Gå til innhold
Arkivverket

Ole Haagensen Himrum f. 1847 i Ringebu, Oppland, til Minnesota i 1881


Ole Jon Moastuen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Her er en liten Amerika-nøtt jeg sliter med.

Ole Haagensen Himrum (Hemrom) ble f. 18 apr 1847 i Ringebu. Foreldre er Haagen Olsen Himrum og Eli Eriksdatter Rottaas.

Ole Haagensen Himrum emigranter til Lake Park, MN den 10 april 1881 fra Kristianis, med båten Angelo https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000945033

 

Ole Himrum ankommer Philadelphia, PA, med båten Pennsylvania den 30 apr 1881, fra Liverpool. Her er han oppgitt til å være tysk.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KDWY-DLZ

 

Det neste sporet jeg finner er US Census 1910. Da oppholder han seg i Rosendal, Griggs, ND. Alder er 64 år (født i 1846) Han er her oppgitt til å være født i ND av norske foreldre, men jeg er ganske sikker på at dette er riktig mann.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLGT-L4W

 

Dette er alt jeg har klart å finne om ham. Han må da finnes både i 1890, 1900 og også etter 1910. Er det noen som kan finne mer om han?

 

Jeg takker så mye for alle tips

Endret av Ole Jon Moastuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Ancestry.com

Name: Ole Haagensen Hemrum
Event Type: Burial
Birth Date: 1 May 1847
Death Date: 24 Mar 1899
Burial Date: 27 Mar 1903
Church Name: Curtiss Lutheran Church
Church Location: Curtiss, Wisconsin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Fødselsdato er feil, men dette ser ut til å være riktig mann. Ole da er det feil mann jeg har funnet i ND i 1910.

Men hvorfor så lang tid mellom dødsfall og begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ole Jon Moastuen skrev:

Men hvorfor så lang tid mellom dødsfall og begravelse?

 

Det er nok en feil hos Ancestry - i kirkeboken kan man se at han døde 24. og ble gravlagt 27. mars 1903. Det står heller ikke født 1. mai, men født i mai 1847 i Ringebo (u) Pgld (Prestegjeld). Kom hit ca 1880.

Ole H Hemrum.png

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kurt Østbye skrev:

Det ligger et stort dokument om dødsfallet og oppgjøret for gjeld, på Ancestry. Har du tilgang der ?

 

Hei, og takk igjen for innlegg.

Nei, jeg har ikke tilgang på ancestry.com.

Er det mulig å få en kopi av dette dokumentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Egil Johannessen skrev:

 

Det er nok en feil hos Ancestry - i kirkeboken kan man se at han døde 24. og ble gravlagt 27. mars 1903. Det står heller ikke født 1. mai, men født i mai 1847 i Ringebo (u) Pgld (Prestegjeld). Kom hit ca 1880.

Ole H Hemrum.png

Takk for svar.

Da er dette rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Find a grave - rett f. dag og år, men feil måned! - https://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=121110689

Ole Humrum

Birth:     May 18, 1847
Death:     Mar. 24, 1903
Burial:
Saint Paul Lutheran Cemetery 
Curtiss
Clark County
Wisconsin, USA
Plot: C-22

Takk igjen for svar,

Har lett på Find a grave, på varianter av Himrum, men ikke på Humrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ole Jon Moastuen skrev:

 

Det neste sporet jeg finner er US Census 1910. Da oppholder han seg i Rosendal, Griggs, ND. Alder er 64 år (født i 1846) Han er her oppgitt til å være født i ND av norske foreldre, men jeg er ganske sikker på at dette er riktig mann.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLGT-L4W

 

 

Da er den Ole Himrum jeg fant i Griggs, ND I 1910 feil person.

 

Tusen takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok din mann som dør i 1903. Skiftet er på over 50 sider og innholder en del interessante ting, altfor omfattende (over 50 sider) til å legge ut her. Ole hadde mye gjeld, og så vidt jeg ser ble farmen overdratt for 50 USD. Ole led en 'violent death' står det, uten nærmere spesifikasjon, han etterlot seg ikke arvinger, men hadde testamentert en ku, 'Rose', til en dame ved navn Inga Klemetson. (Jeg legger ved ett av dokumentene i skiftet). 

 

Ole Himrum side 9.jpg

Ole Himdrum side 10.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.