Gå til innhold
Arkivverket

Noen gode råd og tips


Bente Nygård
 Del

Recommended Posts

Hei.

Min far er født på rikshospitalet i 1931 og ble umiddelbart satt bort på et barnehjem antagelig i Jevnaker /Hønefoss området.

vi har navn å fødselsdato på mor og far.

men det er som å lete etter "nåla i høystakken" noe har vi funnet, hun har antagelig reist hjem i gjen til sarpsborg, har funnet et dokument i Thune sorenskriveri sine protokoller at hun inngikk ekteskap i 1940.

det er svært vanskelig å lete etter slekt fram i tid, vi skulle så gjerne funnet slekt på far siden .

har trålet alt av bygdebøker, fotoarkiv og det som er tilgjengelig på nett men intet.

vi bor i Nordnorge så å få sett i kirkebøkerne er vanskelig.

noen som har råd og tips hvordan vi skal lete?

 

mvh

Bente

IMG_6463.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente. Jeg tror du får problemer med årstallet for fødselen. Det er vanligvis 100 års klausul for å finne opplysninger fra kirkebok, og her i forumet er det jo en generell regel om at mulige nålevende ikke skal omtales. Du må nok dessverre kontakte de aktuelle myndighetene direkte for å finne den informasjonen du søker.

Jeg anbefaler deg forøvrig å ta kontakt med Frelsesarmeen, de har et eget kontor for oppsporing av personer tilsvarende ditt tilfelle, og kan helt sikkert hjelpe deg direkte eller veilede deg om hvordan du skal lete videre.

Kom gjerne tilbake med en beskrivelse av hvordan du går fram hvis du lykkes i dine søk, det kan være til stor hjelp for andre i samme situasjon. Jeg håper du finner ham! :-)

 

Redigert: Jeg leste litt for fort, og misforsto nok hvem du leter etter, jeg trodde det var din fars foreldre. Det er litt rart at det ikke står noe om din far i vielsesattesten, ble hun gift med barnefaren?

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Hanna Emilie Bernartsen hos foreldrene i FT1910. Det står en annen fødselsdato enn på vielsesattesten, men FT1910 er notorisk unøyaktig på datoer, så du får forsøke å finne den riktige  ved å henvende deg direkte til prestekontoret. Jeg finner henne ikke som døpt i Halden i 1908, det kan jo hende hun er døpt i Tune der den neste er født, eller i Sarpsborg der de bodde senere.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036334000642

Endret av Olaf Larsen
feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanna Emilie står heller ikke i kirkebøkene for Tune eller Sarpsborg i 1908, med du kan jo lete igjennom de andre bøkene i den nedre delen av Østfold, det var mange delinger av kirkesogn på slutten av 1800-tallet, og folk døpte ikke alltid ungene der de bodde. Jeg fant heller ikke søsteren Else Kristine i kirkeboka for Tune i 1910, i tilfelle søstrene var døpt sammen. Det kan jo teoretisk hende at de tilhørte et annet kirkesamfunn, men i FT1910 er det markert s for statskirken i rubrikken for Trossamfunn på begge foreldrene.

https://arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Kirkeboeker/Soknehistorikk/OEstfold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spekulasjon: Kan det tenkes at Hanna Emilie oppholdt seg i Sverige i krigsårene? Moren Johanna Fredrikke var jo svensk, så hvis du kan finne hennes opprinnelse, så kan det hende du kan finne ut om  Hanna Emilie oppholdt seg på hjemstedet hennes under krigen.

Endret av Olaf Larsen
feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Hei Bente. Jeg tror du får problemer med årstallet for fødselen. Det er vanligvis 100 års klausul for å finne opplysninger fra kirkebok, og her i forumet er det jo en generell regel om at mulige nålevende ikke skal omtales. Du må nok dessverre kontakte de aktuelle myndighetene direkte for å finne den informasjonen du søker.

Jeg anbefaler deg forøvrig å ta kontakt med Frelsesarmeen, de har et eget kontor for oppsporing av personer tilsvarende ditt tilfelle, og kan helt sikkert hjelpe deg direkte eller veilede deg om hvordan du skal lete videre.

Kom gjerne tilbake med en beskrivelse av hvordan du går fram hvis du lykkes i dine søk, det kan være til stor hjelp for andre i samme situasjon. Jeg håper du finner ham! :-)

 

Redigert: Jeg leste litt for fort, og misforsto nok hvem du leter etter, jeg trodde det var din fars foreldre. Det er litt rart at det ikke står noe om din far i vielsesattesten, ble hun gift med barnefaren?

Hei. Og takk for svar.

 

min far ble satt bort på et barnehjem rett etter fødsel, sammen med to eldre søsken.

vi har fått fødselsmeldingennfra rikshospitalet , og domen på farskapssaken fra Oslo byarkiv.

der sto navn og fødselsdato på begge foreldre.

min far har alldri møtt sin mor.

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Litt spekulasjon: Kan det tenkes at Hanna Emilie oppholdt seg i Sverige i krigsårene? Moren Johanna Fredrikke var jo svensk, så hvis du kan finne hennes opprinnelse, så kan det hende du kan finne ut om  Hanna Emilie oppholdt seg på hjemstedet hennes under krigen.

Vi har funnet Johanna og hennes mann Edvard. Fødselsdatoen på Hanna Emilie er feil i denne tellingen.

har funnet flere feil i folketellinger, på stavemåte av navn og feile fødselsdato.

tusen takk for svar

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kontaktet di forskjellige Historie lagene i sarpsborg.

dem er meget hjelpsom, så er tent et lite håp.

 

mvh

Bente

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Hanna Emilie står heller ikke i kirkebøkene for Tune eller Sarpsborg i 1908, med du kan jo lete igjennom de andre bøkene i den nedre delen av Østfold, det var mange delinger av kirkesogn på slutten av 1800-tallet, og folk døpte ikke alltid ungene der de bodde. Jeg fant heller ikke søsteren Else Kristine i kirkeboka for Tune i 1910, i tilfelle søstrene var døpt sammen. Det kan jo teoretisk hende at de tilhørte et annet kirkesamfunn, men i FT1910 er det markert s for statskirken i rubrikken for Trossamfunn på begge foreldrene.

https://arkivverket.no/arkivverket/Bruk-arkivet/Slekt/Kirkeboeker/Soknehistorikk/OEstfold

Hun er født i Fredrikshald. Noen av søskene i Borge, noen i Tune så det må ha vært mye sammenslåing av kommuner og Sogn i den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil familie.  

Har funnet dem i fra folketellingen 1910, men mye feil på datoer og stavemåte på navn.

Dem skriver Bernhardsen med h, det gjøres ikke i folketellingen fra 1910, det er også feil på Hanna Emilies fødselsdato i den tellingen

IMG_6362.PNG

Endret av Bente Nygård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bente Nygård said:

Feil familie.  

Har funnet dem i fra folketellingen 1910, men mye feil på datoer og stavemåte på navn.

Dem skriver Bernhardsen med h, det gjøres ikke i folketellingen fra 1910, det er også feil på Hanna Emilies fødselsdato i den tellingen

 

Jeg tror ikke du skal feste deg for mye ved stavemåten, da det kan være svært forskjellige i tellingene.

Se på dåpen til sønnen Kristian i Tune 1896 (nr, 75)

 

Sønnen Bjarne f. 11/5 1898,  døpt i Tune 7/8 1898

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cathrin Jegersberg skrev:

 

Jeg tror ikke du skalle feste deg for mye ved stavemåten, da de kan være svært forskjellige i tellingene.

Se på dåpen til sønnen Kristian i Tune 1896 (nr, 75)

 

Sønnen Bjarne f. 11/5 1898,  døpt i Tune 7/8 1898

Tusen takk, viste ikke om Kristian .

dere er bare så hjelpsomme.

 

mvh

Bente

53 minutter siden, Carsten Schanche skrev:

Konf. til Hanna Emilie i Tune

 

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0004: Klokkerbok nr. I 4, 1919-1928, s. 252-253
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060511080411

 

 

53 minutter siden, Carsten Schanche skrev:

Konf. til Hanna Emilie i Tune

 

SAO, Tune prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0004: Klokkerbok nr. I 4, 1919-1928, s. 252-253
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060511080411

 

Dere er så hjelpsomme , tusen takk.

 

mvh

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstår på ditt første innlegg, så er du interessert i etterkommere ikke forfedre.

Ingen enkel sak.

Ektemann til Hanna Emilie, Helge Pettersen er i FT 1910 Skjeberg. https://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036341006210

Foreldre og en bror til Helge er gravlagt i Ingedal, Sarpsborg (dobbeltklikk på lenken) http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3265238

Du kan prøve å ringe kirkevergen ang. opplysninger om hvem som har gravfeste.

Kanskje du kommer i kontakt med deres etterkommere, som kan gi deg flere opplysninger om Hanna Emilie. ( Håper ikke jeg har misforstått helt)

 

Endret av Cathrin Jegersberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathrin, bra jobba, FT1900 fant jeg ikke!

Bente, jeg er helt enig med andre her; ikke bry deg så mye om stavemåter og fødselsdatoer i folketellinger. Se på hele familien i FT1910 og i FT1900, så er jo navnene og aldrene på personene noenlunde identiske. Med slike navn, skal det mye til at du finner to familier som er så like innenfor et lite område. Det er tydelig at Johanna Fredrikke ble kalt Hanna til hverdags. Jeg fant sjøl engang omsider barnet til en Ragnhild, hun kaltes da Nilla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Carsten Schanche skrev:

Jeg forstår det slik at du vet navn og f.data på din fars far. Kan du dele det med oss?

 

Min fars far Heter Harald Pedersen

født 29.10.1899

død Ullevål sykehus 31.05.1932.

 Han har jeg ikke klart å spore noen plasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Olaf Larsen skrev:

Cathrin, bra jobba, FT1900 fant jeg ikke!

Bente, jeg er helt enig med andre her; ikke bry deg så mye om stavemåter og fødselsdatoer i folketellinger. Se på hele familien i FT1910 og i FT1900, så er jo navnene og aldrene på personene noenlunde identiske. Med slike navn, skal det mye til at du finner to familier som er så like innenfor et lite område. Det er tydelig at Johanna Fredrikke ble kalt Hanna til hverdags. Jeg fant sjøl engang omsider barnet til en Ragnhild, hun kaltes da Nilla!

Er så redd noe skal bli feil, å havne galt avsted. 

Johannas datter Hanna har jeg funnet ut brukte navnet Eli Nygård på 30 tallet.

blant annet er farskaps papirene til min far signert med Hennes fulle navn, men strek under Eli og Nygård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Er så redd noe skal bli feil, å havne galt avsted. 

Jeg tror Cathrine har holdt på i mange år, sjøl har jeg holdt på med slektsforsking i 20-30 år, Carsten Schanche er gjenferdet etter en som har holdt på minst hundre års tid ( :-) ). Jeg kan forsikre deg om at vi hadde reagert og advart deg om feil hvis vi hadde sett det.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.