Gå til innhold
Arkivverket

Gift 15 år gammel ?


Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Kan det være mulig at Gunder Larsen gifta seg med Marthe Jørgensdatter da hun var 15 år for hun ble født 1769 og fikk sitt første barn 1784. Men det er ikke mulig og finne når de gifta seg, da kirkebøkene er borte i brann. 

 

SAH, Nes prestekontor, L/La/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1663-1784, s. 748-749
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070513030096
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift 15 år gammel? Ja, det er mulig. Min formor Gunnhild Tostensdatter fra Trolsnes i Gjerdrum, født 1772, var 15 år gammel da hun ble gift 1787 med min forfar Nils Nilsen Låvegg i Nannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 15 år gammal brud ville trenge dispensasjon frå lova, også i 1784. Det skulle (iallfall  i prinsippet) vere mogeleg å finne eit slikt løyve (Amtmannen, vil eg tru).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var til og med ikke uvanlig at jenter ble gift når de var 13. En av det mest kjente er Charlotte Eleonore Callundan døpt 3.mai.1719, datter til sogneprest Christen Callundan som ble gift 14.aug.1732 med Ole Tidemand (huslærer/kapellan hos faren) som senere ble biskop. Om ikke det var "ille" så fikk de sine første barn (tvillinger) 22.okt.1732 og hun må ha blitt gravid mens hun var 12.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er kjelda for at Charlotte Eleonora er døypt 3. mai 1719, og gift 1732?

Eg er berre nyfiken, for Joh. F. Lampe har ikkje desse opplysningane med i Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen, 1895, under biskop Ole Tidemand.
Det står heller ikkje fødselsåret på eldste dottera Anna Hedvig; berre at ho døydde 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leif Salicath skrev:

Det var til og med ikke uvanlig at jenter ble gift når de var 13. En av det mest kjente er Charlotte Eleonore Callundan døpt 3.mai.1719, datter til sogneprest Christen Callundan som ble gift 14.aug.1732 med Ole Tidemand (huslærer/kapellan hos faren) som senere ble biskop. Om ikke det var "ille" så fikk de sine første barn (tvillinger) 22.okt.1732 og hun må ha blitt gravid mens hun var 12.

 

1 time siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Kva er kjelda for at Charlotte Eleonora er døypt 3. mai 1719, og gift 1732?

Eg er berre nyfiken, for Joh. F. Lampe har ikkje desse opplysningane med i Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen, 1895, under biskop Ole Tidemand.
Det står heller ikkje fødselsåret på eldste dottera Anna Hedvig; berre at ho døydde 1763.

 

Jeg vil ikke si at det "ikke [var] uvanlig at jenter ble gift når de var 13". Selv blant de kondisjonerte må dette ha vært nokså uvanlig. Eksempelet med Charlotte Eleonora Calundan er temmelig spesielt, da ekteskapet må ha blitt arrangert i hui og hast, ettersom den unge piken allerede i oktober 1732 fødte sønnen Christen (døpt 22. oktober 1732 i Sandar). Ifølge bygdebokforfatter Lorens Berg (i Sandeherred fra 1918, s. 128) hadde Ole Tidemand forført Charlotte Eleonora. Det er muligens det pikante i historien som er årsaken til at Lampe ikke nevner dette?

 

Charlotte Eleonoras dåp og vielse er dokumentert i Sandars eldste ministerialbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke vanskelig å regne seg til at mademoiselle Charlotte Eleonora var ikkun 12 år og 8 måneder gammel ved unnfangelsen, og studiosus Tidemand vel 21 år.
Etter å ha lest litt Lampe, var det dengang uhørt for en teologisk kandidat å trede inn i den hellige ektestand uten å være kommet i brød. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.