Gå til innhold
Arkivverket

Søker tydehjelp ‹parallelle› innføringer i Ministerial- og Klokkerbok for Domkirken Sogneprestembede i Bergen 1821


Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Spørsmålet gjelder to ‹parallelle› innføringer i Ministerial- og Klokkerbok for Domkirken Sogneprestembede i Bergen. 

 

Nr. A 11/1820 - 1821 og Nr. A3/1820 - 1853.

 

Først Klokkerboken:

 

Bilde får jeg ikke til å legge inn her, men er forhåpentligvis lenket nederst

 

Sidevisning

 

Min tydning:

«Arent Johan foedt 11 april Moderen Pigen Marthe Chr

stine Johannesd, som Barnefader angivet Peder Chr

stan Ungkarl (???) , hun ligger i Barsleseng(?)

9 R[ode] 29, fadderne  (. . . osv)»

 

Tolker dette som at mor fortsatt er medtatt etter fødselen, og ikke kan delta i barndåpen(?).

 

Og samme innførsel i ministerialboken:

 

Bilde får jeg ikke til å legge inn her, men er forhåpentligvis lenket nederst

 

 Sidevisning 

 

Denne er tydeligere skriftmessig, men litt mer sparsommelig informasjonsmessig; dvs ingen «barselseng»(?) nevnt, MEN med en innførsel når det gjelder barnefaren som klokkerboken ikke nevner, nemlig at han er «paa Reysen».

Klokkerbøkene skulle vel være en kopi av ministerialbøkene? Så hvorfor har da førstnevnte avvikende/utfyllende info i.f.t. sistnevnte?

Jeg innsér at de eneste som kunne ha svart på dét måtte vel ha vært daværende prest og klokker i Domkirken . . . ;-)

 

Tilbake til nåtiden og mine spørsmål til forumet:

Bortsett fra det generelle – har jeg lest dette riktig? så er jeg overmåte nysgjerrig på det ene ordet i Klokkerboken (uthevete spørsmålstegn (???) helt først i innlegget.)

 

Mvh

 

(Redigert for ‹ryddighet› og gjentagne forsøk på å legge bilder dit de var ment å være)

 

 

Arnt Johan Pedersen Dåp 2 (MIN).tiff

Arnt Johan Pedersen Dåp.tiff

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.