Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med foreldrene til Iver Andreas Manasse fra Rødøy i Nordland tidlig 1800-tall?


Lars Tellemann Sæther
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter mer info om foreldrene og deres forhold til min tippoldefar, Iver Andreas Manasse/Manassis Hansen.

Han er uekte barn av Elen Maria Benina Andreasdatter og Hans Hermann Svendsen Bøe.

 

Finner ham døpt 7. des 1834 i kirkeboka  her (nr 1 nederst): https://media.digitalarkivet.no/kb20071025640092 og klokkerboka her (nederst høyre side): https://media.digitalarkivet.no/kb20071025650121

Hvis jeg leser det riktig står hans navn som Iver Andreas Manassis f. 17. okt 1834, med far Hans Herman Bøe, 37 år og løsgjenger, og mor Elen Maria Benina Andreasdatter Nordvernes, 27 år. 

 

I kirkeboka ved død står Iver forøvrig som som Iver Andreas Manasse Hansen, husmand (nr. 8) https://media.digitalarkivet.no/kb10051103150204

Jeg klarer ikke søke ham frem i folketellinger eller annet her inne på digitalarkivet, forsøkt ulike varianter og kombinasjoner av navnet, særlig mtp ulik staving av Manassis/Manasse, uten å treffe noe.

 

Elen Maria (Benina) finner jeg som Elen Maria Andreasdatter her inne, antar dette er henne (fødeplass Nordvernes stemmer jo pent med dåpsinfo på Iver): https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000002337751

Det er kun angitt år 1806 i transkribert versjon. Jeg finner henne i kirkeboka her (litt over midten på høyre side med Elen Maria understreket): https://media.digitalarkivet.no/kb20071025630192

Men sliter med både å lese og tolke tidsangivelse. (Har funnet denne kalenderen http://dinslekt.no/helligdager.php, men klarer ikke koble forkortelsene brukt her mot denne oversikten).

Noen som kan bidra her?

 

Elen Maria Andreasdatter/Andreasdtr gir faktisk noen treff, men jeg synes det er vanskelig å bestemme om noen av disse er henne.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=elen+maria+andreasdatter

https://digitalarkivet.arkivverket.no/sok/person?s=elen+maria+andreasdtr

Kunne vært nærliggende å tro det er hun som har dødd i 2.4.1826 (Elen Maria d. 1826) siden det står i kirkeboka for Rødøy, men det er før Iver fødes i oktober 1834.

(Bosted på død Elen Maria er angitt som Schaavig. Søker jeg her inne på Schaavig får jeg kun tre treff i Skjervøy (Troms) og ett i Tysnes (Hordaland): Schaavig - treff Digitalarkivet

Virker ikke nærliggende å tro det er skrivefeil(?))

 

Noen som har tips til hva/hvor jeg kan prøve å finne andre spor? Eller som leser / ser / finner ting jeg har gått glipp av? :)

 

Hans Hermann Svendsen Bøe bør være født omkring 1797 hvis alderen ved Ivers dåp stemmer og jeg får treff her: https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000002337265

Transkribert versjon gir fødselsår 1797 og far Svend Breviig (Hans Hermann som Svendsøn):

I en alder av 4 blir han telt og her finner jeg navn på hans foreldre: https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058472000128

Men jeg finner intet annet som jeg tror kan være ham, ingen spor av andre giftemål, barn eller død.

 

Etternavn endres fra dåp/folketelling frem til dåp for Iver. Kan det være tilfeldig eller tegn på noe annet? 

Både Bøe, Breviig og Nordvernes er gårdsnavn på Rødøy (Gårdsnavn).

 

Også for Hans Hermann er jeg på jakt etter tips, triks eller andre treff som kan hjelpe meg på vei.

 

På forhånd tusen takk :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dia 4ta p: Trinit: ...... (Fjerde søndag etter (p: = post = etter) treenighetssøndag = 29. juni i 1806), se kalender for kirkelige høytidsdager.
Døbt p. B. (pigebarn) - Døbt: Andreas Nordvernesis D: (D: = datter) Nne (Nne=Nomine=Navn) Elen Maria:
Test: Benjamin Nordverness, Andreas Glad, Hans Høyvaag, Ane Berg, Christence Gierøen

 

Det er jo nærliggende å tro at Elen Andreasdatter er datter av Andreas Iversen og Milla Monsdatter på Værnes Nord i Rødøy. Det er skifte etter Andreas Iversen i 1814, og da har de en datter Elen på 6 år. I 1847 er det skifte etter Milla Monsdatter Værnes Nord, og i den transkriberte utgaven er datteren Elen Benina Michelsdatter (SIC!) på "Trondhjems tugthus og mulig død, har en ukte sønn)" - Iver Andreas Hansen på 12 år.

 

I innrulleringen for Rødøy 1835 befinner det seg en Hans Svendsen som inderst (leietaker/husmann) på Nord Værnes. Hans alder er oppgitt til 38 år og fødested Brevig. I 1805 er det skifte etter Svend Hansen Brevig i Rødøy (han var da gift med Abelona Hansdatter). De har en sønn Hans på 9 år. Kan det tenkes at dette er din Hans Herman?

Endret av Lars Østensen
Tilleggsinformasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Andreas Menasses Hansen gifter seg i Rødøy 23/9 1860 med Karen Martine Jensdatter. De bor på en husmannsplass under Segelfore og får mange barn. (Iver blir konfirmert i 1850). Der blir døpt to barn i Rødøy med navn Hans Hermand: 1)  i 1781 som sønn av Peder i Sør-Gjærøy.  2) i  1797 (døpt 30/4) som sønn av  Svend i Breivik. Skolemester Svend Hansen i Breivik gifter seg i 1794 (16/11) med Abelona Hansdatter fra Grindvær. Svend Hansen bygslet i 1794 18 mk i Breivik og blir oppnevnt til bygdevekter for 1797. Svend Hansen er født ca. 1761 (døpt 4/3 1761) i Breivk (stemmer med rullene for 1769) og døde som nevnt i 1805. Svend og Abelona fikk tre barn, men Svend fikk en "prøve" med Ingeborg Hansdatter før han giftet seg.

Når det gjelder Elen blir du kanskje nødt til å lese Tingboken for åren før 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk i dette gamet, veldig glad for innspill fra dere!

Ble litt langt og samlet oppfølgingssvar jeg kommer med nå, inkludert en hel del detaljspørsmål om hvor/hvordan søke.

Håper dere har tålmodighet med meg :-)

 

1. Generelt om søking

26 minutter siden, TerjePedersen skrev:

Iver Andreas Menasses Hansen gifter seg i Rødøy 23/9 1860 med Karen Martine Jensdatter. De bor på en husmannsplass under Segelfore og får mange barn. (Iver blir konfirmert i 1850). Der blir døpt to barn i Rødøy med navn Hans Hermand: 1)  i 1781 som sønn av Peder i Sør-Gjærøy.  2) i  1797 (døpt 30/4) som sønn av  Svend i Breivik. Skolemester Svend Hansen i Breivik gifter seg i 1794 (16/11) med Abelona Hansdatter fra Grindvær. Svend Hansen bygslet i 1794 18 mk i Breivik og blir oppnevnt til bygdevekter for 1797. Svend Hansen er født ca. 1761 (døpt 4/3 1761) i Breivk (stemmer med rullene for 1769) og døde som nevnt i 1805. Svend og Abelona fikk tre barn, men Svend fikk en "prøve" med Ingeborg Hansdatter før han giftet seg.

  • Utrolig mengde informasjon du har funnet fram her, Terje! Takk! 
    • Etter å ha lest gjennom alt du har funnet og prøvd å finne det samme har jeg blitt bedre på å bruke avansert personsøk her inne.
      • Hjalp godt å begrense søk til Rødøy kommune og benytte * bak "sikker" del av både fornavn og etternavn
        • Søker jeg på Rødøy, Svend* Bre* og i tillegg Rødøy, Svend* Hans* får jeg opp mye av det samme du har samlet
    • Men jeg finner ikke alt. Kan du fortelle litt om hva/hvor/hvordandu har søkt? :-) 
      • For eksempel finner jeg ikke:
        • Iver gifter seg med Karen, bor på husmannsplass under Segelfore og får mange barn.
        • Iver konfirmert 1850
        • Svend Hansen bygslet, oppnevnt som bygdevekter bygdevekler, ruller for 1769

2. Dato for Elens dåp

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

Dia 4ta p: Trinit: ...... (Fjerde søndag etter (p: = post = etter) treenighetssøndag = 29. juni i 1806), se kalender for kirkelige høytidsdager.
Døbt p. B. (pigebarn) - Døbt: Andreas Nordvernesis D: (D: = datter) Nne (Nne=Nomine=Navn) Elen Maria:
Test: Benjamin Nordverness, Andreas Glad, Hans Høyvaag, Ane Berg, Christence Gierøen

  • Tusen takk for både tyding og utdypende forklaring, Lars!
    • (Skulle du, eller andre, ha lyst til å prøve dere på en til, er det link til Elen Marias Svenddtrs dåp - i mine øyne enda vanskeligere - kirkebok nederst i denne posten)

3. Elens navn og skjebne

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

Det er jo nærliggende å tro at Elen Andreasdatter er datter av Andreas Iversen og Milla Monsdatter på Værnes Nord i Rødøy. Det er skifte etter Andreas Iversen i 1814, og da har de en datter Elen på 6 år. I 1847 er det skifte etter Milla Monsdatter Værnes Nord, og i den transkriberte utgaven er datteren Elen Benina Michelsdatter (SIC!) på "Trondhjems tugthus og mulig død, har en ukte sønn)" - Iver Andreas Hansen på 12 år.

  • Skifter er fortsatt litt mystisk for meg (foreløpig har min egen "forskning" stort sett basert seg på personsøk her kombinert med nasjonalbibliotekets digitale innhold). Prøver jeg søke på Rødøy og 1814 får jeg to treff for Helgeland sorenskriveri Søk i skiftemateriale. Og boken for 1812-1814 har hele 509 sider med (for meg) .
    • Tips til hvordan finne fram til relevant informasjon? (Er det mulig å søke i transkriberte utgaver? I så fall hvor?)
    • Hvordan fant du de to skiftene du refererer til? 
  • Beskrivelsen i skiftet etter Milla hørtes jo veldig treffende ut. Hva kan forklare forskjell på etternavn (Andreas/Michel)? 
  • Hadde jo også vært veldig interessant å finne ut info om hvorfor hun er på tugthuset.
    • (Såvidt jeg skjønner var tugthus i starten tvangsarbeidsanstalter for fattige/omstreifere, senere mer som fengsel)
    • Finnes det noen arkiver/kilder som kan gi mer info / bakgrunn, f.eks. rettsarkiv/dom dersom det kan være aktuell årsak for tukthus?
40 minutter siden, TerjePedersen skrev:

Når det gjelder Elen blir du kanskje nødt til å lese Tingboken for åren før 1847.

  • Tingbok er nytt begrep for meg :-) Hvor kan jeg finne Tingboken for årene før 1847? 

4. Hans (Hermann)

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

I innrulleringen for Rødøy 1835 befinner det seg en Hans Svendsen som inderst (leietaker/husmann) på Nord Værnes. Hans alder er oppgitt til 38 år og fødested Brevig. I 1805 er det skifte etter Svend Hansen Brevig i Rødøy (han var da gift med Abelona Hansdatter). De har en sønn Hans på 9 år. Kan det tenkes at dette er din Hans Herman?

  • Og igjen, nytt begrep for meg - Innrullering. (Er dette er noe annet enn folketelling?) Hvor finner jeg innrulleringen for Rødøy 1835?
    • (Når jeg søker etter Hans Svendsen i Rødøy kommune på personsøk her får jeg frem FT for 1801 og 1865 (ingen 1835): Hans* Svendsen* Rødøy)
  • Fant nytt treff på søket i linjen over, en Hans Svendsen, 69 år, i folketellingen for 1865. Riktignok med Rødø Præstegj som fødested, men fødselsår stemmer godt. Der står han som ugift Lægdslem. Som jeg etter litt søk finner er en uforsørget/fattig person som går fra gård til gård med kort tids opphold hvert sted.
    • Kan dette være ham? Betyr ugift her at han aldri ble gift?

5. Svend og Elen Maria x 2

1 time siden, TerjePedersen skrev:

Skolemester Svend Hansen i Breivik gifter seg i 1794 (16/11) med Abelona Hansdatter fra Grindvær. Svend Hansen bygslet i 1794 18 mk i Breivik og blir oppnevnt til bygdevekter for 1797. Svend Hansen er født ca. 1761 (døpt 4/3 1761) i Breivk (stemmer med rullene for 1769) og døde som nevnt i 1805. Svend og Abelona fikk tre barn, men Svend fikk en "prøve" med Ingeborg Hansdatter før han giftet seg.

3 timer siden, Lars Østensen skrev:

I 1805 er det skifte etter Svend Hansen Brevig i Rødøy (han var da gift med Abelona Hansdatter). De har en sønn Hans på 9 år. 

  • Alder på Svend. "Prøven" han fikk med Ingeborg Hansdatter - Svend begynte tidlig. Barnet ble døpt i 1783 (og het også Elen Maria), Svend ble døpt i 1761 og kan da ha vært så ung som 12(!). 
    • Men i merknad på den transkriberte versjonen står det: "Noe overstrøket og utydelig, kan være at Svend bare er 15 år"
      • Skriften i kirkeboken klarer jeg ikke tyde, men ser ut som om tallet 15 står der i hvertfall: Kirkebok (litt over midten høyre side, Elen Maria understreket)
    • Kan kanskje tyde på at Svend ble født i 1758/1759?
  • Hans første barn (med Ingeborg) het altså Elen Maria. Det samme som "min" Elen Maria, barn nummer to (med Abelona).
    • Kan dette tyde på at første Elen Maria døde ung?
      • Eller er dette en overilt "konklusjon" basert på likt fornavn på halvsøstre?

Igjen - tusen takk til alle som tar seg tid med å hjelpe meg :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, her var det mye å ta tak i.  Først: Det er en utbredt misforståelse alt alt kan finnes på nettet. Ofte må man inn i originalprotokollene for å finne løsningen - og det kan kreve ukers arbeide!

    • Men jeg finner ikke alt. Kan du fortelle litt om hva/hvor/hvordandu har søkt? :-) 
      • For eksempel finner jeg ikke:
        • Iver gifter seg med Karen, bor på husmannsplass under Segelfore og får mange barn.
        • STÅR I MINISTERIALBOKEN FOR RØDØY FOR 1860 - finnes på Digitalarkivet. SE OGSÅ FT 1865 OG 1875.
        • Iver konfirmert 1850
        • STÅR I MINISTERIALBOKEN FOR RØDØY - finnes på Digitalarkivet.
        • Svend Hansen bygslet, TINGBOK FOR HELGELAND, BOK 25 A, HØSTTINGET PÅ LURØYA, 21/10 1794. MIKROFILM  NT 676 oppnevnt som bygdevekter TINGBOK FOR HELGELAND, BOK 25 B, HØSTTINGET PÅ LURØYA 19/10 1796, MIKROFILM NT 677  bygdevekler, ruller for 1769 SOLDATRULLE, SJØRULLENE FOR HELGELAND, MIKROFILM.
        • Alder på Svend. SE MINISTERIALBOK FOR RØDØY 1761 "Prøven" han fikk med Ingeborg Hansdatter - Svend begynte tidlig. Barnet ble døpt i 1783 (og het også Elen Maria), Svend ble døpt i 1761 og kan da ha vært så ung som 12(!). 
          • Men i merknad på den transkriberte versjonen står det: "Noe overstrøket og utydelig, kan være at Svend bare er 15 år"
            • Skriften i kirkeboken klarer jeg ikke tyde, men ser ut som om tallet 15 står der i hvertfall: Kirkebok (litt over midten høyre side, Elen Maria understreket)
          • Kan kanskje tyde på at Svend ble født i 1758/1759? VED KONFIRMASJONEN I 1780 BLIR DET OPPGITT AT HAN ER FØDT I 1762, RIKTIG ER ALTSÅ 1761 IFØLGE MINISTERIALBOKEN
        • Hans første barn (med Ingeborg) het altså Elen Maria. Det samme som "min" Elen Maria, barn nummer to (med Abelona). BARNET HAN FIKK MED INGEBORG HANSDATTER, BLE DØPT 12/10 1783, OG KALT ELEN MARIA. SVEND VAR ALTSÅ 22 ÅR DEN GANGEN.
        • I FORBINDELSE MED LEIEMÅLET MED INGEBORG HANSDATTER BLE SVEND STEVNET FOR RETTEN. HANS FAR, HANS OLSEN, BLE I DEN ANLEDING STEVNET SOM VIDNE (TINGBOK FOR HELGELAND, HØSTTINGET PÅ LURØYA 20/10 1785.) SVEND BLE SAMTIDIG STILT FOR RETTEN FOR Å HA NEKTET PÅ TA TJENESTE HOS PEDER CARSTENSEN I HØYVÅG.
          • Kan dette tyde på at første Elen Maria døde ung? NEPPE, HUN OPPHOLDER SEG I MYKEN DA HUN BLIR KONFIRMERT I 1803. HUN GIFTER SEG 14/8 1814 MED JOHANNES ANDREASSEN FRA MYKEN - SE MINISTERIALBOKEN.
            • Eller er dette en overilt "konklusjon" basert på likt fornavn på halvsøstre?
          • HUSK: Alt som ligger digitalisert må sjekkes mot originalprotokollene!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

2 timer siden, TerjePedersen skrev:

Jaja, her var det mye å ta tak i.  Først: Det er en utbredt misforståelse alt alt kan finnes på nettet. Ofte må man inn i originalprotokollene for å finne løsningen - og det kan kreve ukers arbeide!

[...] STÅR I MINISTERIALBOKEN FOR RØDØY FOR 1860 - finnes på Digitalarkivet. SE OGSÅ FT 1865 OG 1875.[...]

[...] SE MINISTERIALBOK FOR RØDØY 1761[...]

[...] TINGBOK FOR HELGELAND, BOK 25 A, HØSTTINGET PÅ LURØYA, 21/10 1794. MIKROFILM  NT 676 [...]

[...] TINGBOK FOR HELGELAND, BOK 25 B, HØSTTINGET PÅ LURØYA 19/10 1796, MIKROFILM NT 677  [...]

[...] SOLDATRULLE, SJØRULLENE FOR HELGELAND, MIKROFILM [...]

  • HUSK: Alt som ligger digitalisert må sjekkes mot originalprotokollene!

 

Aha! Jeg har til nå levd i den tro at bare jeg hadde visst hva og hvordan ville jeg funnet det meste på nett :-) Og at det som ikke er på nett må man fysisk til arkiv for å finne.

Men det finnes altså digitaliserte versjoner av kilder som ikke er på nett, som kan kjøpes? Og at dere har disse og har hentet informasjon derfra når dere har hjulpet meg her?

 

Veldig oppklarende i tilfelle :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.