Gå til innhold
Arkivverket

Jens Bjelkesgate 42, Oslo: kirkesogn


Eileen Ravdal
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Leter og leter etter min farmor og hennes søsken, som bodde i Jens Bjelkesgate 42, rundt 1910.

Har lett i Grønland, Kampen og Østre Aker. Finner ingenting.

 

Under:

Kredsinddelingen med Alfabetisk Gadefortegnelse

 

kommer det ikke frem hvilke kirkekrets de kom under.....

 

Hjelp?

 

Mvh Eileen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt også å undersøke hvor de bodde i årene mellom 1900 og 1910 i adressebøkene: https://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&kt[]=ADBO&k[]=0218&k[]=0301

 

Kanskje du kan følge dem på bestemte adresser i kommunale tellinger i 1902, 1903 og 1905:

https://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&kt[]=KFOT&k[]=0218&f[]=03&k[]=03*

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill :)

De bodde på denne andressen fra før 1910 og mange år fremover. Og de står altså ikke hverken i Grønland eller kampen, nå kan jeg nesten kirkebøkene utenatt ;)

Men skal se på Tøyen og Wexel :)

Eileen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 hadde mine oldeforeldre 3 barn. Barn nummer 1 er født i 1904, nr 2 i 1907, og nr 3 i 1910. 

Det merkelige er at barn nr 2 står oppført i Kampen menighet. Også død/begravet i denne menigheten, hun døde 1,5 år gammel.

Men eldre og yngre søsken finner jeg ikke noe sted,bortsett fra en.

Det yngste av dem alle, søsken nummer 6, finner jeg i Kampen menighet, så sent som i 1920.

Så dette er et mysterium for meg. Mine oldeforeldre bodde i Jens Bjelkesgate til de var gamle og sa takk for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Petrus. Der var bestemor døpt og de var fra 48..men ser ved hennes dåp bodde de i 13

Endret av Gro Anita Ringebo Roen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Nå skjedde det noe jeg trenger hjelp til å forstå. Det dukket plutselig opp en dåpsattest på en av søstrene (til min farmor), fra en slektning. Der står det at hun er født 24.04.1918, men døpt først 24.10.1926...?! I Kampen menighet.

Når jeg så går inn i kirkebøkene til Kampen, finner jeg henne ikke hverken her eller der.... (klør seg i hodet)

Hun het Gerd Astrid Paulsen.

Min farmor het Hjørdis Edel Ravdal, og hun var født 19.11.1910.

Når det gjelder den yngste søsteren stemmer det ikke at jeg fant henne i en kirkebok, jeg fant gravstenen hennes. Har hold på med dette i mange år, så det går litt i surr av og til.

Hjelp mottas med stor takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne familien i 1923:

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Hartvik Albert Paulsen 22.12.1882 Lillestrøm m   g Øiebliksfotograf   Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Martha Agnete Paulsen 07.11.1883 Kristiania k   g Husmor   Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Margit Bergliot Paulsen 17.05.1904 Kristiania k   !!     Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Hjørdis Edel Paulsen 19.11.1910 Kristiania k         Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Marry Edna Paulsen 02.12.1912 Kristiania k         Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Gerd Astrid Paulsen 24.04.1918 Kristiania k         Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Henny Ingrid Paulsen 10.01.1920 Kristiania k         Jens Bjelkes gate 42 06 Kampen Bunke175k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Tuse hjertelig :)

Men hva kan det komme av at jeg ikke finner dem i noen kirkebøker tro?

Jeg mangler et søsken, som døde. En gammel historie i familien, som jeg ønsker å vite mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1910 ser jeg bare to barn; Margit Bergliot og Hjørdis Edel (uten navn i tellingen)

Hvor har du funnet barnet som skulle være født i 1907? I kirkebok for Kampen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal etter sigende være et guttebarn, som døde. Og mistenker at han kan ha vært født en gang mellom 1912 og 1918. Utfra mellomrommet på jentene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min oldefar og hans familie bodde i samme område omtrent på samme tid (faktisk i Jens Bjelkes gate) - og at oldefar trolig tilhørte et frikirkesamfunn. Det er jo som nevnt en del rundt der på den tida. Men det er nok en åpenbar forklaring på hvorfor en av jentene i din familiehistorie var åtte år da hun ble døpt - trolig gikk familien, av en eller annen grunn, inn (igjen) i statskirken og da må barna døpes der. En eventuell dåp fra frikirkemenigheten er gjerne ikke godkjent. 

 

Sjekk også "fødte barn av dissentere" omtrent på den tida da den ukjente gutten ble født. Barn født av familien utenfor kirkesamfunnet ble ikke ført i de "vanlige" bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.