Gå til innhold
Arkivverket
Tove Carlsen

Abel Pedersen i Vågan, Lofoten

Recommended Posts

Tove Carlsen

Er det noen som har opplysninger om Abel Pedersen fra Vågan, Lofoten? Han er far til Pernelle Abelsdatter f. 1808 I Vågan, som har sønnen Johan Tanke Jensen f. 1844 I Ørevaag, med Jens Philip ChristophersenTanke fra Mornes, Gildeskål. Ved ekteskap nr 2 til Pernelle, den 16 aug 1848, der hun gifter seg med Ole Johsen f. 1816 i Evje, Bodø, står faren oppført som husmann Abel Pedersen. Bruden står notert som født i Præstskeen. I Innrulleringsmantallet 1806 bor Abel Pedersen i Præstskeen, så dette må være samme person. Han er 49 år og født i Nesna Fjerdning - dvs i 1757. Jeg fant ingen ved det navn i Nesna 1759-61.

Samtidig er det en Abel Pedersen gift med Ane Helena Hansdatter i Ørsnes i Folketellingen 1801. De har 2 døtre. Er dette samme Abel Pedersen? Noen som vet noe mer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lise Hovdal

Jeg har avskrift av skifter for Nesna 1780-1810 av Svein Edvardsen, og jeg finner iallefall en god kandidat der. I 1804 var det skifte etter Abel Abelsen

Rixen, og ektefelle var Malena Jacobsdatter. Ellers arvet hans søsken:

-Broren Peder Abelsen som var død og etterlot seg barn: Abel Pedersen som var barn av Peder i Lofoten. Berete Pedersdatter. Paulina Pedersdatter

-Broren Ole Abelsen som var død og hadde bodd i Breistrand. Hans barn: Paul som var død, Ole som var død(begge hadde barn som ikke nevnes), og så

var det Hans som levde

Så finner jeg at det var skifte i 1798 på Peder Abelsen i Mochelbostad i 1798, og hans igjenlevende enke var Maren Olsdatter. Hans barn fra 1.ekteskap:

-Peder Abelsen 37 år, men det står ikke noe om hvor han var(skulle stemme så noenlunde alderesmessig og født ca 1761) 

-Paulina Pedersdatter gift med Jacob Andersen Herseth

-Berethe Pedersdatter gift med Knud Joensen Nesna

-Kierstina Pedersdatter gift med Ingebrigt Jacobsen Flostrand 

Prøver meg på lenke til skifte fra protokollen på Digitalarkivet: 

https://media.digitalarkivet.no/view/24905/11?indexing=

Forsøker også på lenke til skiftet i 1804 etter Abel Abelsen Rixen(mulig farbror av din forfar Abel Pedersen): 

https://media.digitalarkivet.no/view/24908/311?indexing=

Det er også skifte etter Abel Pedersens mor Anna Jacobsdatter i Mochelbostad i 1789. Tar med bare lenke til dette: 

https://media.digitalarkivet.no/view/24895/233?indexing=

Jeg tror jeg kan ha funnet riktig Abel, men vet ikke helt hvordan vi skal få bevis

Endret av Anne Lise Hovdal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove Carlsen

Hei, dette var jammen rett på spikeren. Jeg tror sannelig du har funnet riktig person! Og jeg som har lett og lett, så disse opplysningene var jeg glad for å få. Jeg har lest i lenkene, så godt det lot seg gjøre - er ikke så veldig vant med skifter, men kan ikke få det til å bli annerledes enn at denne Abel Pedersen, som er 37 år i 1798 og gift i Lofoten, og er sønn av Peder Abelsen d. 1798 - må være den samme som  "min" Abel Pedersen i Vågan i Lofoten - f. ca 1760 i Nesna fjerding. I folketellingen 1801, finnes det bare èn Abel Pedersen i Lofoten,  på gården Ørsnes i Vågan, hvor min tiptip-oldemor Pernelle Abelsdatter er født. Og han skal være født i 1760.

Nå skal jeg saumfare kirkebøkene og se om jeg finner mer dokumentasjon, men dette var altså til stor hjelp, så tusen takk! På Deickmanske bibliotek i Oslo, i bygdebokavdelingen fant jeg som snarest en liten bygdebok fra Nesna - som jeg også skal studere nærmere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Lise Hovdal

Bare moro å kunne hjelpe. Jeg har bygdebok for Nesna før 1801, og der er det ikke mye å finne. Det kan jo stå noe i bygdeboka for etter 1801 hvis det er den

du har

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tove Carlsen

Det var nok den førstnevnte jeg tenkte på - vel, da får jeg saumfare kirkebker i stedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive