Gå til innhold
Arkivverket

Tvangsauksjon - Hva skjer etterpå?


Recommended Posts

Jeg har funnet en notis i Adresseavisen fra 1915 om tvangsauksjon. Det gjelder mislighold av en obligasjon ifbm bortfesting av en eiendom. Festehaver har tatt opp lån og pantsatt eiendom og bygninger. Jeg har funnet både selve festeavtalen og selve pantsettelsen i pantebok for Stjør- og Verdalen sorenskriveri. Festeavtalen og pantsettelsen er fra 1906. Notisen om tvangsauksjon er rykket inn av lensmannen i Leksvik. 

Jeg har prøvd å finne dokumenter som omhandlet tvangsauksjonen, men finner ingenting. Jeg lurer på ting som: Ble tvangsauksjonen avholdt? Hvem kjøpte det som ble auksjonert bort? Fikk banken pengene sine? Hva skjedde med festehaver. Skrev lensmannen referat fra auksjonen etc

Endret av Geir Maribu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet videre med denne saken. Sakte men sikkert har jeg søkt etter dokumenter på nett (og lært en masse underveis) og har funnet auksjonsprotokoller. I mitt tilfelle var det under Stjør- og Verdalen sorenskriveri. Disse er ikke digitalisert så da måtte jeg "laste" disse opp på tralle (første gang jeg prøver). Så i dag har jeg vært på Riksarkivet Dora i Trondheim og fått utlevert materialet jeg lastet opp på tralla. Auksjonsprotokollene inneholdt kun det samme som jeg fant i Adresseavisen, altså en referanse til at det skulle avholdes tvangsauksjon. Intet referat fra tvangsauksjon var å finne.

Men jeg hadde bestilt mer, nemlig auksjonsdokumenter fra Leksviken lensmannskontor. Og der fikk jeg treff. To ganger hadde lensmannen avholdt tvangsauksjon på kontoret sitt. Men det kom ingen bud noen av gangene. Dokumentet dette stod i var kun et ark og to der lensmannen sendte inn oppgjør for auksjonene kvartalsvis til Sorenskriveren. Oppgjøret gjaldt salær, utgift til plakater pluss noe til lensmannen.

Så da er jeg i mål. Husebygningene det var snakk om ble ikke solgt. Om dette skyldes at de ikke var interessante nok (ja de måtte flyttes dersom de ble solgt) eller om det var lokal solidaritet og medfølelse vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.