Gå til innhold
Arkivverket

Velge riktig kurs: Possementmaker Abraham Tommesøn Oslo 1600-tallet, hvor er hans skifte.


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Skiftemateriale finnes i denne listen
https://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=Oslo&fra=1640&til=1701&ka[]=4&kt[]=SKIK&kt[]=SKRG&kt[]=SKPR&kt[]=SKRE&kt[]=SKFO&kt[]=SKUT&kt[]=SKLI&kt[]=SKDE&kt[]=SKKO&kt[]=SKDI&kt[]=SKDP&kt[]=SKDM&kt[]=SKDR

 

Familien tilhørte Oslo Domkirke.
kone Margrette Søffrens daatter

Barn døpt i Oslo Domkirke
(Kilde FS og
SAO, Oslo domkirke Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1648-1704, s. 44-45
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060217020233)

Christian Abrahamsen 28.02.1651
Abraham Abrahamsen 21.07.1654
Dorete Abrahamsdtr 07.09.1655
Isach Abrahamsen 13.02.1657
Lisebet Sophia Abrahamsdtr 04.07.1658

 

Jeg vet ikke hvem av barna som vokste opp, unntatt Lisebet Sophia, som er min ane.

Hun ble gift med en prest Wadbech som flyttet til Bømlo HRD etter han ble enkemann.

 

Det er noen uoppklarte DNA-matcher fra Østlandet: Østfold og Telemark, som kanskje
har en sammenheng med Abraham og Margrettes røtter.

 

Så tilbake til skiftet (som jeg antar finnes):

Hvis en gjetter at yngste barnet ble født ca 20 år etter at foreldrene ble viet,
og at Margrette ble gift 17 år gml, da ble hun født ca 1621, antar hun ble 70
år, da døde hun ca 1691. Kanskje ektemannen Abraham døde en gang på 1680-tallet.
Det er bare gjetninger, men kan brukes til å velge hvilken skifteprotokoll jeg først
skal lete i.

 

Og det er nettopp det som er saken, jeg vet ikke HVOR i Oslo denne familien bodde,
og da, er det noen som vet hvilket distrikt/bydeler som ble dekket av Oslo
Domkirke.

 

F.eks. denne:
Aker Sorenskriveri skifteprotokoll nr 2, 1670-1683
https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/23689

 

Noen som vet veien ut av dette?

 

 

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har ikke svar på det du spør om her, men lurer på hvem av barna til Berthel eller Anne Sophie du er etterkommer etter...?

Prøver for tiden å få kontroll på alle "Hans Wadbech" på 1700-tallet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kildehenvisning så vil jeg bare nevne at det er blitt hevdet at Sokneprest Hans Bertelsen Wadbech kom fra Finnøy ROG. Vedlegget viser hvordan jeg er etterkommer.

image.png.6d3c0b98e10d70a9bff1733a8ba7f56b.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Uten kildehenvisning så vil jeg bare nevne at det er blitt hevdet at Sokneprest Hans Bertelsen Wadbech kom fra Finnøy ROG. Vedlegget viser hvordan jeg er etterkommer.

image.png.6d3c0b98e10d70a9bff1733a8ba7f56b.png

 

Takk

Anna Johanne har jo en av disse "Hans Wadbech" som dukker opp - gjerne etter flere kvinneledd og opp til nyere tid...

Jeg er etterkommer etter hennes bror Casper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom familien brukte Domkirken, hørte den nok hjemme i Kristiania (byen), og et eventuelt offentlig skifte ville da falle inn under jurisdiksjonen til byfogden i Kristiania. Byfogdens skifteprotokoller finnes i dag i Oslo skifteretts arkiv, der skifteprotokollene ser ut til å starte i 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.