Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av latinsk tekst på epitafium


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei  der ute ... kan noen hjelpe meg og tyde all denne latinske teksten på dette epitafium fra St. Olai kirken i Helsingør ?

 

For ordens skyld legger jeg ut lenken til forumet for tydehjelp da jeg har lagt det ut der også , deseverre uten respons så langt . 

 

 

På forhånd tusen hjertelig takk for utmerket hjelp igjen . 

PICT0904.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du si meg hva de første bokstavene står for M. AC. H. står for? Er det initialene til mannen som minnes i dette Epitaphium. Han er født i Helsingør (står i teksten), er hans patronym Fredriksen? Teksten tyder på det. Var han toller i helsingør i 39 år, og  borgermester der i ti. Den latinske teksten inneholder mange forkortelser - en utfordring. Han var gift tre ganger, navn på to barn er nevnt. Kontrasten er så dårlig, at jeg har skrevet det av slik jeg tror det er . Det hjelper på forståelsen.

 

Men Bjørn: du må si litt mer om din tilknytning til denne teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EPITAFIUM  over borgmester og tolder Frederik Lejel 1536-1601 og hans tre hustruer Pernille Olesdatter død 1565 Kirstine Jensdatter og Sophie Hansdatter .

 

Er det dette det er snakk om? Navnet på de tre konene kjenner jeg igjen fra den latinske teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid ... sorry , men æ hadde det litt travelt ...her er utfyllende opplysninger til epitafiumet : 

 

Epitafiet er antagelig utskåret av ; Statius Otto fra Lüneburg , og er sat imellem 1601 og 1606, som et minde over Frederik Leiel, hans tre hustruer, to sønner og ene datter, som alle afbildes forneden i storfeltets maleri – lige under Gud fader i skyerne, der svæver over de døde, der rejser sig op fra gravene. 
 
Frederik Leiel virkede både som borgmester og igennem 39 år som kgl. tolder i Helsingør, så han må ved sin død i 1601 have været en yderst indflydelsesrig mand, der fortjente intet mindre end kirkens største mindetavle. 
 
Det fornemme epitafium er bygget og udskåret af egetræ udført af mestre, der kendte til højrenæssancens virkemidler i alle detaljer, fornemt udført med sin klare arkitektoniske opbygning og gentagne motiver i form af kvinde- og mandshermer, dydefigurer, kartoucher, muslingeskalsnicher, englehoveder osv. 

 

Fredrik Sandersen Leyell Född 1536 i Helsingør  . Död 13.mars 1601 i Helsingør St.Olai  . Borgmästare i Helsingør . 

 

1.gång gift med : Pernille Olesdatter  Död 1565 i Helsingør 

 

2.gång gift 1566 med :  Kirstine Jensdatter

 

Barn :

 

Alexander Leyell, begravd 12.april 1607 i Helsingør St.Olai, gift med Birgithe Sinnisdatter, begravd 12.november 1634 i Helsingør St.Olai.

Fredrik Leyell, död 1606 i Geneve.

Ingeborg FRedriksdatter Leyell

 

 3 gång gift med : Sophie Hansdatter 

 

 

1 – Kopi.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.