Gå til innhold
Arkivverket

Ignorerte brukere


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har lekt litt med de forskjellige funksjonene i det nye oppsettet, og bl.a. testet Ignorerte Brukere. Det ser ikke ut som det virker, for innleggene kommer opp i brukerforumet likevel etter at jeg er innlogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer hos meg, dvs at når jeg velger å ignorere en annen bruker og huker av for å ignorere "Posts" så vil vedkommendes debattråder i forumet fortsatt være der, men vedkommendes innlegg i sine egne og andres debatter er borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kanskje misforstått funksjonen, for det jeg primært ønsker er å slippe å se alt om vedkommendes tråder i oversikten over nye tråder, det er vel slik de fleste andre forumer fungerer.

Men dette er ingen stor sak, jeg bare tester ut funksjoner, for dette forumet gjør ofte ting annerledes enn mange andre... :-)

Jeg får teste litt mere og krysse av for de andre opsjonene, jeg lurer litt på hva som skjer når jeg krysser av for ignorering av den kjente funksjonen Benevninger ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Olaf Larsen said:

Da har jeg kanskje misforstått funksjonen, for det jeg primært ønsker er å slippe å se alt om vedkommendes tråder i oversikten over nye tråder, det er vel slik de fleste andre forumer fungerer.

 

Jeg ønsker også den funksjonen, men det ser altså ikke ut til å virke slik. Som deg ser jeg ikke på det som et veldig stort tap - men det hadde likevel vært kjekt å kunne sile ut enkelte trådstartere som oppretter debatter om temaer man overhodet ikke har interesse av, basert på f. eks geografi.

 

52 minutes ago, Olaf Larsen said:

... , jeg lurer litt på hva som skjer når jeg krysser av for ignorering av den kjente funksjonen Benevninger ??

 

Innlegg hvor den ignorerte brukeren er benevnt med sitt brukernavn vises ikke i debattrådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor denne trådstarteren ikke kommer med noen tilbakemelding? Fordi han ikke ser svarene?

 

(Slettet lenke til det oppgitte emnet.)

 

De som med vitende og vilje bruker denne funksjonen må jo synes det er greit å fremstå som særdeles uhøflig da? 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde kanskje markeres på brukerprofilen at vedkommende har trykket 'ignorer', slik at andre ikke behøver å kaste bort tid på å finne svar på spørsmålene som er postet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

Er det derfor denne trådstarteren ikke kommer med noen tilbakemelding? Fordi han ikke ser svarene?

https://forum.arkivverket.no/topic/207111-kristoffer-evensen-på-hurdal-glassverk

 

Jeg vet ikke, men det tviler jeg på. Om han bruker funksjonen på den måten er det jo ris på hans egen bak.

 

23 minutes ago, Anne-Lise Hansen said:

De som med vitende og vilje bruker denne funksjonen må jo synes det er greit å fremstå som særdeles uhøflig da? 

 

Om man antar at den blir brukt på den måten du beskriver, men igjen; hva skulle trådstarter tjene på det (å ikke se svarene på det han spør om).

 

Jeg skjønner at du ikke liker ignorerfunksjonen, men å kalle de som måtte bruke dette verktøyet til sortering for særdeles uhøflige blir i mine øyne helt feil.

Endret av Espen Tjernshaugen
Fjerning av et øverflødig ord i setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde du svart i mellomtiden. De som blir ignorert er altså de en trådstarter IKKE ønsker svar fra. Hva skal en kalle det for, da?

 

Dette bør alle som velmenende bruker tid for å hjelpe væreklar over på forhånd. Det burde være mulig å gå inn på profilen og finne ut hvilke andre denne personen ikke ønsker svar fra!

 

Jeg fastholder beskrivelsen 'uhøflig'.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, så er vi uenige.

 

Men er du sikker på at det er det som skjer i det eksemplet du lenket til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vet jeg ikke, men siden jeg vet at svarene er lest av trådstarter og siden jeg også har hentet den opp når vedkommende er inne på brukerforumet uten at han ser ut til å respondere, tror jeg kanskje det er ignorering som foregår.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet (ja, det er flere eksempler...) er det veldig synd at dialogen uteblir, siden min familie også har en ane i 1801-tellingen på Hurdal glassverk..  :(

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist om det skulle være slik, for det er virkelig irriterende ikke å få tilbakemelding slik som du opplever nå. Det eneste rådet jeg kan komme på er å ta kontakt på pm eller telefon for å få rede på hvorfor det er blitt slik. Det kan jo hende han har trykket på funksjonen ved en feiltagelse - og hvis det er det som har skjedd så bør funksjonen enten flyttes eller fjernes helt slik at dette ikke blir en gjenganger (for så viktig er ikke den funksjonen for meg).

Endret av Espen Tjernshaugen
La til ordene i parantes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende det er grunnen. Er en blitt 'ignorert' vil en vel heller ikke få sendt PM til 'ignoranten', tror jeg.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen siterte:

15 timer siden, Olaf Larsen skrev:

... , jeg lurer litt på hva som skjer når jeg krysser av for ignorering av den kjente funksjonen Benevninger ??

Espen svarte:

Innlegg hvor den ignorerte brukeren er benevnt med sitt brukernavn vises ikke i debattrådene.

 

Haha, så man skal altså ikke se innlegg hvor vedkommende bare er omtalt, men man får listet opp alle innleggene vedkommende har skrevet??

 

 Ja, ja... Goddag, mann. Økseskaft!

 

Anne-Lise, du vet da fra før at det er noen som bare er sånn!

Endret av Olaf Larsen
Frustrasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Olaf Larsen said:

Haha, så man skal altså ikke se innlegg hvor vedkommende bare er omtalt, men man får listet opp alle innleggene vedkommende har skrevet??

 

 Ja, ja... Goddag, mann. Økseskaft!

 

Man kan velge å unngå se debattinnlegg hvor en ignorert er navngitt ved å huke av for Mentions, og man kan velge å unngå å se debattinnlegg som en ignorert har skrevet ved å huke av for Posts. Man kan huke av for begge i tillegg til ytterligere to valg. Debatter som en ignorert har opprettet blir stående men uten at den ignorertes innlegg i debatten vises, dette siste er jo det som for meg virker meningsløst da det ville vært bedre om en ignorerts opprettede debatter eller tråder var det som ikke ble vist (det er vel her økseskaftet er plassert?), slik at en f. eks kunne sortert vekk debatter fra trådstartere som oppretter debatter som man geografisk ikke har noen interesse av, og det er vel den samme funksjonen som du etterspør i #3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er jeg uenig med deg, Espen T. 

 

Å utelukke temaer fra bestemte geografiske områder forutsetter at folk var stedbundne. Min tippoldefar (morsslekten) vokste opp på Finstad i Øvre Rendal, Hedmark. Han ble lærer i Tingvoll på Nordmøre (og giftet seg med ei fra Oppdal i Sør-Trøndelag som hadde farsslekt fra Bottem, Lesja, og morsslekt fra Sør-Fron, Oppland) og de havnet i Nittedal, han som lærer, kirkesanger og hun som jordmor og min oldefar dro til Aker og begynte å arbeide på Spigerverket.

 

I alle byer finnes mange som kommer fra et annet sted - især etter 1850 og de kan ha kommet langveisfra.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tid tilbake gjorde jeg en annen på forumet oppmerksom på en tråd som omhandlet en slekt i Oslo og Stavanger, for den slekten hadde jamen sin opprinnelse i Øst-Telemark.. Det vises jo ikke umiddelbart når titter på en temaoverskrift.

 

Å utelukke temaer på geografisk grunnlag, vil bare gjøre at en går glipp av mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og hans søskens slekter spenner fra Svarteborg i Bohuslän, Kristiania, Råde, Rygge, Moss i Østfold, Langestrand/Larvik i Vestfold og Hurdal, Akershus (glassblåsere), Drammen, Vestfossen Buskerud, Vang i Valdres, Oppland, Eid i Romsdal, Granvin i Eidfjord, Hardanger, Ulvik i Hordaland, Hamarøy, Sulitjelma og Bodø i Nordland. Min sønns farsslekt tar også med Norderhov på Ringerike og Kirkenes i Finnmark..

.

 

.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Pirker til jeg er fornøyd...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da klar over alt det du nevner her, Anne-Lise, men forskjellige folk har forskjellige prereranser og innfallsvinkler på hva de driver med. Det du skriver her forutsetter at alle bruker forumene på samme måte som deg, og er du sikker på at alle gjør det?

 

Tror neppe at det for meg vil være noe stort tap å slippe debatter som tar for seg geografien nord for Trondheim, og skulle det skje at jeg får interesse for slike temaer så er det jo bare å fjerne ignoreringen samt bruke søkefunksjonene. Jeg ignorerer jo debatter hver eneste dag i forumene allikevel, men du vil altså ikke at jeg skal benytte de tekniske mulighetene som kan brukes til dette.

 

Du skriver at det å utelukke temaer vil gjøre at en går glipp av mye. Det forutsetter at man leser alt og bruker all sin tid på forumet. Min innfallsvinkel er at om man skal lese alt så kaster man bort veldig mye tid på temaer som har liten eller ingen nytteverdi for det man i øyeblikket selv arbeider med - og er det noe man i slektsgranskning ikke får nok av så er det nettopp tid.

 

Det er helt uproblematisk for meg at vi er uenige. Min deltagelse i denne tråden var i utgangspunktet å gi et svar til Olaf på det han etterspurte i #1 og #3, og jeg avslutter her.

 

 

Endret av Espen Tjernshaugen
Fikset en klønete setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Min deltagelse i denne tråden var i utgangspunktet å gi et svar til Olaf på det han etterspurte i #1 og #3, og jeg avslutter her.

Takk Espen, jeg setter pris på dine kommentarer, og forstår det dithen at vi stort sett er enige om at funksjonen har mangler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilnaden på å ignorere debattar og debattantar vert følgjande: Dersom ein vel å ignorere ein brukar som postar mange innlegg frå geografisk "uinteressant" område vil ein heller ikkje få med seg innlegga dersom brukaren evt. kjem så langt at han/ho hoppar over til ei anna side av slekta som har halde til i "interessant" område.

 

Dersom det fyrst skal finnast ein funksjon for ignorering er eg einig i at det må vere trådar oppretta av brukaren som vert ignorerte. Slik denne funksjonen ser ut til å fungere i følgje tidlegare innlegg i denne debatten har den inga meining, og fører i verste fall til at folk aldri får vite om svara som dei har fått i ein tråd.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.