Gå til innhold
Arkivverket

Ancestors from Oppland's Bøverdal valley; Nedre Storlii Farm, Nordistugu Bakkeberg Farm


Walt Lee
 Del

Recommended Posts

I am a Canadian who lives near to Edmonton, Alberta, Canada and I have been very fortunate to have found the Norwegian origins of my family who emigrated to America in 1866.

I was only able to have accomplished this by utilizing the invaluable information that I found on page 505 of Jon Kolden's Bygdabok for Lom Volume 4, and then utilizing Norway Digital Archives to locate and download original images of my family's parish documents.

My paternal great grandparents were born on neighboring farms in the Bøverdal valley; my great grandfather Syver Persson Storlien was born on July 7, 1811 on Nedre Storlii Farm.

My paternal great grandmother Brith Torkjellsdotter Bakkeberg was born eleven kilometres away on Nordistugu Bakkeberg Farm on March 31, 1807.

 

This entire family together emigrated to America in 1866, except for one daughter who had preceded them to America in 1859.

 

Can anyone advise me or direct me to other forums and websites that would enable me to locate any of my living relatives in Norway?

 

Thank you in advance,

Walt Lee

-----------------------------------------------------------------------

Jeg er en kanadisk som bor i nærheten til Edmonton, Alberta, Canada og jeg har vært veldig heldig som har funnet det norske opphavet til min familie som utvandret til Amerika i 1866.
Jeg var bare i stand til å ha oppnådd dette ved å utnytte den uvurderlig informasjon som jeg fant på side 505 av Jon Kolden er Bygdabok for Lom Bind 4, og deretter utnytte Norges Digitalarkivet for å finne og laste ned originale bilder av familien min menighets dokumenter.
Mine fars oldeforeldre ble født på nabogårdene i Bøverdalen dalen; min oldefar Syver Persson Storlien ble født den 7 juli 1811 på Nedre Storlii Farm.
Min faderlig oldemor Brith Torkjellsdotter Bakkeberg ble født elleve kilometer unna på Nordistugu Bakkeberg Farm på 31 mars 1807.

 

Hele familien sammen emigrerte til Amerika i 1866, med unntak av en datter som hadde gått foran dem til Amerika i 1859.

 

Kan noen gi meg råd eller henvise meg til andre fora og nettsteder som ville tillate meg å finne noen av mine slektninger i Norge?

 

Takk på forhånd,
Walt Lee

 


 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Walt,

Brit's sister Torø was the great grandmother of my grandmother. Brit and her husband were first cousins as Syver'a mother was Ingrid Nilsdotter from Bakkeberg.

 

Some of this family was recently discussed here in this forum:

There are some further information available about the ancestors of Brit and Syver in Bygdebok for Lom (history of families on all farms in Lom).

 

I also have some information about descendants of Torø. You can also send me a private message.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.