Gå til innhold
Arkivverket

Feil ved søk etter sogn i skannede kirkebøker.


Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver på nytt da jeg skrev feil sist.

 

Skannede kirkebøker fra Norge.

Jeg trengte å finne navn på alle sogn i et prestegjeld.

F.eks.:  Akershus, Nes prgj., deretter sogn. Men, isteden får jeg opp: Akershus som overskrift og så en liste med alle sogn i fylket. Dette ser også ut til å gjelde andre fylker.

 

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her pleide vel soknemenyen å være begrenset til de soknene som var relevante for det valgte prestegjeldet. Jeg har bedt utviklerne våre om å se på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit, er fullskjermvisning på? Da blir bildeoverskriften/kildeinformasjonen dekket over.

(Fjerde knapp fra høyre. Om pilene peker inn, er den på.)

 

Jeg synes også det er et savn at relevante sokn ikke kommer opp ved valg av prestegjeld (eller relevante prestegjeld ved valg av fylke) og håper DA finner ut hvorfor det ikke virker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen i soknemenyen er rettet av utviklerne på vår testserver. På Internett vil feilen bli rettet ved neste oppdatering av programvaren, antakelig i løpet av få dager.

 

Overskriften til kirkebøkene viser arkivreferansen, f.eks: SAH, Elverum prestekontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1730-1760

 

Arkivreferansen er bygd opp av:

  • arkivinstitusjon (SAH)
  • arkiv (Elverum prestekontor)
  • arkivstykkets plassering i arkivet med seriekoder og stykkenummer (H/Ha/Haa/L0001)
  • beskrivelse av arkivstykket (Ministerialbok nr. 1, 1730-1760)

Som regel vil prestegjeldets navn framgå av arkivnavnet, men Statsarkivet i Trondheim har en avvikende katalogiseringspraksis med fylkesvise arkiver for kirkebøkene. Prestegjeld og sokn går da fram av seriebetegnelsene, som vises i den fulle kildeinformasjonen.

 

Husk at du under brukerinnstillinger kan skifte ut arkivreferansen med "kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.