Gå til innhold
Arkivverket

Sølvverket i Kongsberg


Solveig Glesaaen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter en Anton Pedersen som påstås å være født omkring 1756 på Indset i Elverum, og som etter sigende skal ha vært skriver på Sølvverket i Kongsberg en gan mellom 1770 og 1781. Etter det som blir fortalt (udokumentert) skal han ha endret sitt navn til Anton Berg og reist til Danmark, der han ble gift 30. mars 1781 i Trinitatis menighet i København med Anne Margrethe Abrahamsdatter Raff, født ca 1758 (dokumentert). Jeg finner ingen dåpsinnførsel eller konfirmasjonsinnførsel på Anton Pedersen i Elverum omkring hans dåps- eller konfirmasjonsalder.

Spørsmålet mitt blir om det finnes dokumenter fra Sølvverket på Kongsberg som i tidsrommet omkring 1770 - 1781 kan inneholde navnet Anton Pedersen/Indset/Berg fra Elverum, og dermed indikere en identitet på mannen.

Takknemlig for alt som kan føre til identifisering av Anton.

mvh Solveig Glesaaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forskjellige jernverkene rundt om i landet , samt Sølvverket hadde egne lokale manntall. Utenom de landsdekkende.

Og alt arkivmateriale vedr. Sølvverket befinner seg på arkivet på Kongsberg. Arkivportalen er et greit hjelpemiddel

for å prøve å finne ut hva de har i hyllene der. Jeg foreslår at du tar en titt, og prøver å finne et manntall f.eks som dekker den perioden du er ute etter.

 http://www.arkivportalen.no/side/sok/avansert;jsessionid=yhoURxYhzjDda60EZtNtdvU+?enkeltSok=true&sokeVerdi=Kongsberg+sølvverk&side=1

 

Lykke til :)

 

Mvh

Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Solveig Glesaaen

 

Hovedarkivene etter Kongsberg sølvverk befinner seg ved Riksarkivet, og dette er materiale du kan undersøke på lesesalen deres. Statsarkivet i Kongsberg har ikke mye materiale etter sølvverket. I tillegg har vi kopi av noen manntall for sølvverket på lesesalen vår, disse er fra 1765, 1792 og 1858.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for opplysende svar!

Da ser jeg at det det blir en tur til Riksarkivet :-)

Vennlig hilsen Solveig Glesaaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei!

Så skjedde det at da jeg skulle lese dokumentene på Riksarkivet under Slektsforskerdagen 2017 hadde de nettopp sendt dette arkivet tilbake til Kongsberg. Jeg lurer derfor på om det er noen som har anledning til og vil være brydd med å hjelpe meg å se etter en Anton Pedersen/Berg/Indset i:

Arkiv EA-3135 Kongsberg Sølvverk (1623-1805), serie Dia - Manntall inneholder tre pakker med manntall, blant annet pakke nr. 1: Manntallslister (1687-1783).

Takknemlig for all hjelp!

Vennlig hilsen Solveig Glesaaen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.