Gå til innhold
Arkivverket

Østfold - Halden - Sørle


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet Anders Hansen Sørle døpt den 24. august 1796 i Halden (https://media.digitalarkivet.no/kb20061010040688). Jeg har lett etter opplysninger om når foreldrene Hans Olsen Sørle og Marie Olsdatter giftet seg og evt. opplysninger om dåpsdato for disse for også finne deres foreldrene. Ikke hatt noe hell med meg foreløpig.

 

Legger ut dette i håp om at andre kanskje har lett etter disse og sitter med opplysninger. Må samtidig legge til at om jeg har forstått de skannede KB'ene rett så er det mulig at det ikke eksisterer børe før fra 1792 - og da blir det uansett umulig.

 

Stein-Ole Kjær

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, helt umulig er det kanskje ikke. Når vi vet at det er skrevet bygdebøker for sogn der KB er tapt. Du kan lese skifter og skattelister etc., i alle fall så finnes det en bruker på MyHeritage som har gransket denne familien. Se vedlagt fil.

Halden.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om når de giftet seg, men de hadde i hvert fall to barn til

Oleanna Marie f 1791   https://media.digitalarkivet.no/kb20061010040555.

Johnne f 1793   https://media.digitalarkivet.no/kb20061010040651

Altså må foreldrene ha giftet seg før 1791.

 

Begge disse jentene ble gift og bosatt på Hvaler, hvor også deres mor var fra.

 

Morens dåp i 1755, nest siste på venstre side.

https://media.digitalarkivet.no/kb20061010020432

 

Foreldrene var Ole Andersen Singløyf 1729 d etter 1804.

Johanne Andersdtr Kile (1735-1803)

Begge født og død på Hvaler.

Du kan finne en god del om disse og deres aner i Hvaler Bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker. Har funnet frem og har også lest i bøken for Hvaler. Kan hende jeg må starte en ny tråd. Men jeg har lest om personene dette omhandler og har funnet endel opplysninger som jeg har notert. Men en ting jeg ikke finner ut av gjelder gården Store Rød.

 

Jeg er bl.a. innom Botne. Der kommer jeg inn på en Rasmus Olsen (Olufsen) og her henvises det til Store Rød. Problemet er bare at nå har jeg lest innledningen om Store Rød og brukerne flere ganger uten å finne igjen Rasmus. Han skal ha datteren Thora Rasmusdatter som blir gift med Anders Jensen som i sin tur er sønn av Jens Torchelsen Botne. Noen som har vært inne på disse gårdene som har bedre oversikt?

 

Stein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du ha gått til feil bygdebok. Du er klar over at det er to bind av Hvaler bygdebok. Den Rød det snakkes om her er på Asmaløy.

 Faren Oluf (Ole ) Rasmussen er nevnt med familien på Rød N s 363 i Bind 2 av Hvaler bygdebok.

Videre er Rasmus Olsen nevnt med familie på Rød S s 341-342 i samme bok.

 

Det er ikke snakk om Store Rød på Kirkøy, men Rød-gårdene på Asmaløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp. Kjenner ikke lokal-geografien så d er det litt verre å orientere seg. En annen ting - når det i Hvaler-bøkene refereres til "Vik-siden" - hvilket område er da dette, og hvilke øvrig bygdebøker finnes for dette området?

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet mye jeg ikke hadde, men når Hans Olsen Sørle og Marie Olsdatter gifter seg finner jeg ikke. Hans er antagelig født ca 1761, og jeg tror bestemt at han kommer fra Sørle i Halden uten at jeg har funnet noe mer. Marie Olsdatter er født i 1755 og er døpt 9. mars 1755 på Hvaler.

 

Noen som har noen idé om hvordan jeg skal komme videre?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100% sikker, men mener at Viksiden enten er Kårkerøy-Onsøy, altså fastlanet i Norge eller på svenskesiden, uten at det hjelper mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er noen som kan tyde det som står på HANS nesten nederst på venstre side på denne linken. Uten geografiske kunnskaper om området så blir det mye gjetting.  Hans Olsen Sørle var murersvend i Halden i 1790-årene.

 

https://media.digitalarkivet.no/kb20061010040320

 

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viksiden - gjerne skrevet Wiigsiden - viser til svensk side av Iddefjorden/Ringdalsfjorden, fra gammelt av Norrwigen, nordre del av Bohuslen. Tar med seg Strømstad, Skee og Lommeland i hvert fall, men usikker på Tanum. Uansett sparsomt med bygdebøker her. Gøsta Framme har vel skrevet noe for noen tiår siden, finnes på Strømstad bibliotek.

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.