Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding dåp, foreldre og faddere


Vivian Angèlie Aspen
 Del

Recommended Posts

Beklager at teksten under emnet ikke har kommet frem, første gang jeg er inne på forumet og har tydeligvis gjort noe feil.

Men det er snakk om nr. 20  Helene Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre: Husmand Michael Olsen Bjørum og hustru Sanna Magrete CarlsD(atter)

Faddere: Johan Schistad, Madame Schistad, Peder Haugan og Henriette SvendsD(atter) Bjørum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med at fars etter-mellomnavn i fødsel og dåp + konfirmasjon er forskjellig fra senere opplysninger og opplysninger midt i mellom den tidsepoken.

Det er faktisk det samme som jeg har kommet fram til, men i alle andre trær på nettet og på digitalverket innimellom står det oppført Mechel /Michael Eriksen Bjørum.

Og da blir jeg forvirret

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville være smart å se hva som er opplyst ved ekteskap, søskens dåp og dødsfall. Han som har ført kirkeboken kan ha blingset på farsnavnet ved Helene Sofies dåp, og skrevet Olsen i stedet for Eriksen. Ved konfirmasjonen har han kikket tilbake på dåpsinnførselen og overført opplysningene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har jeg funnet ut at det er skummelt å kopiere andres opplysninger på nett: My Heritage, jeg har funnet feil hvor jeg med 100% sikkerhet vet ikke er korrekt.

Så nå kikker jeg mye oftere i skannede bøker, Øvd meg masse på gotisk skrift i forskjellige epoker (kjøpt boka Den glemte skriften, Gotisk i Norge) Men allikevel lenge til jeg forstår alt. Men overraskende hvor mye enklere det ble ved å sammenligne bokstaver fra boka.

 

ekstra sprm: hvor kan jeg finne skannede bøker på fødsel og dåp på mine besteforeldre, mor, far og meg selv? Må jeg møte opp i kirken eller i arkivet i Trondheim kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett må jeg få takke for all hjelp på en lørdag, ja uansett :)

Jeg slår sammen Mikal Olsen og Michael/Mechel Eriksen til en og samme person og noterer din forklaring om noen andre ser på mine opplysninger.

I perioder blir jeg så hektet på undersøkelser og søk at mannen min er meget lei, er de døde så er de døde mener han !

 

mvh

 

Vivian A. Aspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.