Gå til innhold
Arkivverket

Margrete Torsdatter, Norderhov 1823


Tore Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Hun er født 16. januar 1823 som "uægte"  datter av ungkarl Tosten Larsen Borgerrudeie og pige Kari Jacobsdatter Bergeie på Sokna, Lunder sogn. Klokkeren føyer til at dette er hans 3. og hennes 2. leiermål.

Jeg finner henne igjen i 1841, denne gang som konfirmant i Lunder kirke. Hun kalles da Torsdatter. Så finner jeg verken henne eller faren igjen.

Denne Margrete er min oldefars tante. 

Er det noen som vet noe mer om henne? Hilsen Tore Bjølgerud

URN-NBN-no-a1450-kb20070314610522.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Astrid. Jeg synes jeg har trålet kirkebøkene på kryss og tvers uten å finne noe. Men nå ser jeg Margrethes navn flere steder, hun er fadder flere ganger. Det var voldsom så stor utvandring det var fra Sokna til Sverige. Har noen forsket i denne utvandringen? Kanskje de utvandret til Amerika via en svensk havn?

Margrethes mor Kari Jacobsdatter dør i Bjerkeeie i 1874, og Margrethes halvsøster Maria Gudbrandsdatter, som flyttet hjem til moren etter en skilsmisse, dør på Rosenlund (det er kanskje Bjerkeeie?) i 1876. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/8529/84910/28

 

Kan det være "vår mann", Tosten Larsen Gaardhammer, som giftet seg i hovedkirken (Norderhov) 21. mai 1823 med Guri Thorsdatter Gaardhammer, nr. 26??

Såvidt jeg kan skjønne, ble barna deres døpt i Lunder, og de bodde på flere steder, f.eks. på Ødegaardseie da Anne døpes i juni 1826 og Bergseie i 1835 (Ole) og

1837 (Olia).  De fikk mange barn og jeg har ikke sjekket dåpen til alle.  Okke som, du kan jo sjekke opp denne brudgommen.....

NB: jeg ble også veldig nysgjerrig på alle som reiste fra Sokna til sverige i 1857.  Kanskje noe lokalkjente leser debatten og gir oss et tips,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Astrid. Jeg skal sjekke han og barna ut. I dåpen til Margrethe står det en tilføyelse i kirkeboka som jeg ikke forstår. Jeg ser det gjelder foreldrenes leiermål, men det står mer, muligens om faren. Jeg ser ellers at Margrethe kalles Helgesdatter noen steder, og fant ut, via dine opplysninger, at hennes mor Kari giftet seg 39 år gammel med 55 år gamle Helge Hansen. Margrethe fikk en sønn i 1843 før hun giftet seg, som hun oppkalte etter stefaren Helge. Han ble med henne og resten av familien til Sverige. Jeg skulle også ønske at noen fra Sokna kunne si noe om utvandringen derfra til Sverige. Hilsen ToreURN-NBN-no-a1450-kb20070314620461.thumb.jpg.b6fddabadc2f629ff1df7e8f5efff475.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det står noe om at han skal gifte seg med en annen (og det passer jo bra med vielsen i mai, jfr. innlegg 6).

Du kan be om hjelp til tyding av det som står i Tyding av skannede kilder.  

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo virke som du har funnet rett Tosten, Astrid.

I et innlegg på dis Norges slektsforum med spørsmål og svar fra Norderhov fant jeg at General Gram på Ask gods kjøpte skogseiendom i Sverige i 1850-årene. Han tok med seg arbeidere fra Ringerike og Sognedalen  dit. Noen ble der, noen kom tilbake. Kilde er slektsgransker Erling Bjørke, ca 1950. Det står ikke hvor i Sverige, men den som stiller spørsmål til slektsforumet, nevner Ramsele, Ångermanland.

Så kanskje dette forklarer hvorfor Margrethe og familien dro til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så opptatt av utvandringen fra Norderhov til Sverige i 1857 at jeg gjorde en opptelling fra Norderhov kirkebok. Hele 51 personer utvandret til Sverige dette året fra Norderhov. Fra andre kilder vet jeg at utvandringen skjedde til Ramsele i Ångermannland. Dette er i de endeløse storskogdistriktene i Indre Sverige ved Innlandsvægen, der eieren av Ask gods hadde kjøpt skogeiendommer. Han tok med arbeidskraft fra hjembygda. Jeg ser at i 1864 vender et av parene tilbake fra Sverige til Sognedalen med 2 barn. Hilsen Tore Bjølgerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.