Gå til innhold
Arkivverket

Olaves Emilsen Dal, Vennesla


Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Eg prøver å finne ektemannen til min oldemor. Hans navn var Olaves Emilsen Dal og var født på Gran på Hadeland 2/8 1886. Det siste sporet vi har om han er at nevnes som far til gutten Arvid Morgan Dal, født 18/3 1915 i Hønefoss, når denne drukner i Egelandsvannet i Vennesla 19/11 1929. Olaves er jernbanearbeider. Hans kone og min oldemor,Klara Emilie Joelsdatter, dør på St.Josefs hospital i Kristiansand 21/3 1927, familien er da bosatt på Vennesla. Olaves skal da sitte igjen med 2 sønner, Kaare Olvar, født 7/11 1911 i Hønefoss og Olay født 1921. Olay har eg ikkje funnet fødselen på.

Hvor ble det av Olaves og han to sønner? Kan han ha følgt jernbaneutbyggingen videre vestover? 

 

Samme person(er) er etterlyst i Slektsforum til DIS under Vennesla og i statsarkivet i Kristiansand. Noen nye opplysninger har kommet frem DIS Slektsforum, men ingen opplysninger som gir svar på hvor de ble av.

Noen linker ligger i svarene i Slektsforumet.

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=130453

På førehand takk.

Geir Asheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaves døde i Kristiansand 1957. Kan legge ut dødsannonse her i morgen. Se også svar under forumet til Statsarkivet i Kristiansand.

 

Mvh Ragnhild Brænd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sitt andre ekteskap må han ha fått en sønn til, som også het Arvid. I 1946 takker Anna og Olaus Dahl for oppmerksomheten ved Arvids konfirmasjon. En datter døde 12 år gammel i 1945.

Endret av Ragnhild K. Brænd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen kjennskap utover det jeg finner underveis. Hun som sønnen Kaare gifter seg med, dør i Oslo 2008 under pikenavnet. Ingen barn nevnt i hennes dødsannonse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

I sitt andre ekteskap må han ha fått en sønn til, som også het Arvid. I 1946 takker Anna og Olaus Dahl for oppmerksomheten ved Arvids konfirmasjon. En datter døde 12 år gammel i 1945.

Denne Arvid er nok oppkalt etter den Arvid som druknet i Vennesla 1929.

Kaare Olvar som du har nevnt ble skilt fra sin kone Ragna Alice på -50/60 tallet ingen barn. Opplysning har eg fått av en slektning av Ragna og som er bosatt i Oslo.

Har du kanskje et navn til datteren som døde i 1945

Endret av Geir Asheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Fædrelandsvennen 24.07.1945:

audny.jpg

Takk.

Eg kan ikke annet enn å føle med Olaus. Dette er 3. barnet han følger til graven. Jørgen Emanuel døde i 1915, 6 år gammel, Arvid Morgan druknet i 1929 14 år og så Audny. I tillegg døde hans første kone, Klara Emilie (min oldemor)i 1927. Klara hadde flere barn før hun giftet seg med Olaus. 2 eller 3 av de barna ble satt bort av fattigvesenet i Norderhov. Klara Emilie bodde en tid på Vee fattiggard i Norderhov. Min bestemor bodde sammen med henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.