Gå til innhold
Arkivverket

Thea Amalia Ulset


arild sveen
 Del

Recommended Posts

På 27.2.2017 den 15.42, arild sveen skrev:

Takk igjen Falch, der fant du Torvalds dåp i Kristiania og som du skriver var jo Herman Hansen aldri gift med Oline.Men så tenkte jeg at  denne H Hansen kanskje ville spandere en tur til Kristianania for Oline, slik at hun kunne føde i trygge forhold og bo der disse 3mnd med fødsel og dåp,men når jeg fikk adr hennes Kanten 13, så falt det håpet i grus.

 

Men hvorfor valgte Oline denne turen til Kristiania [...]? var det kanskje slik at nå viste Oline at denne fødselen var hennes tredje leiermål som ville føre henne i fengsel,men om hun ga uriktige opplysninger om barnefar ville frita henne for dette.Men uansett Oline du har må ha vært en sterk og tøff dame.

 

Nå var dette faktisk også Herman Hansen Desets tredje leiermål, så det kan like gjerne ha vært for sin egen skyld at han og Oline dro til Kristiania for å føde dette barnet og der "seile under falsk flagg" og la barnet døpes som ektefødt.

 

Herman Hansen (Deset) ble som ungkar far til tvillingene Otter og Ingeborg, født på Deset i Åmot den 9.juli 1861. Barnemoren var Kari Ottersdatter fra Søgarden Deset - se nr.52 og 53 her: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1842-1861, s. 438.

 

Som enkemann fikk Herman Hansen Deset datteren Hansine, født på Deset den 4.mai 1875. Barnemoren var Jørgine Pedersdatter fra Osen som på dette tidspunktet bodde på plassen Myrbakken under Melgarden Deset - se øverst på denne siden: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1875-1883, s. 6.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tore S. Falch skrev:

 

Nå var dette faktisk også Herman Hansen Desets tredje leiermål, så det kan like gjerne ha vært for sin egen skyld at han og Oline dro til Kristiania for å føde dette barnet og der "seile under falsk flagg" og la barnet døpes som ektefødt.

 

Herman Hansen (Deset) ble som ungkar far til tvillingene Otter og Ingeborg, født på Deset i Åmot den 9.juli 1861. Barnemoren var Kari Ottersdatter fra Søgarden Deset - se nr.52 og 53 her: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1842-1861, s. 438.

 

Som enkemann fikk Herman Hansen Deset datteren Hansine, født på Deset den 4.mai 1875. Barnemoren var Jørgine Pedersdatter fra Osen som på dette tidspunktet bodde på plassen Myrbakken under Melgarden Deset - se øverst på denne siden: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1875-1883, s. 6.

 

 

Når vi leser avhørsprotokollen så fortelles det vel der at Oline hadde sonet sitt 3de Leiermål og med min morfar på fanget, skal forklare seg om sitt 4de.

Men går det egentlig frem av fødsel og dåpsprotokoll at de er ektefolk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

15 timer siden, arild sveen skrev:

Når vi leser avhørsprotokollen så fortelles det vel der at Oline hadde sonet sitt 3de Leiermål og med min morfar på fanget, skal forklare seg om sitt 4de.

Men går det egentlig frem av fødsel og dåpsprotokoll at de er ektefolk?

 

 

Ja, det gjør det - se mitt innlegg nr.20 med lenke til kirkeboken:

 

 

 

På 27.2.2017 den 13.47, Tore S. Falch skrev:

 

Peter Thorvald, født 29.juni 1878, ble døpt 29.september samme år i Trefoldighet kirke i Kristiania. Som foreldre er ført Arb. Herman Hansen (født 1854) og Hstr. Oline Tollefsen (født 1847). Foreldrene er altså ført som ektefolk, noe vi jo vet ikke er korrekt - se den nederste innførselen på denne siden: Trefoldighet Ministerialbok nr. I 4, 1876-1880, s. 105.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎03‎.‎2017 den 8.38, Tore S. Falch skrev:

 

 

 

 

Ja, det gjør det - se mitt innlegg nr.20 med lenke til kirkeboken:

 

 

 

 

 

Joda jeg ser det nå bare jeg som er litt sløv i blikket.På Deset bor det en mann med navn Odd Bekk(87 år og klar i hodet) og han er vel den på Deset som har mest kunnskap om slekt og historie der oppe.Mange år på baken i historielaget på Rena.Sender her med et skriv fra Odd Bekk som forteller at Herman Hansen var en kar som sto på.

Som du vil se av skrivet, Hermans barn etter ekteskap kommer Gerda Hermine til verden 9/7- 1906,også hun f i Kristiania.(Herman var vel da 73 år)Og når vi leser i bygdeboka så forteller den at Gjetvoldstu var en stor gard på den tiden Herman Hansen drev den.Så han hadde vel midler til og sende Oline og Gerdas mor Gina til Kristiania for og føde.

 

2017-03-03 104733.jpg

Endret av arild sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var svært interessant! Barnemoren i 1906, Gina Knutsdatter Velten, var nemlig en yngre søster av min oldefar Peter Knutsen (Velten). Jeg husker at min farmor snakket om sin faster Gina, og jeg har bilder av henne i gamle fotoalbum, men jeg har aldri hørt at hun hadde født et barn. Gina døde av tuberkulose på Broberg på Deset i Åmot i 1907, året etterat hun hadde født datteren i Kristiania. På Broberg bodde også hennes faster Kari Ottersdatter som i 1861 hadde fått tvillinger med den samme barnefaren, Herman Hansen Deset.

 

Med 45 års mellomrom fikk altså tante og niese barn med den samme barnefaren - Herman Hansen Deset fikk barn både med min tippoldefars søster og med min tippoldefars datter.

 

Her er barnefødselen i 1906 - se nr. 89 blant Kvindekjøn her: Jakob prestekontor: Ministerialbok nr. 5b, 1904-1922, s. 69. Gerda Hermine ble født 9.juli 1906 og døpt i Jacob kirke i Kristiania 11.november samme år. Som foreldre er oppgitt Selvejer Herman Hansen Dieset og Husholderske Gina Knudsd. Vælten. I samme rubrikk står det navn på barnets pleieforeldre, nemlig Skom[ager] Matias Johannesen og H. Anna. Dette tyder på at det var ordnet med bortsetting av barnet allerede før det var født. (Så vet vi at barnet senere kom til sin mors hjembygd, Åmot, og hun vokste opp hos pleieforeldre på Vesterheim av Rogstad, og hun døde altså på Rena i Åmot i 1994.) 

 

Så kan man spørre seg hvorfor Herman Hansen Deset lot to av sine uektefødte barn - Peter Thorvald i 1878 og Gerda Hermine i 1906 - bli født i Kristiania og ikke hjemme i Åmot i Østerdalen. Man kunne tenke seg at det var for å holde barnefødslene skjult for sambygdingene og derved unngå skammen både for de ugifte barnemødrene og for seg selv, men denne forklaringen tilbakevises av det faktum at begge disse barna som ganske små kom tilbake fra Kristiania til Åmot.

 

Jeg vil se hva Byarkivet i Oslo har av opplysninger om disse to barnefødslene for om mulig å finne ut litt mer om omstendighetene rundt dem.

 

-----

 

Denne tråden kom i høy grad til å handle om Herman Hansen Deset, så her er noen biografiske opplysninger om ham:

 

Herman ble født 10.april 1833 på en husmannsplass under Skillingstad i Løten som sønn av husmann Hans Jonsen og hustru Marte Hansdatter - se nr. 31 her: Løten prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1832-1849, s. 8-9. Da han ble konfirmert i 1847, bodde han på en husmannsplass under Gjærlu i Løten.

 

Ungk. Herman Hansen Gjerlougseje meldte innflytting til Åmot i 1859 for "at tjene" på Deset, og den 9.juli 1861 ble han far til sine to første utenomekteskapelige barn. Tvillingenes mor var min tippoldefars søster Kari Ottersdatter, født på Søgarden Deset i 1835, død på Broberg på Deset i 1923.

 

Én måned etter denne barnefødselen, den 9.august 1861, giftet Herman seg med Kari Axelsdatter Deset, født på Gjetvoldstu Deset i 1835 - se øverst på denne siden: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 6, 1842-1861, s. 224. Etterat Karis eldste bror Peder Axelsen Deset utvandret til USA i 1869, var Kari den eneste gjenværende arvingen til Gjetvoldstu, og husmannssønnen fra Løten tok dermed over som eier og bruker av den etter østerdalsk målestokk forholdsvis store gården.. 

 

Så, etter enda en måned, fikk Herman sitt første (av tre) barn med sin kone Kari - sønnen Albertus, født 29.september 1861. Herman fikk altså to barn med to forskjellige mødre i løpet av to og en halv måned i 1861 - og mellom de to fødslene rakk han å gifte seg med barnemor nr.2. 

 

Hermans kone Kari døde den 14.oktober 1873, og Herman satt igjen som ung enkemann på Gjetvoldstu. Han lå ikke på latsiden, og han fikk utenomekteskapelige barn i 1875 (Hansine) og 1878 (Peter Thorvald). Han var en driftig kar på andre måter også - han bygde bl.a. hovedbygningen på Gjetvoldstu i 1890-årene, og den står der fremdeles.

 

Ved folketellingen 1891 er Herman Hansen Deset ført som enkemann, gårdbruker, selveier, stasjonsholder og tømmerkjører. Hvis man blar videre i de påfølgende personsedlene, finner man først datteren Berte (født 1870) og deretter Kari Ottersdatter (født 1835), sommerbudeie og kokkepike og altså mor til Hermans tvillingbarn 30 år tidligere. På den neste personseddelen finner vi Gina Knutsdatter (født 1873) som han skulle få barn med 15 år senere.

 

Etter 21 års enkemannsstand giftet Herman seg den 26.juni 1894 med husmannsdatteren Ingeborg Halvorsdatter fra Halvorstu på Deset - se nederst på denne siden: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 11, 1890-1897, s. 100. Hun døde allerede 31.mars 1897, og Herman Hansen Deset ble enkemann for annen gang. 

 

Som 73-åring fikk han sitt siste utenomekteskapelige barn i 1906 (Gerda Hermine), og den 12.januar 1909 døde han 76 år gammel på Gjetvoldstu og ble begravet fra Deset kapell - se øverst på denne siden: Åmot prestekontor, Klokkerbok nr. 13, 1895-1910, s. 64.

 

Her er et fotografi av Herman Hansen Deset, sakset fra Åmot bygdebok, bind 2, side 317.

 

 

 

Herman Hansen Deset.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2017 den 7.07, arild sveen skrev:

Thea Amalia Ulset f.28.06.1866.

Har hele tiden trodd at min tippoldemor Oline Ulset hadde 3 barn,men når jeg fikk lest avhørsprotokoll og domsprotokoll grunnet 3 barn utenfor ekteskap, så dukket denne Amalie opp.

 

 

Jeg har nå funnet et femte barn av din tippoldemor Oline.

 

Thora Agnethe ble født 11.april 1884 på Tynset og døpt tre år gammel på Hamar 7.mars 1887 (- for nøyaktig 130 år siden idag!) - se nr.14 blant Kvindekjøn her: Vang prestekontor, Ministerialbok nr. 16, 1878-1889, s. 72. Som foreldre oppgis Pige Oline Tollefsdtr der opgav som Barnefader Handelsreisende Nilsen. Olines bopæl er f.t. i Hamar, mens Faderens Ophold ikke kjendt. I anmerkningsrubrikken står det: Hendes femte Leiermaal; opgiver at være voldtaget; vidste ingen anden Oplysning at give om ham, end at han skulde hedde Nilsen.

 

Se også dåpsinnførselen i klokkerboken - nr.14 blant Kvindekjøn her: Vang prestekontor, Klokkerbok nr. 12, 1878-1889, s. 70 - der det i rubrikken for foreldrenes navn står Pige Oline Tollefsdatter - hun kunde ikke bestemt opgive Faderens Navn; han havde kaldt sig Nilsen, og i rubrikken for foreldrenes bopæl står det Hun p.t. Hamar, født i Aamot. Barnet født paa Tønset. Faderens Bosted ubekjendt.

 

(Når Oline i mars 1887 oppholdt seg på Hamar, kan det muligens være fordi hun da sonet sin straff i distriktsfengselet der for ett av sine leiermål?)

 

Ved folketellingen 1891 finner vi denne familien på plassen Ulset under Løsset (Åmot - Tellingskrets 7, Husliste 20a - personseddel 1 - 7):

Tollef Tollefsen Ulset, selv hovedperson, gift, født 1822 i Åmot, husmann uten jord, dagarbeider

Agnete Olsdatter, Hustru, gift, født 1828 i Stange

Oline Tollefsdatter Ulset, datter, ugift, født 1845 i Stange, sypike

Peter Torvald Hermansen, dattersønn, født 1877 i Kristiania

Adolf Gudbrandsen, dattersønn, født 1881 i Åmot

Tora Nilsdatter, datterdatter, født 1883 i Tynset

Tollef Tollefsen, sønn, enkemann, født 1855 i Åmot

 

Din tippoldemor bodde altså på Ulset sammen med tre av sine barn i 1891.

 

Tora Agnete Nilsdatter Ulvset ble konfirmert på Deset 8.oktober 1899 - se nr. 5 her: Åmot prestekontor, Klokkerbok nr. 13, 1895-1910, s. 38. Hennes foreldre oppgis da å være Ungkarl, Handelsfuldmægtig Nils Nilsen og pige Oline Tollefsdatter.

 

Det er sannsynligvis Tora vi finner som tjenestepike på Søgarden Deset ved folketellingen 1900, og ved folketellingen 1910 finner vi Thora Ulvseth som tjenestepike på Vestberg i Leiret i Elverum

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

 

Jeg har nå funnet et femte barn av din tippoldemor Oline.

 

Thora Agnethe ble født 11.april 1884 på Tynset og døpt tre år gammel på Hamar 7.mars 1887 (- for nøyaktig 130 år siden idag!) - se nr.14 blant Kvindekjøn her: Vang prestekontor, Ministerialbok nr. 16, 1878-1889, s. 72. Som foreldre oppgis Pige Oline Tollefsdtr der opgav som Barnefader Handelsreisende Nilsen. Olines bopæl er f.t. i Hamar, mens Faderens Ophold ikke kjendt. I anmerkningsrubrikken står det: Hendes femte Leiermaal; opgiver at være voldtaget; vidste ingen anden Oplysning at give om ham, end at han skulde hedde Nilsen.

 

Se også dåpsinnførselen i klokkerboken - nr.14 blant Kvindekjøn her: Vang prestekontor, Klokkerbok nr. 12, 1878-1889, s. 70 - der det i rubrikken for foreldrenes navn står Pige Oline Tollefsdatter - hun kunde ikke bestemt opgive Faderens Navn; han havde kaldt sig Nilsen, og i rubrikken for foreldrenes bopæl står det Hun p.t. Hamar, født i Aamot. Barnet født paa Tønset. Faderens Bosted ubekjendt.

 

(Når Oline i mars 1887 oppholdt seg på Hamar, kan det muligens være fordi hun da sonet sin straff i distriktsfengselet der for ett av sine leiermål?)

 

Ved folketellingen 1891 finner vi denne familien på plassen Ulset under Løsset (Åmot - Tellingskrets 7, Husliste 20a - personseddel 1 - 7):

Tollef Tollefsen Ulset, selv hovedperson, gift, født 1822 i Åmot, husmann uten jord, dagarbeider

Agnete Olsdatter, Hustru, gift, født 1828 i Stange

Oline Tollefsdatter Ulset, datter, ugift, født 1845 i Stange, sypike

Peter Torvald Hermansen, dattersønn, født 1877 i Kristiania

Adolf Gudbrandsen, dattersønn, født 1881 i Åmot

Tora Nilsdatter, datterdatter, født 1883 i Tynset

Tollef Tollefsen, sønn, enkemann, født 1855 i Åmot

 

Din tippoldemor bodde altså på Ulset sammen med tre av sine barn i 1891.

 

Tora Agnete Nilsdatter Ulvset ble konfirmert på Deset 8.oktober 1899 - se nr. 5 her: Åmot prestekontor, Klokkerbok nr. 13, 1895-1910, s. 38. Hennes foreldre oppgis da å være Ungkarl, Handelsfuldmægtig Nils Nilsen og pige Oline Tollefsdatter.

 

Det er sannsynligvis Tora vi finner som tjenestepike på Søgarden Deset ved folketellingen 1900, og ved folketellingen 1910 finner vi Thora Ulvseth som tjenestepike på Vestberg i Leiret i Elverum

 

 

 

 

Ja dette er en fantastisk jobb du har gjort Falch,tar nesten pusten fra meg.Amalie døde jo barneløs, men hva med siste skudd på treet,Thora Agnethe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, arild sveen skrev:

 

Ja dette er en fantastisk jobb du har gjort Falch,tar nesten pusten fra meg.Amalie døde jo barneløs, men hva med siste skudd på treet,Thora Agnethe?

 

Jeg fant henne nå:

Tj.p. Tora Agnethe Nilsdtr. Ulvset med bopæl Vestad i Elverum døde av Hjernebet. og mavekatarrh den 10.april 1913, på Elverum sykehus, og hun ble begravet i Åmot den 19.april 1913 - se nr.3 blant Kvindekjøn her: Åmot prestekontor, Klokkerbok nr. 4, 1905-1920, s. 153. Hun døde altså dagen før sin 29-årsdag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På ‎07‎.‎03‎.‎2017 den 11.26, arild sveen skrev:

 

 

Da er jeg ferdig med min oldemor Oline som ga meg flere overraskelser, med sine fem leiermål og historiene rundt henne. Og da kan jeg vel slappe litt av med tanke på slekta der tenkte jeg,Men nei, her har det dukket opp flere overraskelser. Tippoldefar Tollef Tollefsen(fra Deset) far til Oline, giftet seg med  Agnethe Olsdatter Linstadeie fra Stange den 23-04-1846.Og i Ministerialbok fra stange står det faktisk om jeg ikke tyder feil at Tollef hadde 4 barn utenfor ekteskap før han giftet seg med Agnethe.Og stemmer dette er jeg vel snart i slekt med hele Deset.For hvem var disse barna til Tollef?

 

Ministerialbok for Stange prestegjeld 1846-1852 (0417P) s 203

Endret av arild sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 61, Thea

 

Hedmark fylke, Åmot, Stor-Elvdal i Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1844, Side 12
Permanent bilde-ID: kb20070126630056
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126630056
 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038047002958

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037553001098

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sven Hjortland skrev:

Nummer 61, Thea

 

Hedmark fylke, Åmot, Stor-Elvdal i Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1844, Side 12
Permanent bilde-ID: kb20070126630056
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126630056
 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038047002958

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037553001098

 

Takk for den Hortland,dette var vel det siste barnet av 4 før han giftet seg med Agnethe, for min Oldemor Oline var jo født i 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les merknaden nede til høyre; 

 

"Hans 2det Leiermaal. Hendes 1ste Leiermaal. K: Opgivet af barnets moder. begges 1ste Leiermaal i Stange, men efter pigens opgivende skal han i Aamodt forhen have et uægte barn. Novbr. 17de tilmeldt Sognepræsten i Aamodt."

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000009376564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sven Hjortland skrev:

Les merknaden nede til høyre; 

 

"Hans 2det Leiermaal. Hendes 1ste Leiermaal. K: Opgivet af barnets moder. begges 1ste Leiermaal i Stange, men efter pigens opgivende skal han i Aamodt forhen have et uægte barn. Novbr. 17de tilmeldt Sognepræsten i Aamodt."

 

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000009376564

 

Da ser det ut som dette er oppklart Hjortland, Thea f.1844  og Min Oldemor Oline f.1845 var den andre.

Takk skal du ha.

Endret av arild sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er vi ikke ferdig.https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000002022662

Hva er det som er riktig her?

 

  K: Han foreviiste udflytn. Attest af 13de Octbr. 1844 til Stange, hvori bevidnes, at han ei i Aamodt var den Tiid bunden ved offentligt Ægteskabs-løfte, og Tillægs Attest til denne af 4de Marts 1846, hvori denne bevidnelse gjentages, samt bemærkes, at han i Aamodt har 4 uægte børn. Lysningsforlangar: af brudgommen i skrivelse af 4de Marts 1846.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valborg, nummer 23

 

Hedmark fylke, Åmot, Stor-Elvdal i Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Fødte og døpte 1840, Side 340-341
Permanent bilde-ID: kb20070603340675
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603340675
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603340675.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder, Nummer 4

 

Hedmark fylke, Åmot, Stor-Elvdal i Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1845, Side 17
Permanent bilde-ID: kb20070126630061
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126630061
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070126630061.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder, nummer 76

 

Hedmark fylke, Åmot, Stor-Elvdal i Åmot, Ministerialbok nr. 6 (1842-1861), Fødte og døpte 1846, Side 28
Permanent bilde-ID: kb20070126630072
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070126630072
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070126630072.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver nå å finne min tipp tipp  oldefars fødested, Tollef Taraldsen f.1790?(usikker) bosatt på Deset men er ikke derifra i følge Aamot Bygdebok.

g med Pernille Larsdatter f.1792, i 1819.

 

Endret av arild sveen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsesinnførselen i klokkerboken for Åmot den 31.oktober 1819 - se nr.11 på pag.390 her: Åmot prestekontor, Klokkerbok nr. 1, 1815-1847, s. 390-391:

 

Brudgommen er Tollef Taraldsen, 29 1/4 Aar, Unge Karl og Inderste paa Meldieset.

Bruden er Pernille Larsdatter, 27 1/2 Aar, Pige, Inderste paa Meldieset.

 

Forlovere er Tollef Svendsen Meldieset og Knud Ottersen søndre Dieset (- den sistnevnte er min tipp-tipp-tippoldefar).

 

Navnet Tarald var nok vanligere i Stor-Elvdal enn i Åmot. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tore S. Falch skrev:

Her er vielsesinnførselen i klokkerboken for Åmot den 31.oktober 1819 - se nr.11 på pag.390 her: Åmot prestekontor, Klokkerbok nr. 1, 1815-1847, s. 390-391:

 

Brudgommen er Tollef Taraldsen, 29 1/4 Aar, Unge Karl og Inderste paa Meldieset.

Bruden er Pernille Larsdatter, 27 1/2 Aar, Pige, Inderste paa Meldieset.

 

Forlovere er Tollef Svendsen Meldieset og Knud Ottersen søndre Dieset (- den sistnevnte er min tipp-tipp-tippoldefar).

 

Navnet Tarald var nok vanligere i Stor-Elvdal enn i Åmot. 

 

 

 

 

Der var du igjen Falch det var hyggelig,som du ser har Hjortlan funnet ut om min tippoldefars synder før han giftet seg med Agnethe.Og vi som trodde at Herman Hansen var den store bukken på Deset,men der tok vi feil.Må vel kanskje en tur nordover til Stor-Elvdal da for å finne Tollef Taraldsen sitt fødested.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Tollef Taraldsen døpt i Åmot den 15.august 1790 - se nr.38 på pag.157 her: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1780-1810, s. 156-157.

Moren var Pigen Kari BerntsDatter Melhaugen, og Til barnefader udlagt Ungkarl Taral Taralsen Sønsthaugen.

Faddere var Berthe EngebretsD. Berget, True GulbrandsD. Kneppen, Ole Taralsen ibid., Tollef Olsen Melhaugen og Ole Berntsen ibid.

 

Når vi vet at brudgommen Tollef Taraldsen den 31.oktober 1819 ble oppgitt å være 29 1/4 år gammel, altså med en beregnet fødselsdato i juli 1790, passer dette barnet svært godt.

 

Barnets foreldre Ungkarl Taral Taralsen Sønsthaugen og Pigen Kari Berntsdatter Melhaugen ble trolovet den 28.juni 1791 - se nr.6 på pag.19 her: Åmot prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1780-1810, s. 18-19Forlovere var Ole Pedersen Sønsthaugen og Otter Olsen ibidem.

Paret ble viet først den 23.oktober - Fæste-Pigen har været syg og derfor Bryllupet udsat.

 

Vi finner denne familien i folketellingen 1801 på Moen Gaardplads i Osen. Denne gården fikk senere navnet Berntsmoen og så bare Bernts. Sønnen Tollefs alder er her oppgitt å være 5 år, altså født ca 1796, så her er det i tilfelle en feilføring.

 

En søster av Kari Berntsdatter, Ingeborg, ble i 1785 gift med bonden på Oppgarden Melhagen, Engebret Pedersen. I Åmot bygdebok, bind 2, s.191, kan vi lese:

 

Engebret Melhagen var bare 16 år da han i 1764 ble eier av det meste i Oppgarden, og det var Helge Helgesen Deset som var hans verge. Engebret giftet seg med sin mors tjenestejente Ingeborg Berntsdatter. Hun var datter av Bernt Olsen Sørhus som først bygde Bernts i Trysil, senere Berntsmoen i Nordre Osen. Selv om hun for så vidt var av "bra folk", synes forbindelsen mellom den unge gardbruker i Oppgarden og tjenestejenten å ha møtt motstand i hans slekt, enda om han var blitt myndig og gjorde som han ville og enda om forholdet fikk følger idet de to fikk en datter før noe giftermål kom i stand. Det er sagt at hans slekt ville at Ingeborg etter dette skulle bort fra garden, men det ville ikke Engebret, og i februar 1785 ble de to gift, etter han først hadde bygd seg en ny hovedbygning, den gamle Østerdalsstua som fremdeles står i Melhagen. Det er som han ville demonstrere at for Ingeborg var intet for godt.

 

Også to av Ingeborg Berntsdatters søstre var i tjeneste på Melhagen, Kari og Helene. Den første ble gift med Tarald Taraldsen som senere tok over Berntsmoen, den andre med Tollef Jensen, senere lærer ved Bechs Minde og klokker i Åmot. 

 

Ekteskapet mellom Engebret og Ingeborg varte bare et halvår. 26.august 1785 omkom han sammen med sin dreng Engebret Olsen Almus ved drukning i Løpet. (Så følger en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet.)

 

Enkesorgen ble ikke av lang varighet, vel et halvår etter ulykken ved Løpet giftet Ingeborg Melhagen seg med Engebret Jonsen Sundstuen, som da var dreng på Alme.

 

Datteren som Engebret Pedersen Melhagen og Ingeborg Berntsdatter Berntsmoen fikk to år før de  ble gift, Pernille Engebretsdatter (1783-1867), ble i 1803 gift med Helge Olsen Evenstad fra Stor-Elvdal, en bror av Eidsvollsmannen Ole Olsen Evenstad. Helge og Pernille tok etterhvert over som eiere på Oppgarden Melhagen, og deres etterslekt hadde gården frem til den ble solgt i 1925. På side 192 i Åmot bygdebok, bd.2, er det et fotografi av Pernille, og jeg tror hun er den eldste personen som er avbildet i bygdebøkene for Åmot. Hun var altså en kusine av Tollef Taraldsen på Deset. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.