Gå til innhold
Arkivverket

Overlos/kommandør Johan Olsen/Johan Orlin f. 1874. Vang, Hedmark


Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Johan var overlos i Bergen i 1934 - ?, og kommandørkaptein i marinen tidligere.

Det er sagt at han også tjente i den Hollandske marine og det er hva jeg forsøker å finne ut mere om.

 

Johan ble fødd Olsen, men rundt 1910-1911 endret han navnet til Orlin - hvorfor, og var det mens han var i Holland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han står som Orlin ved dåpen til sønnen Terje Andreas i 1911:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000007622267

 

I valgmanntallet 1934 for Bergen står han som overlos:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/108/pc00000000461300

 

I 1922 var han blitt enkemann:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01065522071359

 

Firda Folkeblad 1929.10.11

Overlos Orlin.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe - tusen takk for hurtig svar.

Jeg hadde funnet hva som var på Digitalarkivet, men alt det andre er helt nytt og fyller inn mange hull.

 

Det er interessant å se at Johan allerede i 1897 brukte Orlin navnet (i tillegg til Olsen) - kan ikke helt forstå hvorfor.

 

Da jeg bor i utlandet har jeg ikke adgang til Marineholmens Historie, men jeg skal få Johans oldebarn til å se om det står mere om han i boken, 

 

mvh, Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Orlin, f. i Vang, Hedemarken 5. sept. 1874, sønn av brukseier Andr. Olsen og Gina Kolstad. Sjøofficer 1895, eks. Sjøkrigsskolens øverste avd. 1898, premierløitnant 1898, kaptein 1903, kommandørkaptein 1920. Tj.gjort som instruktør og næstkomm. i torpedoskolen 1909-12, chef for Bergensavdelingen 1914-18. Overlos i Vestenfjeldske overlosdistrikt med bopel i Bergen fra 1922. Gift i Bergen 16. nov. 1909 med Anna Margrethe Harloff, f. i Bergen 4. jan. 1886, død 16. juni 1921, 2 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt mer personalia fra Sjømilitære Samfunds Marinekalender 1814-1934:

Mobiliseringen 1905 chef for torpedobåt. 1907-09 tjenstgjørende officer ved 3dje Sjømilitære distriktskommando. 1908 chef for torpedobåtdivisjon. 1909-19 chef for Kvarvens torpedobatteri. 1911 chef for Valkyrien. 1911-12 nestkommanderende på panserskibet Harald Haarfagre, derefter på Tordenskjold. 1914-18 chef for kanonbåten Uller og Bergensavdelingen. 1919 chef for Heimdal. 1920-21 chef for panserskibet Norge, og derefter Tordenskjold. 1921 midlt. chef for 3dje Sjømilitære distriktskommando. 1922 chef for panserskibet Tordenskjold. 1922-.. konstituert overlos i Vestenfjelske distrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var tildelt K.N.O.-N.O. og R.F.Æ.L. Mener det er det samme som Kommandør av Nederlandske Oranje-Nassau Orden og Ridder av Franske Æreslegions Orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.