Gå til innhold
Arkivverket

Niels Olsen, Buskerud - Enger, Sylling eller Modum


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Ser fra tidligere at presten syntes det var veldig viktig å nevne antall leiemål, og der som barnet var "uekte" så ble det skrevet med store bokstever.

Om det er bare en tilfeldighet eller ikke, så synes jeg skriften var spesielt uleselig ved dåpen til "ueklte" barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo også merke seg at det er kvinnen som "begaar" leiermaal, ikke mannen ;)

(Selv om har også blir straffet forsåvidt...)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har sett om jeg kunne finne noe mer om Mari Nielsdatter

Fant en konfirmert i Sylling 1814, 16 år, det stemmer jo ikke helt med alderen, hun er jo født i 1795, så da er hun jo 19 år i1814

nr. 62

https://media.digitalarkivet.no/view/8440/271

 

Fant også en Mari Nielsdatter død i Frogner 27. juli 1796, 1 år gammel

Marte Olsdatter Svangssrandens(?) pigebørn, Mari Nielsdatter, 1 år, dette passer vel bedre, selv om det er i Frogner. Er ikke lokalkjent så vet ikke avstander, men dersom Marte også var omvandrende betlerske!!!!

nr. 62

https://media.digitalarkivet.no/view/8440/186

 

Endret av Inger Lise Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk og søkte på Enger, Lier på Google. Har ikke hatt tid til å lese det ennå, men fant Svangstrand under Vestre Enger, så da stemmer det sikkert med at Niels Olsens datter Mari Nielsdatter døde 1 år gammel. Ser ikke ut som det jeg la ut om hennes død er kommet med. Prøver å legge ut linken igjen

https://media.digitalarkivet.no/view/8440/186

 

Den var visst der alikevel

Endret av Inger Lise Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at du har funnet begravelsen til Niels Olsens datter.  De to sønnene han fikk med Inger døde også som små:  

uekte barn Rasmus Nils. død på Røyne, 2 mndr. gammel.  Begravd i Sylling 26. oktober 1806.  (Min ane, Eli Uldrichsdatter Solberg, var forresten fadder i dåpen hans).  

Christen Niels. Mehreneie ble begravd i Sylling 6 måneder gammel 31. desember 1808.

Så var det bare Anders som levde opp???

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser sånn ut ja, har du noen formening om hvordan han kan ha kommet "så langt hjemmefra"

Da får jeg se litt nærmere på Enger for å se om jeg kan finne Niels Olsen

Synes jo det er litt av et sammentreff at hans datter døde der han kanskje er født  - eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oppklaring: (Min) kilde i Eiker har kun opplyst på forespørsel at det fantes en Nils Olsen f. 21. februar 1762 på Enger i Modum. Av foreldrene Ole Nilsen og Pernille Andersdatter. Han har ingen annen info. om denne Nils, og dermed heller ikke kobling til "vår" Nils i Sylling.
Dette er sannsynligvis et blindspor, da det finnes Enger eie i Sylling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en Ole Nielsen Enger død 18.9.1763, Grønbek, Lier, 68 år, forstår ikke alt

https://media.digitalarkivet.no/view/8437/292

Men OLe Nielsen Enger, Modums kone, Pernille Andersdatter døde 1764, så da levde vel Ole Nielsen, Enger, Modum, han  er ikke å finne i Modum etter konens død

 

Iflg. opplysninger som er kommet frem her tidligere så døde Ole Nielsen Enger, Lier 20.3.1785, 69 år, så hvem kan da denne Ole Nielsen Enger være

 

Når det gjelder Ole Nielsen Enger, Lier, står det (etter sånn jeg har forstått det) at hans første kone, Helvig Andersdatter, var fra Enger Ejet. Hans andre kone, Ingeborg Hansdatter,, som han fikk sønnen Niels med f. 25.2.1759, var  fra Solberg Ejet, og hans tredje kone, Berte Gulbrandsdatter fra Enger Ejet.

Har sett på Enger på Google,  fant ikke Ole Nielsen, men ser ut som mange av de som bodde der også hadde tilhørighet til Solberg

 

Når jeg ser på fadderne til Anders Nielsen f. 4.3.1804, dpt. 9.3.1804, sønn av Niels Olsen og Tabitha Andersdatter, igjen så ser jeg at de fleste fadderne er fra Solberg ; Marthe Kristoffersdatter Solberg, Ane Nilsdatter ibid, Johanne Torstensdatter ibid, Gulbrand Gundersen

 

Da Niels Olsens datter, Maria, døde, står moren som Marte Olsdatter Svangstrand, det er en plass under Vestre Enger, Lier

 

Kan vi på dette grunnlag tro at den Niels Olsen som jeg er ute etter, er sønn av Ole Nielsen Enger, Lier og Ingeborg Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inger Lise Larsen skrev:

Dødsfallet til Ole Nielsen Enger, Lier nr. 46, høyre side, kan noen tyde det som står

https://media.digitalarkivet.no/view/8437/292

 

Det er ingen nummerering her, men jeg regner med at det er dødsfallet øverst på høyre side du sikter til. Jeg tror det står:

 

18. sept. ble begravet: Ole Nilsen Vest(?)-Enger eies hustru 68 aar gammel

 

Ved vielsen med Berte Gulbrandsdatter er det Ole Nilsen som er fra Væster Enger Eie, ikke Berte.

 

Når det gjelder fadder til barna, så er det vanskelig å si noe her, for vi vet jo ikke om denne omvandrende faren var involvert i barna på noen måte. Det kan derfor ha vært morens venner/bekjente som stilte opp.

 

Til ditt spørsmål om hva vi skal tro om hvem faren er: Jeg ville ikke trodd noe som helst før jeg hadde mye mer å gå på, men når de i Sylling sier "Enger", så mener de Enger i Sylling og ikke i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå inn på alle spørsmålene vil jeg si at veien mellom Lier og Modum over Finnemarka ble veldig mye brukt. Det er knytta mange forbindelser tvers over skogen. Fadderne som er nevn i # 4 bor alle på boplasser rundt Åmot på Modum. Enger er en sentral gård på Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Til Inger Karin Haarbye, så er det rett person. Jeg klarte ikke å tyde at det stod at det var konen som var død. Det må ha vært Ingeborg Hansdatter, som Ole Nielsen, Enger, Lier giftet seg med i 1751, og som var mor til Niels Olsen f. 25.2.1759. Ole Nielsen, Enger, Lier giftet seg for 3. gang 15.7.1764 med Berte Gulbrandsdatter. (Klarte å åpne koblingen om Enger, som var lagt inn her tidligere) Da er det vel han som var fra Solberg Eie da han giftet seg med Ingeborg Hansdatter, og ikke hun.

Moren til Anders Nielsen var fra Hole, men hun døde i Sylling, Lier, som omvandrende betlerske.

Ser ikke ut som dette er så lett å finne ut av, hvem denne Niels Olsen egentlig var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger interessert debatten om Nils Olsen.

Er veldig takknemlig for all letingen dere har gjort i diverse kilder.

 

Inger Karin sier vi må ha mye mer å gå på før vi kan tro noe om hvor han var fra. Gitt tiden vi snakker om, og ut fra hans status som pengeløs/jordløs, omstreifende og ugift mann, så er det vel ikke håp om å finne mer detaljerte opplysninger om han i kildene?

 

Inger Karin sier også at når det skrives "Engereiet" i kirkeboka i Lier, så mener de Enger i Lier ikke i Modum. Den kjøper jeg. Samtidig er det interessant å merke seg det Jon skriver om at Enger på Åmot ikke var lange veien unna Lier på den tiden.

 

Av det vi har av opplysninger så er jo Nils Olsen f. 25.2.1759 av foreldrene Ole NIlsen Enger (Lier) og Ingeborg Hansdatter d. 18.9.1763 den heteste kandidaten?
Vår Nils Olsen er knyttet til Enger ved at han bor på Engereiet i 1795 da sønnen Anders døpes, og første barnet til Nils; Mari dør på en plass under Enger i 1796.

Inger Lise har et poeng med at Ole Nilsen kom fra Solbergeiet, og at sønnen til Nils; Anders har sine faddere fra Solberg. Det at han ikke giftet seg med barnemoren er forståelig ut fra at de begge var omvandrende tiggere. Barnet ble jo også sendt til pleieforeldre. Nøden rår. Det utelukker ikke at barnefaren hadde tilknytning til mor og barn da det ble døpt, tvert imot tenker jeg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo også at Nils Olsen f. 1759 må være den heteste kandidaten. Forutsatt at han vokste opp, så har han jo i det minste vært Nils Olsen Enger-Eie der i Sylling, for de bodde på Enger-Eie når far giftet seg i 1764, og far døde på Enger-Eie i 1785, begravet 30. mars, nr. 46. Men hva står det etter NB ved Ole Nilsens begravelse?

Buskerud fylke, Tranby, Frogner, Sylling, Sjåstad i Lier, Ministerialbok nr. I 6 (1777-1794), Døde og begravede 1785, Side 313-314
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20061214660373

 

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/279/pk00000000379593

Kan dette være konfirmasjonen til Nils?  Tolker sånn at han tjener på Sørum.

Det blir konfirmert en Nils Olsen på Vestre Solbergeie i 1784, i sitt 20. år.  Kanskje en idé å sjekke ut fødselen hans.

 

Hadde vært fint å finne ut mer om Nils Olsen - det lureste hadde vel vært å finne ut mer om hans år som gevorben soldat.  

Det må da finnes militære ruller, men jeg er ingen ekspert på akkurat det.....

Han holder seg i Sylling og på gårder som ligger ved Holsfjorden (Enger, Drag og Hørte).  Solberg-gårdene er heller ikke langt unna.

Modum er nær nabo og båtturen er dessuten kort over fjorden til Hole (eller fra Enger-gårdene, for den saks skyld).  

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket på militære ruller som ligger under en link her tidligere, men klarer ikke å få noe ut av det. Har også gått igjennom skifteprotokollene, som ligger under samme link, for å se om jeg kunne finne skifter etter Ingeborg Hansdatter og Ole Nielsen, men kunne ikke finne noe.

Kom ikke lenger enn til 1777 da jeg prøvde å finne konfirmasjonen til Niels Olsen, så da må jeg bare gå videre på det; har også sett om jeg kunne finne Niels Olsen død som ung, men har ikke funnet ham, i hvert fall ikke foreløpig.

Kan i hvert fall utelukke en Niels, Niels Olsen, Gullaug Mellom, han er også sønn av en Ole Nielsen og Ingeborg Andersdatter, men fant dem, så han er det i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet til Ole Nielsen, kan det stå noe sånt som: Indlæg (inderste og lægdslem) Ole Nielsen  ? Enger-eje ?  NB  ? ? får indlægd etter mannen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått igjennom  døpte, døde og konfirmerte frem til 1767, funnet en Niels Olsen Ovren født 20.12.1763, død jan 1764 og en Niels Olsen Opsal, konfirmert Sylling 1767, 16 år.

og så er det han som det sikkert er refereres til ovenfor, Niels Olsen på Solbergeie, konfirmert 1784, 20 år

døpte 1767, Lier, midt på høyre side på side 63

Tror det står:

Ole Olsen far for 2 aar siden, vært på Lier, siden på Landfald ....., men nu Solberg ..., far Nils Jonsen Ovreneje, sønn døpt Niels  ...9. aug, baaren af Børger Axelsensen Ovrens hustru Else ....., Kari Nilsd. tjener for Christen Soum? paa Landfall ..., Peder Elensen Myre, Anders Jensen Myre

Introdod. 6. sept

                                                                                                              Krejdal Frogner

https://media.digitalarkivet.no/view/8438/34

  Det er det jeg har funnet, som passer med navn og alder, så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konfirmasjonen til Niels Olsen Sørum 1778,17,5 år, dvs. f. ca 1760, alderen kan jo stemme på Niels Olsen Enger, som var født 1759

https://media.digitalarkivet.no/view/8439/13

Denne og den over er de to aktuelle kandidatene jeg har funnet, men hvem kan det være, og Ole Nielsen Modum har jeg ikke sjekket noe mer på.

Hva er det mest naturlig at faren heter, Ole Nielsen eller Ole Olsen, kan ikke oppkallingsreglene, hvis det er noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000003949878

 

Dåpen til Niels i 1767, som du la lenke til i #46 - litt lettere å lese.....

Neppe "din" Niels, trur eg.  Bevares, alder kan svinge mye, men i sitt 20. år i 1784 (konfirmasjon) stemmer dårlig, det samme gjør oppgitt alder i 1801.

Han her blir døpt i Frogner og har bla. faddere fra Landfall og Myre + at faren bor på Øren-eie (Bragernes/Drammen idag).  Selvfølgelig kan familien ha flyttet til Sylling, men......

 

Astrid

 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.