Gå til innhold
Arkivverket

Skanning av gamle negativer, slides og film


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har skannet mange av mine gamle bilder både for å få bedre oversikt og sikkerhet, men også for å ha dem lettere tilgjengelig på pc, ipad osv.

 

Imidlertid så møter jeg "veggen" når det gjelder skanning av eldre negativer.  Vedlagte bilde viser to typer. Den med hulling på begge sider var vanlig fra 1978-79 og går greit med min Canon Picma MP980, men den andre typen negativ som er fra 1978 og eldre klarer ikke min Canon. Jeg har forsøkt å sjekke ut andre typer som er til salgs idag om de kan klare skanning av den gamle filmtypen, men hittil med negativt resultat.  Derfor prøver jeg her og antar at andre kan ha hatt samme problem og kanskje funnet løsningen - som de vil dele meg meg og andre her på forumet.

IMG.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har epson Perfection V700 og den takler mange varianter, også disse.

Men koster litt mer enn de minste.

Da får du med ulike rammer som passer til ulike filmformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Jarl V. Erichsen skrev:

Jeg har epson Perfection V700 og den takler mange varianter, også disse.

Men koster litt mer enn de minste.

Da får du med ulike rammer som passer til ulike filmformat.

 

https://www.prisguide.no/produkt/epson-perfection-v700-photo-42477

Takk for svar, men denne blir for kostbar for meg når jeg har en utmerket skanner til alt annet fra før.

 

Jeg håper det finnes rimeligere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Canon 9000F som klarer begge disse. Min gamle 8800 klarte ikke det. Prisen ligger rundt kr.1900. Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for denne opplysningen, Johan Arthur.

 

Jeg har nå kontaktet Canon igjen som først var negativ og sa at ingen Canon taklet den gamle filmvarianten, men med denne opplysningen fra deg så vil de se på saken igjen og sende den oppover i systemet og gi meg svar etterhvert.  Forhåpentligvis trengs det bare en "app".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forfjor leia eg arbeidet med digitalisering av lokalhistorisk biletsamling i kommunen der eg var tilsett som biblioteksjef (er no pensjonist), under vegleiing av fotovernavd. i Hordaland fylkeskommune. Ein fotograf gjorde sjølve jobben. Til arbeidet brukte me Epson Perfection V600 - den tar "alt" av negativremser, glassplater, smalfilm osv. Då fotografen slutta av prosjektet sendte ho meg flg. vegleiing som eg legg ved her, om nokon kan ha nytte av den. 
 

Tips til scanning.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv en del slike negativer tatt med ett Kodak Instamatic kamera og med den medfølgende programvaren -  så gikk det fint å sette rammer rundt de bildene en ville skanne - noe som ikke gikk med den forrige versjonen av Canon jeg brukte. Har du prøvd med Silver Fast programvaren?Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket litt videre.  Elite Foto kan gjøre jobben, men de tar kr. 15,- pr. bilde og da er jeg nesten oppe i en ny skanner.

 

Canon har gitt meg tilbakemelding og sier de har en mulig løsning noe som vi skal samarbeide om til mandag. Imidlertid har jeg selv eksperimentert videre selv og har faktisk klart å få digitalisert noen få bilder rimelig bra dog litt amputert i høyden, men det gjør ikke så mye. Det skyldes nok at programvaren baserer seg på høyden til de nyere negativene. Det som imidlertid er det største problemet jeg står overfor er at bare klarer å plassere ett og ett bilde ad gangen, dvs. bare ett bilde i en remse ligger ideelt slik at jeg får 94-95 % av bildet scannet. Da det er 4 bilder i en remse og en samtidig må være pinlig nøyaktig med hvor bildet ligger på platen, må jeg få laget meg en ramme som gjør plasseringen av bildet korrekt.

Jeg er litt spent på Canon om de har en annen løsning enn den jeg selv har funnet ut og kommer tilbake senere med hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at de jeg skannet er kuttet litt i høyden og der var det heldigvis stort sett blå himmel. Jeg måtte tidligere ta og klippe opp to og to og på den måten fikse dette, men på 9000F gikk det an å stille inn slik at jeg kunne ta hele remsen, men med litt kutt i høyden. Med SilverFast programvare kan du også velge den filmtypen du skal skanne. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skannet ca 30 bilder med min gamle Canon MP980 skanner med rimelig godt resultat. Jeg bruker ytterdelen av filmskannerrammen og plasserer bare remsen korrekt.  Det er kun mulig å få riktig plassering på ett og ett bilde ad gangen. Skannerdriveren inntilles på avansert modus, brukerdefinert, 35 mm negativ film, 2400 ppt og alle korrigeringer på høy. Utskriftsstørrelse fleksibel. Forhåndsvisning først går raskt og gir kontroll på at bildet som skal skannes ligger riktig. Velger deretter hvor mye av bildet som skal skannes og slipper derved å klippe i ettertid. Skannetid pr. bilde ca 3 min, men med tilpasning etc. regner jeg 5 min. Godt at jeg har god tid. Skanneren kan bruke 4800 ppt (og 1200), men på pc-skjerm på 24 tommer ser bildene med 2400 ppt helt OK ut.

 

Jeg har derfor avblåst videre hjelp fra Canon da dette ser ut til å være omtrent den samme løsning de ville hjelpe meg med. Da bildene er firkantet og litt høyere enn de i nyere film kuttes det litt i høyden. Jeg kan selv vurdere om jeg vil miste noe øverst eller nederst hver gang. Det dreier seg om 5-6 % og det kan jeg leve med.

 

Jeg ser også at de bildene jeg har på papirkopier fra de samme filmene er av meget dårligere kvalitet og ofte bleket av tidens tann til tross for at de har vært i album.

 

Da anser jeg saken som løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erfarer nå at skanning av nyere bilder, dvs. etter ca. 1985 faktisk får bedre kvalitet hvis jeg skanner fra papirkopi og ikke fra filmstripe. Det skyldes både at jeg ikke oppnår tilstrekkelig fin kvalitet med skanning fra filmen selv med høyeste oppløsning 4800 ppt, mens gode papirkopier i størrelse 15x10 med skanning på 1200 ppt og at det minste støvkorn på filmen blir stort på skannet bilde. Jeg skanner derfor om igjen en del av bildene fra filmstriper.

 

Dette gjelder altså min Canon MP980. En annen skanner kan gi andre resultater, men det er jo slik at hvis en skanner et lite bilde fra film på 3,7x2,3 cm mot alternativet fra papir 15x10 cm så kreves det ekstremt høy oppløsning på filmskanningen for å få like godt resultat - basert på at papirbildene er av veldig god kvalitet.

 

Skanning fra bilder er imidlertid ikke like bra på bilder fra før 1978 (de firkantede bildene) trolig fordi papirbildene er av vesentlig dårligere kvalitet. Her er filmen bedre.

 

Til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøv følgende tips for å fikse problemet ditt. Om nødvendig kan du også bruke Canon MP980 Manual for å få hjelp:
Tilbakestill skriveren.
Start skriveren på nytt.
Bruk passende skriverdrivere.
Skannerdriverne dine skal oppdateres.
Kontakt Canon-eksperter for hjelp.
Canon OS versjon kompatible drivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.