Gå til innhold
Arkivverket

Niels Olsen, Buskerud - Enger, Sylling eller Modum


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Er på jakt etter fødsel og foreldre til Nils Olsen, la ut en link til Modum, men har funnet en i Lier, Sylling, Buskerud også.

Ved FT 1801 Buskerud, Lier, Sylling finner vi han som ug. 37 år, går i dagleie, gevorben på Hørte hovedgård dvs. f. ca 1764

 

Ved hans første datter, Maria,dpt. 9.8.1795 Sylling, Lier, mor Marte Olsdtr. Linneberget, står han som Nils Olsen gevorben Enger

2. barn :Anders f. 4.3.1804 Boreberg, dpt 9.3.1804 Sylling, mor TAbita Andersdtr. f. Hole, far: udtient gevorben soldat omvandred i bøygden og sover hertil Nils Olsen

3. barn Rasmus dpt. 14.9.1806 Sylling, mor Inger Kristensdtr., far: Nils Olsen dragon før, udtient gevorben soldat

4.barn: Christen dpt. 12. juni 1808 Sylling f. på Berg gård Modum, mor Inger Kristensdtr., Mehren, far: ungkarl Nils Olsen dragon, omvandrende betler

 

Ved hans død i Sylling 16.2.1737 står det at han er 80 år, dvs. født ca 1757.

 

Har gått igjennom kirkebøkene for Lier fra 1755 og frem til den jeg fant i 1763, og ikke funnet noen andre som passer.

Har ikke gått igjennom andre enn den jeg la ut på Modum (har fått oppgitt at han er født 21.2.1762 i Modum?????)

Lurer på hva som kan være rett. Det ser jo ut som han var i Sylling hele sitt voksne liv, og tror Enger finnes både i Sylling og Modum

 

Dette innlegget ligger kanskje feil, skulle kanskje vært i brukernes eget forum,  men lurer på om noen kan tyde det som står i kirkeboken

Lier kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1749-1764, s. 523-524

https://media.digitalarkivet.no/view/8437/267

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det er jeg som har surret, selvfølgelig må jeg lete etter en sønn som heter Nils og ikke Ole. Faren skal hete Ole

Har kanskje gjort det samme når jeg har bedt om tyding av kirkebok fra Modum også, må sjekke det, har tydelig vært helt på viddene

Men uansett, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.