Gå til innhold
Arkivverket

Sliter med å lage permanente billed lenker osv... (Trenger litt hjelp)


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!
Dette er neste litt flaut å spørre om, men jeg sliter skikkelig med å lage permanente billed lenker osv når jeg skal kopiere og lagre det jeg har funnet i Kirkebøkene m.m.

Noen ganger får jeg det til, mens andre ganger ikke.

Kan noen gi meg en kort og "enkel" forklaring på hvordan jeg gjøre dette?

Slik at jeg får med både hvilken kirkebok, side osv.

 

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bedre å lagre brukslenker hvor du ser hvilken kirkebok du er i ?

 

Du får både lenke til kirkeboken og klildeinformasjon om du trykker k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anne-Lise Hansen skrev:

Det er vel bedre å lagre brukslenker hvor du ser hvilken kirkebok du er i ?

 

Du får både lenke til kirkeboken og klildeinformasjon om du trykker k.

Ja, det var nok det jeg mente... og nå spør jeg merkelig igjen.. når jeg trykker k - hvordan gjør jeg det?

Hilsen "Svima" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykker du k når du står på en kirkebokside, blir lenke +info lagret på utklippstavlen i datamaskinen din.

 

Knappen som står som nummer tre fra høyre gjør det samme som når en trykker k.

 

Legg inn med CTRL og v der du skal ha opplysningene  - her i forumet, i et dokument, i slektsprogrammet eller e-post.

 

Her fsnt jeg en lenke (du tidligere har fått) som eksempel:

 

Oslo fylke, Kampen i Oslo, Ministerialbok nr. I 4 (1885-1892), Viede 1888, Side 43
Permanent bilde-ID: kb20060921050732
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060921050732

 

Gå inn på den og trykk k eller knapp nr tre fra høyre og lim inn i denne tråden.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er i visningsprogrammet for kirkebøker (og annet skannet materiale), ser du alle hurtigtastene ved å trykke h (for hjelp). Dessverre blir en ledet til lenkeikonet, men der får en bare lenken og ikke kildeinformasjonen. 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Trykker du k når du står på en kirkebokside, blir lenke +info lagret på utklippstavlen i datamaskinen din.

 

Knappen som står som nummer tre fra høyre gjør det samme som når en trykker k.

 

Legg inn med CTRL og v der du skal ha opplysningene  - her i forumet, i et dokument, i slektsprogrammet eller e-post.

 

Her fsnt jeg en lenke (du tidligere har fått) som eksempel:

 

Oslo fylke, Kampen i Oslo, Ministerialbok nr. I 4 (1885-1892), Viede 1888, Side 43
Permanent bilde-ID: kb20060921050732
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060921050732

 

Gå inn på den og trykk k eller knapp nr tre fra høyre og lim inn i denne tråden.

 

Ja, det er akkurat slik du viste over her  med kampen jeg ikke klarer å få til.

Jeg finner der jeg kan kopiere, men så går det galt...

Nå skal jeg prøve å kopiere inn noe her; http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051017020885.jpg

Da kommer ikke info om kirkebok, side m.m. opp...

Endret av Adele Marie Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.

Da må du endre innstillingene.

 

Trykk på de tre prikkene:

58b968e3ad5cf_Innstillingerforkopiering.jpg.a172f79824a5e44b312713e13a8243bd.jpg

.

Trykk på Kopiering.

.

58b9692788bd1_Innstillingerforkopiering2.jpg.ec7b2f1a4340c9e36eea4c1ebc2a644d.jpg

.

Hak av for:

Bildetittel

Permanent bilde-ID
Brukslenke for sidevisning
Permanent bildelenke
 
Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid innlogget på visningsprogrammet, så om du ikke får dette til, er det kanskje det du bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arhhhhhhg.... Jeg får det ikke til... nå har jeg forandret innstillingene, men den utklipstavlen du snakker om er den inne på digital arkivet eller på min MAC?

Føler meg "litt" veldig "dum" nå, men vil så gjerne få det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

På Mac'en din. Husk at du ikke 'ser' at dette er kopiert.

Hm... tror jeg trenger en oppfrisking i litt av hvert her... og, hvordan finner jeg denne "utklippstavlen" da?

Har ikke hatt noe krøll med å klare enkle data ting før :) "Ler" 

Når jeg er inne på digital arkivet så får jeg opp noe som heter PDF hefte og der ser det ut som om alle opplysninger kommer inn.

Eller, om jeg ta markerer søke linjen når jeg kopierer så vil det kanskje komme opp?

Beklager alle spørsmål, jeg skal prøve meg litt frem og tilbake og se om jeg kan klare det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Ja, du må være innlogget på visningsprogrammet for å kunne få tilsendt PDF filer av kirkebøker du ønsker.)

 

Du skal ikke lete etter utklippstavlen.

 

  • Stå på kirkeboksiden.
  • trykk knappen eller bokstaven k
  • gå hit og fokuser markøren i svarfeltet og legg inn det som måtte befinne seg kopiert.

 

 

Hurtigtaster på Mac: http://studenttorget.no/index.php?show=-1&expand=-1&artikkelid=10913

 

Lim inn med paste-funksjonen på Mac:     CMD og v     limer inn

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAO, Kampen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1885-1892, s. 43
Permanent bilde-ID: kb20060921050732
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060921050732
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921050732.jpg

 

 

JAAAAAA, jeg klarte det (ENDELIG) TUUUUUUUUSEN takk :)

Jeg har hatt en liten operasjon idag, så hodet går litt "tregt", men nå ble jeg jublende glad.

Av alle ting så trykket jeg på ctrl knappen istedenfor cmd knappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott..!! :)

 

Det var jo jeg som ba deg om å trykke på CTRL-tasten, siden jeg ikke visste at du hadde Mac. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til, mens vi er i gang..:)

 

Ser du at kildeinformasjonen er er ulik nå mot det jeg la inn?

 

Din: SAO, Kampen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1885-1892, s. 43

Min: Oslo fylke, Kampen i Oslo, Ministerialbok nr. I 4 (1885-1892), Viede 1888, Side 43

 

Det er fordi jeg har valgt å hake av 'Kildeinformasjon som i gammelt visningsprogram' under Annet. (Første bildet jeg la inn.)

 

Det går det altså an å velge, men Arkivverket anbefaler den kildeinformasjonen du la inn.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

En ting til, mens vi er i gang..:)

 

Ser du at kildeinformasjonen er er ulik nå mot det jeg la inn?

 

Din: SAO, Kampen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1885-1892, s. 43

Min: Oslo fylke, Kampen i Oslo, Ministerialbok nr. I 4 (1885-1892), Viede 1888, Side 43

 

Det er fordi jeg har valgt å hake av 'Kildeinformasjon som i gammelt visningsprogram' under Annet. (Første bildet jeg la inn.)

A, ha - nå ser jeg det... da skal jeg gå å hake av det :)

Tusen hjertelig takk for hjelp og meget god tålmodighet, nå klarte jeg endelig å legge inn skikkelig kilde i slektsprogrammet mitt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAO, Kampen prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1885-1892, s. 43
Permanent bilde-ID: kb20060921050732
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060921050732
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921050732.jpg

 

Det som du limte inn ovenfor, er det som vises når du ikke er innlogget.Når du er logget inn, ser det ut som nedenfor.

 

Oslo fylke, Kampen i Oslo, Ministerialbok nr. I 4 (1885-1892), Viede 1888, Side 43
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060921050732
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060921050732.jpg

 

Jeg har krysset av for Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene i vinduet Annet som vist nedenfor og Bildetittel, Brukslenke for sidevisning og Permanent bildelenke i Kopiering.

 

NB! Når du er innlogget vanlig, kastes du ut etter en stund, så hvis kirkeboksiden har stått åpen en stund, så vil du få den varianten som vises for uinnloggede.

 
Redigert: Jeg ser at Anne-Lise hadde mye raskere fingertupper enn meg! :-)
 

shot.jpg

Endret av Olaf Larsen
stavefeil, som vanlig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om trefflisten forsvinner om en har stått på en kirkebokside i lengre tid, har jeg aldri opplevd å bli kastet ut som innlogget på visningsprogrammet. Om en derimot sletter cookies, vil en måtte logge seg inn på nytt. 

Endret av Anne-Lise Hansen
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av sikkerhetshensyn fra gammelt av, har jeg gjort det til vane å logge meg inn hver gang jeg skal besøke en nettside, og automatisk sletting av historie og cookies når jeg logger ut igjen, men så lenge jeg er på siden må jeg ha krysset av for Husk meg for ikke å bli slengt ut etter en stund.

(og så hjelper det litt på hukommelsen at jeg ikke bruker bokmerker...) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.