Gå til innhold
Arkivverket

Familie som bodde på Haugsneset i OS i 1972


Ole P. Gamme
 Del

Recommended Posts

Hei. Fra USA har jeg fått spørsmål om hjelp til å finne etterkommere av Karl Lien som i brev fra 1970 og et kort fra 1972 forteller at han bodde på Haugsneset da. Karl hadde et snekkerverksted på eiendommen han hadde overtatt av sine foreldre, og laget dører, vinduer og trapper. Han oppgir i brevet fra 1970 at han har en sønn, Harald som er 15 år og en datter, Kristianne som er 10 år.

Det er barnebarn av Karls halvbror, Carl J. Lien som i 1970 bodde i Richville, Minnesota, som spør om hjelp til å komme i kontakt med etterkommere av Karl Lien. I gravminner på DIS, fant jeg en Karl Mathias Lien, f. 2.4.1918, d. 28.g.2002, gravlagt på Os kirkegård. Takk for all hjelp. Mvh. Ole P. Gamme, Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens etterkommerne som driver i dag. En telefon vil gjerne finne svar:

Lien John Dørfabrikk A/s

Dører og vinduer Os

Adresse
HegglandsdalenMap
Place
5200 RouteOs
Landline
56 30 99 11
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinasjon av fornavn, mellemnavn fra gravstenen, etternavn, og  telefonkatalogen.no  kanskje gir en person som kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips. Telefonnummeret til Lien John Dørfabrikk var ikke i bruk. Jeg fant ikke ut noe mer om denne fabrikken. Jeg har prøvd å ringe til flere som heter Lien i Os, men ikke fått kontakt med noen som kjenner til familien jeg spør om. Skal prøve flere i morgen. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vet du navnet på foreldrene til utvandrer  Carl J. Lien  ?

 

Vet du om Carl i "junaiten" og Karl i Os hadde felles far eller mor ?

 

På gravstøtten i Oslo kan det se ut som om Karl var gift med Aslaug Gille (1927-2006)

 

Kan det være hans mor Kristiane O Lien ( 1876-1958) som er gravlagt sammen med Karl og Aslaug.

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=422113

 

Kanskje du kan kontakte kirkegårdsverge og høre om han/hun  kan sette deg i kontakt med de som betaler for graven.

 

Kanskje noen kan finne dødsann etter Karl og Aslaug.

 

 

Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Googlet  sønnens navn , morens etternavn og så Lien.

 

Fikk treff.

 

Tlf katalog og Biip.no (skattelister).

 

Treffet i skattelisten oppgir 1955 som fødselsår.

 

 

mvh

Mette

Endret av Mette R Francke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette.

Fant dåpen til Karl Mathias, f. 4.2.1918 i Os. Foreldrene het Thorsten Torkelsen Lien og Kristianne ? Det er nok mor til Karl M. som er gravlagt i samme grav.

Og datteren til Karl M. og Aslaug het i flg. brevet Kristianne, f. ca. 1960. Sønnen, Harald var 15 år i 1970, så det stemmer.

Takk for opplysningene om telefon. Jeg har ikke fått svar enda, men det er sikkert riktige Harald.

Thorsten T. Lien, f. 1855, d. 1942 i Os, var først gift i Amerika med Thora Eide, i 1910 var han enkemann med 7 barn, farmer i LeMars Twp., Richland Co., ND.

En sønn var Carl J. Lien, f. 1898, d. 1972. Disse opplysningene fant jeg i dag tidlig på Ancestry.

Thorsten har vel da reist tilbake til Os og ble gift  med Kristiane, og fikk sønnen Karl Mathias i 1918. Mvh. Ole.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58c42f2633e5b_KarlMathiasLien(2).png.a712ce09f8897ca87dfaaa449513e74d.png58c42f4fc0bd8_AslaugGilleLien_(2).png.58f92f2472a31348ddd4be0da2b4361f.png

BT 1/7 2002 s.22              BT 21/9 2005 s.30

 

Ifølge Gards og ættesoga III Os s.554.Fikk Torstein Torkjellson Lien og konen Kristianne Larsdtr. Sørstrønen 3 barn.

Torvald f. 22/6 1916 kontormann bor i Bergen.

Karl f. 03/04 1918 snikkar

Torstein f.29/05 1920.

 

Endret av Harald Husebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk både til Tore og Harald. Jeg skal prøve å få kontakt med etterkommere av Torvald, Karl eller Torstein som er interessert i slekt i USA. Av erfaring vet jeg at norskamerikanere er veldig interessert i sine norske røtter. Mange i Norge føler ikke det samme om kontakt med slekt i Amerika. Mvh. Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dødsannonse

Torvald døde 07 jul 1997.

Konen Odny Helene f. 14/10 1915 d. 13/11 1984.

                        Tor – Aud

                        Randi – Svein

Torstein f. 21/5 1921 d. 7/5 1981 var ugift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kan Bekrefte at den amerikanske grenen fra Torstein T. Lien som reiste over er både funnet og i full dialog 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.