Gå til innhold
Arkivverket

Legitimasjon på 1800 tallet


Helge Svarstad
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar, Rasmus Hansen f. 1856 i Davik, Nordfjord, skal ha utvandret i 1892. Statsarkivet i Bergen har søkt i utvandringsprotokollene uten å finne han. Måtte man på den tiden framlegge dåpsattest eller annet for å legitimere seg for eksempel ved utvandring?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært så fint (og lettere for oss som skal hjelpe) om du kunne supplere med ltt mer detaljer og lenker ;-)

 

Det er vel kanskje denne det dreier seg om? - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHLL-H8G

Norway Baptisms
Name    Rasmus Olai Hansen
Gender    Male
Birth Date    01 Mar 1856
Christening Date    09 Mar 1856
Christening Place    DAVIK,SOGN OG FJORDANE,NORWAY
Father's Name    Hans Rasmusen
Mother's Name    Christie Jensdr

 

FT 1865 - https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038271001942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helge Svarstad skrev:

Hei!

 

Takk for respons, det glemte jeg i farten. Ja, det er rette vedkommende du viser til...

 

Mvh

 

Helge

 

Har du mer informasjon? Hvor kommer informasjonen fra om at han skal ha utvandret i 1892?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helge Svarstad skrev:

 

Hei!

 

Hustru døde i 1893 og det er anført som en merknad i hennes dødsprotokoll at ektemannen utvandret året før...

 

Har du lenke til kilden? Hvor bodde de (navn på gård)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk du ikke denne fra meg?

 

Dette er i alle fall referansen til utvandring. Men hvorfor finner vi ikke dok på at han reelt utvandret? Hvor nøyaktig var de med reg av navn og kunne han utvandret med et annet navn?

 

Mvh

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helge Svarstad skrev:

Hvor nøyaktig var de med reg av navn og kunne han utvandret med et annet navn?

 

Mvh

 

Helge

 

Mht. navn så kan det være mye rart, men det kan også være en lakune (mangler) av en eller annen årsak - men det burde være mulig å finne ham "over there"! Vet du noe mer om hans tid i USA evt. Canada? Kom han tilbake eller døde han der borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helge Svarstad skrev:

Hei igjen!

 

Rasmus Hansen er ikke oppført som bosatt på adressen Nedre Baklandet 27 ved tellingen i 1891. Imidlertid fant jeg han i Strinda herred, men kommer ikke videre etter dette...

 

Rasmus i Strinda 1891.docx

 

 

 

Ser at det står at han var snekker "arbeider paa opførelse af egen gaard"

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053104000885

Sør-Trøndelag fylke, Strinda i Strinda og Selbu, Statlig folketelling (1891-1891), Dokumentside, Side 1100
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft10061504531026

 

Jeg har søkt i passasjerlistene for ankomne (USA/CAN fra 1891 til 1893) men har ikke funnet noen passende kandidater.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sygni og Rasmus hadde to barn, Marie f 1876 og min oldemor Hansina f 1882.

 

Kjenner ikke dødsdato for Rasmus sine foreldre med det lar seg nok spore.

 

Har ellers forsøkt å lete etter info om hvorvidt han fikk oppført egen gård i Strinda men uten hell så langt

 

Mvh

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helge Svarstad skrev:

Kjenner ikke dødsdato for Rasmus sine foreldre med det lar seg nok spore.

 

Dersom de døde etter 1892, og om det finnes dødsfallsprotokoll/skifte for dem, så er det jo mulig at det der finnes informasjon om Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men foreldrene var husmenn så noe å fordele var der neppe. Skal sjekke.

 

Det er ellers et stort arbeide å lete etter spor fra siste kjente holdepunkt som er folketellingen fra 1891 i Strinda. Døde han eller utvandret han slik historien vil ha det til?

Mitt tips er at dette var en dekkhistorie og at han kanskje hadde stiftet ny familie...

 

Mvh

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.