Gå til innhold
Arkivverket

David Kvile student ved Stord Seminarium


Kristin Hill
 Del

Recommended Posts

Han ble uteksaminert i juni/juli 1882. Dette er så gammelt at vi har lagt ved bilde fra eksamensprotokollen. Nr 17 nederst på lista.

kvile 17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det var strålende! Tusen takk! Det var tidligere i Davids liv enn jeg hadde forestilt meg. Vet vi noe om når han kan ha begynt på Seminariet? Hvor lang var den utdannelsen?

 

Det er en annen mann i min familie som også var elev ved Stord. Er det mulig å finne ut når han ble uteksaminert? Det er mulig at det var 1843. Han het Aamund Vikingson Gjøstein eller Gjøsteen. Det er mulig at han brukte Mørkved som etternavn. Jeg mener han også var lærer ved seminariet til han døde i 1873.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje kor lang utdanninga var på den tida, men eg har også funne David med hovedeksamen i juli 1881.

 

Når det gjeld Aamund Vikingson Gjøstein, så finn vi han med dimmisjonseksamen i desember 1844. (nederst på sida)

59560dd993a78_AamundV.thumb.jpg.47093442f808273d9b2b4c6c709777e7.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Carsten Schanche said:

Jeg kan ikke åpne linken fra Nasjonalbiblioteket for det de publiserer er bare tilgjengelig for folk med norske IP addresser, dessverre. Kanskje du kan fortelle meg hvem du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) said:

Eg veit ikkje kor lang utdanninga var på den tida, men eg har også funne David med hovedeksamen i juli 1881.

 

Når det gjeld Aamund Vikingson Gjøstein, så finn vi han med dimmisjonseksamen i desember 1844. (nederst på sida)

59560dd993a78_AamundV.thumb.jpg.47093442f808273d9b2b4c6c709777e7.jpg

 

Morsomt å se. Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristin Hill skrev:

Jeg kan ikke åpne linken fra Nasjonalbiblioteket for det de publiserer er bare tilgjengelig for folk med norske IP addresser, dessverre. Kanskje du kan fortelle meg hvem du sikter til?

Lenka går til Dagbjart Asbjørn f.1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.