Gå til innhold
Arkivverket

Peter Wessel Tordenskiold - publisert slektshistorie


Liv Birgit Christensen
 Del

Recommended Posts

På 24.2.2017 den 22.07, 4270_1486383418 skrev:

Jeg forslår 2-binds verket av Olav Bergersen: Viceadmiral Tordenskiold. Utgitt 1925. Totalt ca 1100 sider. Det inneholder hva du søker.

Hilsen Ole J Juul

 

Disse bøkene er tilgjengelige på www.bokhylla.no (for norske IP-adresser). Har sendt PM til trådstarter med lenker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av Tordenskjolds brødre var William Wessel. Denne mannen fikk en sønn med en kvinne i min familie (Berit Gunnarsdatter Dybvad). Denne sønnen fikk også navnet William Wessel, og ble adoptert av sin stemor Eleanore de Bods Wessel etter at Willam Wessels d.e. døde. Eleanore og William hadde ingen barn sammen, og William (sønnen til Berit Dybvad) drev i flere år for sin stemor den svært store gården Vestre Værnes i Stjørdalen.  Den uekte William fikk et svært godt liv - i alle fall ytre sett. Etter denne uekte sønnen til Tordenskjolds bror William, ble det en usedvanlig stor slekt. I Stjørdalsbøkene er disse beskrevet, men i standard bygdebokstil hvis man kan kalle det det. Dette kan du finne i Stjørdalsboka bind II, del II. Familien er også omtalt i Stjørdalsboka bind I, del II, under kapitlet "Det Stjørdalske jordegods..., s.-134-136.

 

Jeg kan ikke la være å legge til at jeg som barn fikk høre at vi var i slekt med Tordenskjold, og at dette fikk meg til å interessere meg for slekt etter hvert. Da jeg ganske fort avslørte den reelle sammenhengen, ble jeg litt skuffet.....

 

Det jeg ikke har funnet ut, er om Berit Dybvad ga fra seg sin uekte sønn til ekteparet William og Eleanore Wessel umiddelbart, eller om dette ble ordnet etter hvert.

Endret av Hans Martin Fagerli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.