Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Ådne/Aadne J. Markhus


Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hvem er foreldrene til Ådne / Aadne J. Markhus 1747 - 1827 Han var gift med Ingrid N. Mortveit / Nortveit .

Det finnes Markhus og Mortveit / Nortveit både i Etne og Fusa. De ligger ikke så langt fra hverandre.

Jeg forsøker å finne forbindelsen mellom meg og min fjerne slektning i USA.

MVH

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne-Lise,

Jeg vet ikke om Arne er det samme som Aadne. Fødselsåret er nesten det samme.

Det er egentlig Aadne Markhus jeg er på jakt etter for å se om han er i min familie, og er der med i familie min slektning i USA.

MVH

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen begge to.

Mitt søk var egentlig et "skudd i natten.

Jeg stammer fra Hans Olsen Foer Markhus f.1754 på Foer i Fusa. d. 20 Nov.1816 på Markhus - Strandvik - Fusa.

Så er det en i USA som får DNA treff på meg og Hans Olsen Foer Markhus.

Jeg har en oppstilling hvor hans norske familie kommer fra men mangler den siste biten.

Tror jeg får begynne med en tur på biblioteket og låne bygdeboken for Fusa.

MVH

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 2/23/2017 at 5:14 PM, Kjell Johannessen said:

Jeg vet ikke om Arne er det samme som Aadne

Hei Kjell,
en liten digresjon ift. denne tråden. Kan ikke hjelpe deg med selve problemstillingen, men akkurat dette med Arne/Aadne/Ådne vet jeg litt om, av åpenbare grunner....
I flere vestlandsdialekter uttales f.eks. korn som 'kådn', horn som 'hådn' og gjerne som 'gjedna', en omlyd. Og i den tiden vi snakker om her, var skrivemåten litt avhengig av hvilken prest eller sorenskriver som førte pennen, ofte skrev man navn som man uttalte dem. Og da gjorde den samme dialektomlyden Arne til Ådne, eller kanskje det var slik at danskene ville stave Ådne som Arne. Med andre ord, for 300 år siden kunne gjerne samme mann få navnet sitt stavet på begge måter, selv om det gjerne ble uttalt 'Ådne'.
Om dette gjør at du har med samme mann å gjøre, skal ikke jeg ha sagt, men det er i alle fall ikke fornavnet som gjør at det må være ulike personer.

Endret av Ådne Tveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.