Gå til innhold
Arkivverket

Når blir ekteskapsbevillinger for Bergen Stift lagt ut i forumet?


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Når blir ekteskapsbevillinger for Bergen Stift lagt ut her i forumet. Ser at det er mulig nå også, men mangler det viktigste;  opplysninger om hvordan personene er beslektet. Det kan være til god hjelp for å enten for å bekrefte at slektsgransking er korrekt utført, eller det motsatte. Kan også være til hjelp for å finne slekt lengre bakover på linjer. 

 

Vh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente Digitalarkivet, ja register er det, men står ikke noe om hvordan personene er i slekt, men det kommer vel senere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ein kode under "merknader", som ser ut til å vere identisk med koden under "årsak" i "gamle" Digitalarkivet: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ektebevi&metanr=48

 

Det som manglar i den nye løysinga er dokumentasjonen, der det står kva desse forkortingane betyr. Eg må inrømme at eg har problem med å finne dokumentasjonen til dei ulike databasane i "nye" Digitalarkivet. Det er vel kanskje eg som ikkje er flink nok til å leite, men dette var etter mi meining mykje enklare før då ein berre kunne trykkje på knappen "Dokumentasjon". Eg håpar at dette er noko som ein tenkjer over når grensesnittet skal fornyast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsak (merknad): EF fortel jo lite, eller ingenting. Kjem på EF= Fellesmarkedet, når eg ser det (seinare EU).  Det som står i orginaldokumenta (der det eksisterer) om personane er beslekta i 2. eller 3. ledd eller liknande. Viss dette kjem på plass, så kan folk finna det sjølve, og sleppa spørja, og det blir mindre arbeid for dei tilsette i arkiva. Men det kjem vel på plass etter kvart, får me tru og håpa på. Til den tid får me vel spørja, når det er nokre få personer me vil ha svar om. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke fått over dokumentasjonen og det var ikke bra. Jeg ser også at vi med fordel kan legge til betydningen for koden sammen med koden, så slipper man å måtte slå opp i dokumentasjonen. Vi skal fikse.

 

Hva gjelder manglende synlighet for dokumentasjon så er det noe vi ønsker å rette på, men om vi rekker det til lansering av nye nettsider tviler jeg på. Men det betyr ikke at det ikke vil komme forbedringer etterhvert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det står nøyaktig slektskap i originaldokumenta er vel dette ikkje teke med ved registreringa av databasen. Det er i så fall synd at dette ikkje er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.