateringen synes jeg det er påfallende at så mange registrerer seg som brukere med kallenavn eller bare fornavn. Hva skyldes dette? Er det en følge av registreringsprosedyren i programmet?

 

De første dagene var det 10 av 24 nyregistrerte brukere uten fullt navn som visningsnavn. Deretter fant jeg 20 av 62 og i dag 26 av 68 nye brukere på forumet, dvs. over 38%.

 

Av respekt for andre, (og andres tid),  blir det å presentere seg med fullt navn etter mitt syn en selvfølge. (Så kan jeg jo henvise til forumreglene, som krever det...)

 

Lenke til der en endrer visningsnavn: 

https://forum.arkivverket.no/settings/username/

 

.

Fra 13. februar (én uke etter oppdateringen av forumprogrammet) til i dag har det 265 nye registrert seg på forumet.

Av disse er det 107 uten fullt navn som brukernavn her. Dette utgjør 40,38 %

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er nok mange som har fått god hjelp også i forumet nemnt ovanfor :-) Men så er det jo sjølvsagt skilnad på å diskutere elektronikk og data og å diskutere slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.